وزیر ارتباطات از ارسال حداکثری ماهواره به فضا خبر داد

اینترنت ماهواره ارتباطات فیبرنوری دولت

به گزارش ریان، وزیر ارتباطات در تشریح دستاوردهای صنعت فضایی دولت سیزدهم اعلام کرد این دولت بیش از تمام دولت‌های پیشین ماهواره به فضا فرستاده است. به گفته او پایگاه فضایی جدید ایران در سال جاری افتتاح می‌شود. در مراسم گردهمایی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی، وزیر ارتباطات، عیسی زارع‌پور، با مرور عملکرد دولت سیزدهم در صنعت فضایی از افزایش تعداد پرتاب ماهواره در این دوره خبر داد و گفت: تعداد پرتاب‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شد، بیشتر از دولت‌های پیش از خود بوده است؛ به‌طوری‌که از سال ۸۸ تا تیر ۱۴۰۰ تنها ۱۲ پرتاب صورت گرفته بود اما […]

به گزارش ریان، وزیر ارتباطات در تشریح دستاوردهای صنعت فضایی دولت سیزدهم اعلام کرد این دولت بیش از تمام دولت‌های پیشین ماهواره به فضا فرستاده است. به گفته او پایگاه فضایی جدید ایران در سال جاری افتتاح می‌شود.

در مراسم گردهمایی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی، وزیر ارتباطات، عیسی زارع‌پور، با مرور عملکرد دولت سیزدهم در صنعت فضایی از افزایش تعداد پرتاب ماهواره در این دوره خبر داد و گفت: تعداد پرتاب‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شد، بیشتر از دولت‌های پیش از خود بوده است؛ به‌طوری‌که از سال ۸۸ تا تیر ۱۴۰۰ تنها ۱۲ پرتاب صورت گرفته بود اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون توانسته‌ایم ۱۲ پرتاب ماهواره داشته باشیم.

او افزود: در دولت سیزدهم کار ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب غرب آسیا شروع شد و امسال فاز اول آن افتتاح می‌شود و اولین پرتاب را از این پایگاه انجام خواهیم داد. فاز اول این پایگاه ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زارع‌پور تاکید کرد: در این حوزه بیش از هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است و امیدوارم حوزه صنعت فضایی پرشتاب دنبال کنیم. ما برای اولین‌بار در کشورمان به تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره‌ای دسترسی داریم.

رئیس سازمان فضایی ایران، حسن سالاریه، در ابتدای مراسم با مرور برنامه‌های این صعنت در دولت سیزدهم گفت: حوزه فضایی حوزهای پر ریسک و تحریمی است و این موضوع به لحاظ سیاسی اثراتی در منطقه و جهان دارد. لایه اول اجرایی در کشور نباید زیر فشارهای سیاسی بر این صنعت کوتاه بیاید. اراده نظام بدون شک در رشد و پیشرفت این صنعت موثر است. ما در دولت قبل شاهد برگزاری جلسه شورای عالی فضایی بعد از حدود ۱۱ سال وقفه بودیم و گزارش‌هایی که به ریاست جمهوری می‌فرستادیم مورد بررسی و استفاده قرار می‌گرفت. او هم‌چنین در پایان سخنان خود افزود: امروز در حوزه زیرسیستم، طراحی و ساخت ماهواره در  بخش خصوصی شاهد رشد هستیم و امیدواریم تا پایان سال نیز شاهد به ثمر رسیدن پروژه‌های باقی‌مانده و پرتاب‌های جدید باشیم.

کردی، مجری طرح پروژه ماه‌ دانشگاه تهران نیز در ادامه برنامه از اجرای پروژه‌ای با عنوان ماه‌ خبر داد. این پروژه توسط شرکت‌ دانش بنیان مانا که در دانشگاه تهران مستقر است و در حوزه خودرو، مکاترونیک و هوافضا فعالیت می‌کند، انجام خواهد شد.

کردی درباره جزییات این پروژه گفت: پروژه ماه‌ شامل سه بخش مدارگرد، ماه‌نشین و ماه‌گرد است که این سه محموله نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد. مدارگرد در مدار ۲۰۰ کیلومتری ماه کار داده‌برداری را انجام می‌دهد. ماه‌نشین شامل آنتن و محموله زیستی است که در سطح ماه می‌نشیند. این پروژه به تصویربرداری حرارتی، شناسایی عمق ماه و اسکن سطح آن با دوربین‌های اپتیک کمک می‌کند.

در پایان این مراسم از دو ماهواره در بخش خصوصی با عنوان «کوثر» و «هدهد» رونمایی و گفته شد این دو ماهواره در پاییز امسال با پرتابگر روسیه پرتاب می‌شوند.

ماهواره «کوثر» یک ماهواره سنجشی است که به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری در مدار لئو پرتاب خواهد شد. تصاویر دریافت‌شده از این ماهواره برای استفاده کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری مناسب است. همچنین عمر مداری این ماهواره ۲ سال خواهد بود. مأموریت ماهواره «هدهد» نیز ایجاد بستر تبادل پیام اختصاصی در قالب اینترنت اشیاء است که برای آنتن‌دهی و پوشش‌دهی مناطق صعب‌العبور هم کاربرد دارد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید