نشست صمیمی هیات مدیره انجمن تامین با اصحاب رسانه برگزار شد

رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی گفت: فاصله بین مرگ و زندگی در حوزه تجهیزات پزشکی، هیچ است یعنی حتی به اندازه یک تار مو هم نیست. بنابراین اگر کمبودی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی رخ دهد به معنای مرگ بیماران است.

به گزارش ریان-در این نشست، دکتر چیذری رییس هیات مدیره تامین، دکتر حیدری مدیر مرآت، دکتر اسکویی بازرس تامین و رییس کمیته آزمایشگاهی مرآت، دکتر سپهری نایب رییس تامین، دکتر علوی عضو هیات مدیره تامین، مهندس ماهی صفت عضو هیات مدیره تامین، و‌ مهندس صفری عضو هیات مدیره مرآت، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه و تاکید بر نقش موثر ایشان در حوزه سلامت، متذکر شدند که هدف از تاسیس انجمن تامین، ساماندهی اوضاع نابسامان تامین دارو و تجهیزات پزشکی، همچنین یاری رساندن به بیمارانی است که برای تهیه حیاتی‌ترین داروها و تجهیزات نیز به مرز درماندگی رسیده‌اند.

علیرضا چیذری  افزود: در حال حاضر براساس آمار منتشر شده، فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیب حدود ۶۰ و ۳۰ همت مطالبات دارند که در مجموع میزان مطالبات به ۹۰ همت می‌رسد اما من مطمئن هستم که میزان واقعی مطالبات بالغ بر ۱۲۰ همت است. یعنی اگر میزان ارز اختصاص یافته به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی معادل ۴/۲ میلیارد یورو را در نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان ضرب کرده و ۳۰ درصد سود فروشنده را نیز به آن بیفزایید عملا به رقم ۱۲۰ همت می‌رسید. علاوه بر اینکه حوزه‌هایی مانند علوم آزمایشگاهی هم که ارز نمی‌گیرند، به صورت جداگانه مطالبات سنگینی دارند. خوشبختانه با فعالیت‌های رسانه‌ای انجام شده در چند ماه اخیر، نظام متوجه اهمیت پرداخت مطالبات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۶۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد، عنوان کرد: جالب اینجاست بدانیم که اگر از این ۴۶۰ هزار IRC فقط ۲۰ مورد موجود نباشد، ممکن است جان بیماران زیادی را به خطر بیندازد. در مقطع کمبود مفصل‌های زانو ۱۰ مورد IRC موجود نبود و افرادی وجود داشتند که با هر بار قدم برداشتن به اندازه درد کشیدن دندان، درد کشیدند. در مورد باتری قلب و استنت قلب هم همینطور است و اگر موجود نباشند به مرگ بیمار می‌انجامد. حوزه تجهیزات پزشکی مانند دارو نیست. در این حوزه فاصله بین مرگ و زندگی، هیچ است و حتی به اندازه یک تار مو هم نیست. این یعنی اگر تجهیزات و ملزومات پزشکی موجود نباشند شاهد مرگ بیماران خواهیم بود. داروی وارفارین اگر چند روز موجود نباشد بیمار دوام می‌آورد اما اگر استنت نباشد خیلی زود می‌میرد. بنابراین حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی بسیار مهم است و برای رسانه‌ها جای موشکافی زیادی دارد.

چیذری با اشاره به اینکه فضای بسته موجود در تشکل‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی باعث شد تا تشکل‌های جدیدتری از جمله مرآت در این حوزه شکل بگیرند، توضیح داد: در حوزه تجهیزات پزشکی، تشکلی مانند مرآت از نظر تعداد عضو با بیش از ۶۵۰ عضو وجود ندارد. حتی تشکل‌های ۲۰ ساله این تعداد عضو ندارند.

وی افزود: در همین شرایط انجمنی از مرآت شکایت کرد که فعالیت آن باعث شد تا اعضای این تشکل دیگر حق عضویت ندهند و اعضای آنها دچار ریزش شود. پاسخ این است که اگر شما کارتان را دست انجام می‌دادید کار به اینجا نمی‌رسید. خوشبختانه صنف تجهیزات پزشکی در حال پوست‌اندازی است و این اتفاق با کمک رسانه‌ها رخ داده است.

دکتر حیدری رییس انجمن مرآت گفت سازمان غذا و دارو با تسهیل باعث دلگرمی تولیدکنندگان این حوزه شوند.

وی ادامه داد: ۴۶۰ هزار irc نشان از بی بدیل بودن این صنعت در کشور دارد. در حال حاضر مطالبات انباشته باعث آسیب جدی به زنجیره تامین کالای سلامت محور شده است. بیش از ۴۰۰ شرکت متوسط و کوچک امسال به جمع ایران هلث اضافه شدند و این باعث افتخار و مباهات است.

دکتر حیدری افزود:  طبق آمار وزارت بهداشت، چهارصد و شصت هزار irc یا کد کالا تجهیزات پزشکی داریم که بسیار متنوع و پیچیده است و نشانه حیاتی بودن این حوزه. بنده از سال هشتاد که در وزارت بهداشت حضور داشتم ‌‌تا به امروز که در بخش خصوصی فعال هستم، همیشه یک مشکل اساسی در حوزه تجهیزات پزشکی بوده و هست، آنهم اختلاف همیشه بین معاونین وزارت بهداشت بود. از زمانی هم که تجهیزات پزشکی آمد زیر نظر سازمان دارو و غذا که دیگر هویت و جایگاه خود را از دست داد.

وی ادامه داد: شرایط فعلی کشور، شرایط تحریم، تورم و نابسامانی اقتصادی، شرایط بسیار سختی را برای بیماران و خانواده ایشان بوجود آورده است. کل بدنه دولت باید پای کار بیایند. من زمانی مقابل واژه تامین تجهیزات پزشکی گارد داشتم و تمام تاکیدم بر تولید داخلی بود، اما امروز باور دارم که تامین اعم از واردات، تولید، تهیه، توزیع و کلیه این زنجیره در این شرایط سخت، حائز اهمیت ویژه است. باید مقابل انحصارطلبی شرکت‌های تجهیزات پرشکی بزرگ و قدیمی ایستاد ما چندین تشکل قدیمی داریم در حوزه تجهیزات پزشکی که حدود ۲۵ سال است، هیئت مدیره آنها مدام تکرار می‌شوند، معتقدم ضمن حفظ حرمت پیشکسوت، باید فضایی ایجاد کنیم که شرکت‌های جدید نیز امکان ورود و اظهار نظر داشته باشند و ما باید از این انحصار خارج شویم.

حیدری تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ شرکت متوسط و کوچک امسال به جمع ایران هلث اضافه شدند و این باعث افتخار و مباهات است زیرا پویایی و تولدو رشد را در این صنف خدوم نشان میدهد. دستگاه‌های حاکمیتی که موظف هستند شرکت‌های کوچک و استارت‌آپی را حمایت کنند، باید بیایند و رویداد ملی ایران‌هلث را حمایت کنند، ایران‌هلث تضمین آینده نسل‌های بعد از ماست.

دکتر وحید اسکویی  بازرس انجمن تامین و رییس کارگروه تخصصی علوم آزمایشگاهی گفت: در این حوزه رسانه ای کردن بسیاری از تولیدات دانش بنیان  که توان صادرات به دنیا را دارند بسیار مهم است .

دکتر صدرا سپهری نایب رییس انجمن تامین گفت:  امسال در رویداد ایران هلث بیش از 400 شرکت نوپا حضور دارد من از رسانه ها تقاضا می کنم  قلم های شما در اختیار شرکت های کوچک نیز باشد و  همه در این صنف یکسان دیده شوند .

مهندس سید یوسف علوی مقدم عضو هیات مدیره انجمن تامین گفت: ایران می تواند در صنعت تجهیزات پزشکی برند برتر دنیا باشند  چرا که ما شرکت های دانش بنیان برتری در کشور داریم که موفقیت های زیادی را داشته اند و ثبت این برند در حافظه ها می تواند با کمک رسانه ها محقق شود.

مهندس رسول ماهی صفت و مهندس عزیز صفری چناری  از اعضای هیات مدیره و شورای عالی راهبردی   انجمن تامین هم در این نشست صمیمانه حضور داشتند.

منبع: معاونت ارتباطات و امور بین الملل انجمن تامین
انتهای پیام

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید