ماجرای «عجله دارم» تاکسی‌های اینترنتی به کجا رسید؟

عجله

به گزارش ریان، روز سه شنبه، 15 اسفند بود که محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در پنلی در رویداد روز هوش مصنوعی و بلاکچین اعلام کرد که فردای آن روز باید در دادگاه حاضر باشد. دو روز بعد، یعنی پنجشنبه، 17 اسفندماه خبری مبنی بر حذف گزینه «عجله دارم» توسط اسنپ، منتشر شد. خلج در حساب کاربری خود در اینستاگرام و لینکدین نوشت: «شب گذشته با وجود داشتن استدلال‌های حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنابر دستور مقامات ذی‌صلاح، این خدمت را از اپلیکیشن اسنپ حذف کردیم. اما به واسطه‌ کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر […]

به گزارش ریان، روز سه شنبه، 15 اسفند بود که محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در پنلی در رویداد روز هوش مصنوعی و بلاکچین اعلام کرد که فردای آن روز باید در دادگاه حاضر باشد.

دو روز بعد، یعنی پنجشنبه، 17 اسفندماه خبری مبنی بر حذف گزینه «عجله دارم» توسط اسنپ، منتشر شد. خلج در حساب کاربری خود در اینستاگرام و لینکدین نوشت: «شب گذشته با وجود داشتن استدلال‌های حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنابر دستور مقامات ذی‌صلاح، این خدمت را از اپلیکیشن اسنپ حذف کردیم. اما به واسطه‌ کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات و جلسات و گفت‌وگوها به دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه هستیم.

گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریع‌تر به سفر تبدیل کند. عنوان گران‌فروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام می‌شود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمی‌شود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت می‌کند.»

واکنش رسانه ها چه بود؟

سپس رسانه ها نیز به این خبر واکنش نشان دادند. ایسنا در این خصوص نوشت:«با پیگیری های سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه (عجله دارم) از تاکسی های اینترنتی  از جمله اسنپ حذف شد. احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ۱۵ اسفندماه سال جاری در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا  درباره رسیدگی به موضوع گزینه «عجله دارم» تاکسی‌های اینترنتی گفت: این گزینه از موضوعاتی بود که هیچ دستگاهی به آن ورود نداشته و ما راسا ورود کردیم و قطعا از  مصادیق گرانفروشی است. قبلأ تذکرات لازم داده شده و پرونده تشکیل شده  و در حال تحقیقات مقدماتی است. اتمام حجت می‌کنم که شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی خودشان این گزینه را جمع کنند زیرا اجحاف در حق مردم است و برخی از شرکت‌ها از دیروز که پیگیر بودیم قول دادند که آن را حذف کنند.»

تریبون نیوز نیز نوشت: «از اواسط بهمن‌ماه سال جاری که محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات گزینه «عجله دارم» را مصداق گران‌فروشی خواند و گفت:‌ «به تاکسی اینترنتی‌ها تذکر جدی می‌دهم که گزینه عجله دارم مصداق گران‌فروشی است و هیچ خدمات اضافه‌ای به کاربران داده نمی‌شود. کسی که گزینه «عجله دارم» را استفاده می‌کند نه زودتر او را به مقصد می‌رسانند و نه خدمات اضافه به او ارائه می‌کنند که تخلف است. تذکر جدی می‌دهم که تاکسی‌های اینترنتی این گزینه را حذف کنند و مردم را در خدماتی که دریافت می کنند دچار مشکل نکنند.» صحبت‌های ضد و نقیضی درباره این گزینه در تاکسی‌های اینترنتی انجام شد.

پس از صحبت‌های سختگوی سازمان تعزیرات، «امیر سیاح»، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد در صفحه شخصی خود در شبکه‌ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) پستی را منتشر و مخالفت خود را با حذف گزینه «عجله دارم» اعلام کرده بود. او در صفحه شخصی خود نوشته بود: «‏گزینه «عجله دارم»، به‌هیچ‌وجه تخلف نیست. اما نگران کردن سرمایه‌گذاران، قطعاً تخلف از سیاست اعلامی دولت است. سیاست دولت، ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری است و باهر تخلقی از آن محکم برخورد می‌کنیم. اینکه هر روز کسی با دستورالعمل سلیقه‌ای، دل کارآفرین و سرمایه‌گذار خصوصی را بلرزاند، با سیاست اعلامی دولت کاملاً در تضاد است. این عادت زشت به ارث رسیده از دولت‌های قبل باید کنار گذاشته شود. گزینه عجله دارم، می‌ماند ولی سازمان‌ها و روش‌های مغایر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ حذف خواهند شد.»

اسنپ: همچنان از گزینه «عجله دارم» دفاع می‌کنیم

پس از پیگیری از گروه اسنپ، روابط عمومی این گروه نیز بیانیه‌ای در همین خصوص صادر کرد که در متن این بیانیه آمده است: «اسنپ با وجود داشتن استدلال‌های حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنابر دستور مقامات ذی‌صلاح، این خدمت را از اپلیکیشن خود حذف کرد.

گاهی در ساعات اوج ترافیک، کم بودن تعداد کاربران راننده و بالا بودن تعداد درخواست‌های سفر در یک محدوده‌ موجب طولانی شدن زمان پذیرش درخواست سفر می‌شود. گزینه‌ «عجله دارم» راهکاری است که کاربران مسافر از طریق آن می‌توانند شانس پذیرفته شدن درخواستشان را افزایش دهند و زودتر به مقصد برسند. با انتخاب این گزینه، قیمت جدیدی برای سفر محاسبه می‌شود که بر اساس الگوریتم‌های تنظیم شده توسط واحد تجاری اسنپ تعیین شده است.

درخواست سفرهایی که با گزینه‌ «عجله دارم» در اپلیکیشن ثبت می‌شوند، بدون هیچ مشخصه‌ متمایزی برای کاربران راننده ارسال می‌شود. تنها ویژگی این درخواست‌ها قیمت بالاتر سفر است که انگیزه‌ بیشتری برای کاربران راننده ایجاد می‌کند و موجب می‌شود درخواست سفر زودتر پذیرفته شود. گفتنی است که پس از محاسبه قیمت جدید، کاربر مسافر امکان انتخاب تأیید جست‌وجو بر اساس قیمت جدید یا ادامه جست‌وجو با همان قیمت قبل را دارد.

گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریع‌تر به سفر تبدیل کند. عنوان گران‌فروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام می‌شود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمی‌شود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت می‌کند.

علی‌رغم حذف «عجله دارم»، به واسطه‌ کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات، جلسات و گفت‌وگوها به دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاه‌های مربوطه هستیم.»

وضعیت تپسی چطور است؟

این موضوع البته به اسنپ و اقدامات آن منتهی نشد و آنطور که زومیت نوشته است، تنها اقدامی که تپسی در این خصوص انجام داده برگزاری یک نظرسنجی روی اپلیکیشن خود بوده است. این پلتفرم ارائه‌دهنده تاکسی اینترنتی امروز یک نظرسنجی روی صفحه اصلی اپلیکیشن خود فعال کرده و از کاربران می‌خواهد با پاسخ دادن به چهار سؤال نظرشان را نسبت به حذف کردن یا نگاه داشتن این گزینه از اپلیکیشن تپسی اعلام کنند.

در این پرسش‌نامه از کاربران پرسیده شده که «آیا تا به حال از این گزینه استفاده‌ کرده‌اند؟» و «آیا این گزینه برایشان کمک‌کننده بوده؟». همچنین تپسی از کاربرانش پرسیده که «آیا وجود گزینه عجله دارم را مصداق گران‌فروشی می‌دانند؟» سؤال چهارم هم این است که حذف این گزینه را به نفع کاربر می‌دانند یا خیر؟

 

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید