عدم استفاده از کلاه ایمنی عامل اصلی مرگ و میر موتورسواران در شهرها است/ نقش تکنولوژی جدید و هوش مصنوعی در کاهش آمار تصادفات

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می‌دهد که موتورسواران بدون کلاه ایمنی، بیشترین درصد مرگ و میر را در حوادث درون‌شهری به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی ظهر امروز (پنجشنبه) ۹ اسفند در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: طبق داده ها و آمار ها ۹۷ درصد شهروندان موتور سوار از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش ها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد.

 

دکتر ظفرقندی گفت: خوشبختانه در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکار هایی موثر، حداقل نیمی از موتورسوان از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیب ها در این زمینه کاهش می یابد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به برگزاری پویش “نه به تصادف” افزود: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیت ها و روش های موثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جاده ای را کم کنیم، گویی تمام انسان ها را نجات دادیم. 

 

دکتر ظفرقندی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات گفت: در کشوری مانند سوئد، با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگان ها و سازمان ها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جاده ای به دلیل خطای انسانی است، افزود: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستان هاست.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایمن سازی خودرو ها، جاده ها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، گفت: با توجه به زمان کم پویش” نه به تصادف” می‌توان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ از جمله می توان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمه ها و ایست بازرسی های بیشتر جاده ای اشاره کرد.

 

دکتر ظفرقندی ادامه داد: اگر ایمن سازی جاده ها زمان‌بر است و نیاز به برنامه ای بلند مدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز، می‌تواند ۳۰ درصد این حوادث را کاهش دهد. 

 

به گفته وی، در برخی کشور ها ایستگاه هایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه می‌شوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از نقش موثر کادر درمان و اورژانس در مراقبت های حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و افزود: انتقال سریع مصدومین به بیمارستان ها به شدت مهم است و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است؛ همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحین نجات یافت.

 

دکتر ظفر قندی در ادامه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: استفاده از این تکنولوژی ها می‌تواند تا بیش از ۴۹درصد موثر باشد، همچنین ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷ درصد، پویش های ایمنی جاده ها ۹ درصد و اصلاح نقاط حادثه خیر می‌توانند تا ۳۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد. 

 

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به پای کار آمدن آموزش و پرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ سازی دانش آموزان، گفت: انتظار این است که همه دست به دست هم دهیم تا با همدلی و همکاری، قدمی در راستای کاهش تلفات جاده ای، سلامت مردم و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این حوادث برداریم.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید