رییس اتاق بازرگانی تهران: متاسفانه تمرکز سطح کلان، واردات است

محمود نجفی‌عرب با تأکید بر ضرورت ارزیابی به میزان دستیابی اهداف برپایی هر نمایشگاهی گفت: ظاهراً توانمندی‌های خوبی از نظر فنی و تکنولوژی ارائه شده اما باید دید به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته شده است یا خیر.

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ریان، پیدا کردن طرف تجاری، توسعه صادرات و فروش و دستیابی و تبادل تکنولوژی را از اهداف برگزاری نمایشگاههای برزگ برشمرد و افزود: مسئولان برگزاری هر نمایشگاهی باید در پایان این شاخص را ارزیابی کنند.

وی، با بیان اینکه نگاه ما در حوزه تولید در سطح کلان جایگزین واردات است، در ادامه خاطرنشان کرد: من نسبت به این نوع نگاه انتقاد دارم وقتی نگاه جایگزین واردات حاکم باشد به طور طبیعی در قیمت تمام شده، رعایت استانداردها و شاخص های کیفی ممکن است دچار اشکال شویم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه ایران 1 درصد جمعیت جهان را دارد و از نظر زیرساختهای اقتصادی چیزی از دنیا کم ندارد، تصریح کرد: ما باید دست کم به اندازه سهممان در اقتصاد جهانی نقش داشته باشیم اما متأسفانه در بخش تجهیزات پزشکی کمتر از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود سهم داریم.

نجفی‌عرب، مجموع صادرات تجهیزات پزشکی ایران را 0.3 حداکثر 0.5 درصد برشمرد و افزود: باید با نگاه کلان اقتصادی برای توسعه صادرات برنامه ریزی کنیم که متأسفانه هم اکنون چنین نیست.

وی، با بیان اینکه باید در حوزه هایی با مزیت نسبی در تولید به فکر توسعه صادرات نه جایگزین واردات باشیم، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا تولید صرفاً با هدف صادرات است به عنوان مثال ژاپن با مساحت محدود مجمع الجزایر واحدهای مسکونی بیشتر از 50 تا 60 مترمربع ندارند اما یخچالها، خودروها و حتی در حوزه الکترونیک تلویزیونهای تولیدی آنها مناسب آن واحدهای مسکونی با مساحت محدود نیست پس از ابتدا با هدف صادرات این محصولات را تولید می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، ادامه داد: در کشور عربستان هم بسیاری از محصولات نظیر تسبیح و جانماز و … ساخت چین است که مصرف اندکی در چین دارد و هدف از تولید آن صادرات این محصول بوده است. البته باید زیرساختها فراهم شده باشد.

نجفی‌عرب، با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه انرژی که کشورهای اروپایی، ژاپن و چین فاقد آن هستند، گفت: ما باید هر کالایی که قدرت اقتصادی برای رقابت جهانی داریم تولید کنیم. شاید میزان تولید محصولی در کشور در حد مینیمم و نه تولید انبوه که این اصلاً اقتصادی نیست چون تنها از طریق کالایی می توانیم با دنیا رقابت کنیم که تولید کافی داشته باشد.

وی، با انتقاد مجدد از نگاه جایگزین واردات گفت: من با تجربه 43 ساله تولید معتقدم مسئولان برنامه ریزان اقتصاددانها و تولیدکنندگان باید بجای نگاه جایگزین واردات نگاه توسعه صادرات داشته باشند.

انتهای پیام

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید