علت و درمان ترس کودک از تاریکی

ترس از تاریکی ممکن است در بسیاری از کودکان وجود داشته باشد. والدین با شناخت دلایل و راه درمان این ترس میتوانند به کودک خود کمک کنند.

علت و درمان ترس کودک از تاریکی

ترس از تاریکی یکی از ترس هایی است که در بسیاری از کودکان رایج می باشد و بین سنین 3 -2 سالگی آغاز و تا حدود 10-12 سالگی نیز ادامه پیدا می کند. کودک در مرحله رشد از هر چیزی در تاریکی برای خود هیولایی می سازد و تصورات خیالی زیادی دارد. علاوه بر این دلایل زیاد دیگری سبب ترس کودک از تاریکی می شود.

اگر کودک شما از تاریکی و تنهایی می ترسد و شدیدا دچار ترس، دلهره و اضطراب می شود، شما باید با علت های ترس او آشنا شوید و برای کاهش ترس او از تاریکی راهکارهایی که در این بخش از خانواده پلاس نمناک ارائه کرده ایم، به کار ببرید .

ترس از تاریکی

علل ترس کودکان از تاریکی

دلایل زیادی وجود دارند که باعث ترس کودک شما از تاریکی می شوند؛ در اینجا به برخی از موارد رایج آن اشاره می کنیم.

  1. ممکن است کودکان چون چیزی را درتاریکی نمی بینند، پیش خود تخیل کنند که حتماٌ چیزی در اطراف آن ها پنهان شده باشد و یا فکر می کنند که قرار است اتفاق خاصی رخ دهد.
  2. ترس ازهیولا یا ارواح؛ این ترس درکودکان خردسال رایج است ووالدین می توانند به آن ها توضیح دهند که هیچ چیزبه نام هیولا وجود ندارد؛ بنابراین نباید هیچ ترس و نگرانی ازاین بابت داشته باشند.
  3. ترس از تنها ماندن در شب؛ زمانی که چراغ ها خاموش می شوند، این امکان وجود دارد که کودک بهانه گیری و گریه را شروع کند.
  4. وراثت هم نقش دارد؛ این امکان وجود دارد که ترس از تاریکی از پدر یا مادر به فرزند منتقل شده باشد. اگروالدین ترس ازچیزی داشته باشند، ممکن است فرزندشان نیز به آن دچار شود.
  5. اکثر کودکان ازتنها خوابیدن در اتاق خواب خود ترس دارند، شاید به این دلیل باشد که نمی توانند پدر و مادر خود را ببینند.
  6. ممکن است کودک ترسی ناشی از تجربیات تلخ وآسیب زا مانند حمله یا تهدید با سلاح توسط متجاوزان در خیابان درساعات شب را داشته باشد.
  7. برخی از فیلم ها یا کتاب های داستانی که با ارواح یا عناصر ماوراء طبیعی سروکار دارند، می توانند باعث ترس کودک از تاریکی شوند.
  8. ترس ممکن است به صورت ترس ازافراد، حیوانات یا اشیاء ناآشنا درمحیطی که به خوبی روشن نیست، ظاهرشود.
  9. ممکن است کودک ترسی ناشی از یک رویداد مثل تعقیب شدن توسط فردی درساعات شب داشته باشد.

کودک ترسیده

راههای درمان ترس کودکان از تاریکی

و اما در اینجا به شما کمک می کنیم تا بدانید که چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا بر ترس خود از تاریکی غلبه کند.

علت اصلی ترس کودک را بیابید

همانطور که گفتیم ترس کودک از تاریکی علت های فراوانی دارد، شما به عنوان والدین کودک باید نسبت به رفتارها و رویدادهای روزانه فرزند خود حساس باشید و علت ترس او را بیابید. اگر کودک شما ترسیده و نمی تواند ترس خود را با صحبت و کلام بیان کند، می توانیم از او بخواهیم که با رسم نقاشی، ترس خود را به تصویر درآورد. البته کودک را وادار به نقاشی از موضوعی که باعث ترس او شده است نکنیم و اجازه دهیم که او ابتدا احساس امنیت و آرامش کند و اگر دوست دارد تصویر خیالی خود را رسم کند.

به کودک خود گوش دهید

ترس از تاریکی ترسی است که بیشتر متعلق به کودکان است. برای همه بچه ها و حتی بزرگسالان طبیعی است که وسط یک اتاق خالی یا درشب وقتی چیزی را نمی بینند وهیچ صدایی به جز تپش قلب خودشان وجود ندارد، احساس ترس کنند.

مادر و پسر

یک داستان بخوانید

وقتی بچه ها ازچیزی می ترسند، مهم است که آن ها را تأیید کنید. یک راه خوب برای انجام این کار خواندن یک کتاب داستان خوب برای آن ها قبل از رفتن به رختخواب است.

داستان های ترس از تاریکی کودکتان را ذخیره کنید

برای ذخیره داستان ها، نقاشی ها، شعرها و غیره از ترس کودک خود یک دفترچه یادداشت تهیه کنید. به یاد داشته باشید که غلبه بر ترس آسان نیست، اما با کمی تلاش دسترسی به این امرممکن می شود. وقتی کودک خواب است چراغ شب را دراتاقش روشن بگذارید.

زمان خواب را آرامبخش سازید

زمان خواب کودک را با تداعی های خوش و آرامش بخش همراه سازید مثلا برای کاهش دلهره و اضطراب کودک مسواک زدن، شب بخیر گفتن، پوشیدن لباس خواب، شنیدن داستانی ساده و یا خاطره ای از دوران کودکی می تواند لذت بخش باشد.

خواب کودک

از نظرات کودک خود استقبال کنید

از کودک خود بپرسید چه چیزی باعث می شود که او دیگر نترسد. اگر می خواهد که کنارش بخوابید، حتماٌ چند شب این کاررا انجام دهید.

یک چراغ خواب روشن کنید

کودکی که از تاریکی می ترسد نباید در تاریکی مطلق بخوابد، بلکه با روشن نگه داشتن یک چراغ کم نور و یا چراغ خواب می توان اتاق کودک را از تاریکی محض درآورد. چراغ خواب را جایی قرار دهید که نور آن روی دیوار سایه ایجاد نکند زیرا کودکان با خیال پردازی های خود سایه ها را به صورت اشباح و موجودات خیالی تجسم می کنند. می توانید یک چراغ قوه کوچک زیر بالش کودک قرار دهید تا به او آرامش خیال دهد.

خواییدن کودک

چند تمرین تنفسی را به کودکتان آموزش دهید

در هر موقعیت ترسناک، حفظ آرامش بسیار حیاتی است. تمرینات تنفسی نه تنها آرامش بخش هستند، بلکه می توانند به مدیریت ترس نیز کمک کنند.

چند تکنیک آرام سازی را امتحان کنید

تکنیک های تمدد اعصاب به ذهن و بدن کودک شما این امکان را می دهد که کمتر احساس استرس یا تنش کند و در نتیجه ممکن است او را از ترس دور کند. می توانید برخی از این ایده ها را با هم امتحان کنید مانند خواندن کتاب، نفس عمیق کشیدن، گوش دادن به موسیقی و غیره.

نزد کودک بمانید تا به خواب رود

بعد از خاموش کردن چراغ اتاق چند دقیقه نزد کودک بمانید و درباره روزی که گذارنده است با او صحبت کنید و بعد از آرام شدن و یا خوابیدن او از اتاق او خارج شوید.

خوابیدن خانوادگی

کودک را تحقیر نکنید

زمانی که کودک وحشت زده از خواب می پرد، صبورانه نسبت به ترس کودک و منشاء آن کنجکاوی به خرج دهید و او را تحقیر و سرزنش نکنید، اگر او تمایل دارد ، اجازه دهید درباره ترسش و یا موجوداتی که در خواب دیده است، صحبت کند زیرا اینگونه ترس و وحشت کودک کاهش می یابد و راحت تر می تواند به مقابله با آن بپردازد.

محیطی مناسب برای خواب کودک ایجاد کنید

محیط نقش بسیارمهمی درمبارزه با ترس از تاریکی دارد. ضروری است که کودک شما زمانی که می خواهد بخوابد و یا استراحت کند چراغی درمحیط خواب او روشن باشد.

در تاریکی با او بازی کنید

برای اینکه کودک کودک به تاریکی عادت کند و در یابد که اشیاء در تاریکی هیچ تفاوتی یا زمانی که هوا روشن است نمی کند و برای کاهش ترس کودک از تاریکی به انجام برخی بازی ها و سرگرمی ها در تاریکی بپردازید مثلا پدر و مادر جلوی نور شمع به سایه بازی با انگشتان بر روی دیوار بپردازید و یا در تاریکی جای اشیا را تغییر دهید و از کودک بخواهند آنها را پیدا کند.

بازی مادر دختری

یک برنامه منظم شبانه ایجاد کنید

روال ها می توانند به ذهن هر انسانی کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و برای خواب راحت آماده شود. بنابراین به عنوان مثال از کودک خود بخواهید که دست ها و پاهای خود را بشوید، دندان های خود را مسواک بزند، موهای خود را شانه کند، لباس خواب راحت بپوشد و روی تخت دراز بکشد تا خوابی آرام داشته باشد.

ترس را جزء لاینفک زندگی جلوه دهید

به فرزندان خود توضیح دهید که ترس یک فرایند طبیعی است اما نباید تمام زندگی آن ها را تحت شعاع قرار دهد.

ما درنمناک سعی کردیم که راه های مختلفی را به شما نشان دهیم تا به فرزندتان کمک کنید که بر ترس خود از تاریکی غلبه کند. امیدواریم این اطلاعات برای همه والدینی که در این دوران سخت زندگی سعی در حمایت از فرزندان خود دارند مفید و آموزنده بوده باشد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید