صادرات آویشن اروپایی بالاتر از ایران/ ظرفیت جهانی طب ایرانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ظرفیت بالای کشور در استفاده از گیاهان دارویی، نسبت به اینکه نتوانسته ایم در صادرات این قبیل گیاهان موفق باشیم، ابراز گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۲ طب سنتی و مکمل را وارد نظام رایج بهداشت جهانی کرد، گفت: استراتژی ۱۰ ساله سازمان بهداشت جهانی برای ادغام طب سنتی در روش‌های مدرن هر کشور، سال گذشته به پایان رسید و ۱۰ ساله دوم این برنامه از سال ۲۰۲۵ کلید می‌خورد.

وی، خواستار ورود فعالان حوزه طب ایرانی و مکمل به دور دوم این استراتژی شد و افزود: ضروری است فعالان طب ایرانی در نسخه یازدهم ICD (طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها) سازمان بهداشت جهانی به معرفی طب ایرانی بپردازند و آن را مندرج کند.

به گفته زالی، از ۱۹۴ کشور دنیا، ۱۱۳ کشور طب بومی خود را به صورت رسمی وارد نظام سلامت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر اینکه نباید ظرفیت طب ایرانی در کشور نادیده گرفته شود، تصریح کرد: هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۲۳۰۰ گونه آن دارویی و ۱۸۰۰ گونه دارویی، صد درصد بومی ایران است و مشابه خارجی ندارد.

زالی ادامه داد: آویشن ایرانی بهترین کیفیت را دارد اما کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، پرتقال، مراکش و ترکیه در صدر صادرات این گیاه هستند. همچنین اسطوخودوس ایرانی بالاترین اثربخشی را دارد. باید از این ظرفیت‌ها بهره برد و طب ایرانی را به جهانیان معرفی کرد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید