پیدا و پنهان نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی
نمایشگاه های بین المللی در هر حرفه و صنفی، به عنوان شناسنامه و هویت کشور در عرصه منطقه ای و جهانی شناخته می شوند و از همین رو، باید با ویژگیهای خاص خودش برگزار شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و…، یک موقعیت زمانی و مکانی برای نشان دادن توانمندیهای تولید کنندگان داخلی برای رقابت با خارجیها است. در واقع، برگزاری نمایشگاه را میتوان بهترین فرصت ممکن برای صنعت و اهالی آن دانست تا بتوانند خود را در معرض نگاه خریداران و مصرف کنندگان محصولات آنها دانست. از همین رو، لازم است برای برگزاری چنین نمایشگاهی که ابعاد بین المللی آن بسیار قدرتمندتر از ابعاد داخلی نمایشگاه باشد؛ به یک سیاست کلان و یکسان رسید تا از تکرار مکررات جلوگیری شود.
صنعت دارو و دو رویداد بین المللی
صنعت داروسازی کشور به جهت اینکه توانسته در بازار داخلی و بین المللی، به نقطهای برسد که توانایی رقابت با شرکتهای قدرتمند در صنعت داروسازی را داشته باشد؛ همواره بر اصل تمرکز در سیاستهای دارویی برای رشد و توسعه صنعت و صادرات، تاکید و اصرار دارد. از همین رو، دو نمایشگاه بین المللی در زمینه تولید مواد اولیه دارویی و همچنین محصولات دارویی، همه ساله در کشور برگزار میشود و استقبال خارجیها نیز روز به روز از این دو نمایشگاه بین المللی، در حال افزایش است.
اما، چرا صنعت داروسازی کشور دارای دو نمایشگاه بین المللی است. پاسخ این سوال خیلی روشن و شفاف است، زیرا، در یک نمایشگاه به ارائه توانمندیهای صنعت در عرصه مواد اولیه و ماشین آلات صنعت پرداخته میشود و در نمایشگاه دیگر، محصولات کامل ارائه میشود.
در حقیقت، صنعت داروسازی کشور این توانمندی را دارد که در دو نمایشگاه بین المللی، عرض اندام کند. زیرا، صنعت داروسازی از قدرت و توانایی بالایی برای رقابت با محصولات مشابه خارجی برخوردار است.
حضور شرکتهای دارویی از کشورهای صاحب نام دنیا در دو نمایشگاه بینالمللی دارو در ایران، حکایت از این واقعیت دارد که صنعت داروسازی کشورمان توانایی رقابت و البته تسخیر بازارهای منطقهای و بین المللی را دارد.
وضعیت نمایشگاههای بین المللی تجهیزات پزشکی
صنعت تجهیزات پزشکی و داروسازی، مکمل یکدیگرند و سلامت را نمیتوان بدون یکی از این دو بال، به دست آورد. چه بسا در برخی بیماریها، تجهیزات پزشکی در اولویت باشد و بتواند جان بیمار را نجات دهد و در بیماری دیگری، دارو نیاز باشد و البته در برخی درمانها، نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی به صورت همزمان هستیم.
طرح این موضوع، از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم، تجهیزات پزشکی کم از دارو ندارد. اما، یک تفاوت بین صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی وجود دارد و آن، توانایی صنعت داروسازی در عرصه بین المللی است که خیلی جلوتر از تجهیزات پزشکی گام بر میدارد.
از همین رو، لازم است صنعت تجهیزات پزشکی برای اینکه بتواند گامهای توسعه و پیشرفت را در عرصه بین المللی، سریعتر طی نماید؛ بر روی برگزاری یک نمایشگاه بین المللی متمرکز شود تا توانایی صنعت، بیش از پیش نمایان شود. زیرا، تکثر در برگزاری نمایشگاهها در شرایطی که صنعت تجهیزات پزشکی نیاز دارد بیش از پیش حمایت شود، به هیچ عنوان نمیتواند اقدام مثبت و قابل قبولی باشد. شرکتهای خارجی در حوزه تجهیزات پزشکی، از چند سال قبل، با نمایشگاه بین المللی ایران هلث، آشنا شده اند و تمرکز بر روی یک نمایشگاه بین المللی، میتواند وجهه و جایگاه صنعت را در نگاه رقبای خارجی بالا ببرد. زیرا، نمایش توانمندیهای صنعت تجهیزات پزشکی کشور در قالب دو نمایشگاه بین المللی، چندان به مذاق خارجی برای شرکت در این دو نمایشگاه، خوش نمیآید.
شاید مهمترین دلیل برای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی در حوزه تجهیزات پزشکی، میزان تولیدات و واردات است که هنوز وزنه واردات بر تولیدات می چربد و لازم است برای حمایت از تولید داخل، تمرکز را بر روی یک نمایشگاه و در راستای حمایت از تولید داخل قرار داد تا بتواند پلههای رشد و توسعه را سریعتر طی کند و به سطح صنعت داروسازی کشور برسد.
در همین حال، محمدصادق قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت، موضوع بین المللی بودن نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مِد را خلاف ضوابط دانسته است.
بنابراین، صنعت تجهیزات پزشکی برای عبور از چالشها و حاشیههای آسیب زا، میبایست بر روی یک نمایشگاه بین المللی با سابقه چند ساله متمرکز شود.
دیدگاهتان را بنویسید