بیمارستانِ ایمن، به کاهش خطای پزشکی کمک می کند

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور دانا تجهیز کارامد گفت: در دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه استانداردهای بیمارستان ایمن تاکنون ۱۴ جلد کتاب چاپ شده است که هر جلد برای یک بخش از بیمارستان است و باید تلاش شود تا این رقم به ۴۰ کتاب برسد.

به گزارش ریان- علیرضا طلوع در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: بیمارستان‌ها باید با استانداردهای بیمارستان ایمن به لحاظ معماری، الکتریکال، مکانیکال، تجهیزات و غیره انطباق داشته باشند. اگر بخواهیم یک خدمت پزشکی را به درستی در یک بیمارستان ارائه دهیم، باید بیمارستان با استانداردهای بیمارستان ایمن انطباق داشته باشد. البته رعایت استاندارد و انطباق با آن یعنی کسب نمره ۱۰ از ۲۰ و اگر بخواهیم بالاتر برویم باید به پرفرمونس برسیم.

وی گفت: جالب است بدانید انجمن جراحان آمریکا در سال ۱۹۱۷ میلادی طی نامه‌ای از انجمن معماران آمریکا درخواست کرد که بیمارستان ایمن را طراحی کند و همین درخواست به مبنای طراحی بیمارستان‌های ایمن تبدیل شد.

طلوع عنوان کرد: اگر فضای بیمارستان به لحاظ طراحی، تناسب تجهیزات با خدمات، زیرساخت‌ها و غیره به صورت ایمن طراحی شود، وقفه‌ای در تشخیص و درمان پیش نمی‌آید. بنابراین برای اینکه بتوانیم تجربه درمان موفقی را به بیماران بدهیم، باید بیمارستان ایمن را درست کنیم تا خطاهای پزشکی در آن به حداقل برسد و این کار وظیفه حوزه طراحی و مهندسی است.

به گفته وی رشته مهندسی بیمارستان در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شده است. همچنین دوره‌های کوتاه ۱۰۰ ساعته هم وجود دارند که طی آن به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان عمران، برق و مکانیک، بیمارستان را معرفی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور دانا تجهیز کارامد افزود: پیام من این است که باید به سمت نظام مهندسی سلامت برویم، یعنی همه مهندسینی که در حوزه سلامت و بیمارستان کار می‌کنند، اعم از مهندسین برق، معماری، شهرسازی، عمران و غیره باید به درستی آموزش ببینند و هدایت شوند و نظام مهندسی هم باید این گرایش را ایجاد کند و به آنها تعرفه خاص خودشان را بدهد و این دسته از مهندسان در این حوزه مسوولیت داشته باشند.

طلوع با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها مشکلات زیادی داریم و اتفاقات بدی در کشور رخ می‌دهد که امیدوارم با کمک آتش‌نشانی و مهندسان ساختمان این مشکلات را برطرف کنیم، در پاسخ به این سوال که شما چه نمره‌ای به بیمارستان‌های کشور از نظر رعایت استانداردهای بیمارستان ایمن می‌دهید؟ توضیح داد: واقعیت این است که کلمه ایمن، کلمه بسیار گسترده‌ای است. می‌توانم بگویم که نمره خوبی به بیمارستان‌هایمان از نظر رعایت استانداردهای بیمارستان ایمن نمی‌دهم اما می‌شود با ایجاد شرکت‌هایی که در این زمینه کار ارزیابی را انجام دهند، سطح رعایت استانداردهای ایمن را در بیمارستان‌های کشور افزایش داد.

منبع: درمانا

انتتهای پیام

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید