در مرکز رشد پلنت چه می‌گذرد؟

ریان: منظور از مرکز رشد یا انکوباتور در حوزه استارتاپ‌ها، فضایی است که به صورت موقت به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص داده می‌شود.  در این مراکز علاوه بر مکان، خدمات مشخصی به صاحبان ایده‌ کسب‌وکار ارائه می‌شود تا بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به مرحله‌ی راه‌اندازی کار خود برسند و رشد کنند. مرکز نوآوری پلنت، دارای مرکز رشد است. پلنت در حوزه اینشورتک، فینتک و هلثتک فعالیت می‌کند. محمد جعفری، با 9سال سابقه فعالیت در صنعت بیمه به عنوان بازاریاب، کارشناس ریسک و خسارت، مشاور قراردادهای بیمه و فعال حوزه اینشورتک، هم اکنون مدیریت مرکز رشد پلنت را بر عهده دارد. در […]

ریان: منظور از مرکز رشد یا انکوباتور در حوزه استارتاپ‌ها، فضایی است که به صورت موقت به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص داده می‌شود.  در این مراکز علاوه بر مکان، خدمات مشخصی به صاحبان ایده‌ کسب‌وکار ارائه می‌شود تا بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به مرحله‌ی راه‌اندازی کار خود برسند و رشد کنند.

مرکز نوآوری پلنت، دارای مرکز رشد است. پلنت در حوزه اینشورتک، فینتک و هلثتک فعالیت می‌کند. محمد جعفری، با 9سال سابقه فعالیت در صنعت بیمه به عنوان بازاریاب، کارشناس ریسک و خسارت، مشاور قراردادهای بیمه و فعال حوزه اینشورتک، هم اکنون مدیریت مرکز رشد پلنت را بر عهده دارد. در ادامه، گفتگوی ریان با وی را دنبال کنید:

مرکز رشد پلنت با چه هدفی تاسیس شده است؟

پلنت کار خود را به عنوان یک شتابدهنده شروع کرد. می‌دانیم که الزامات ورود به شتابدهنده، تیم و نسخه اولیه MVP است. بعد از دو سال به این نتیجه رسیدیم که در صنعت بیمه تیم هایی که mvp  قابل قبول داشته باشند به ندرت پیدا میشوند. تیم هایی نیز وجود دارند که عموما از دیدگاه تکنولوژی به مسئله نگاه کردند و بخاطر شناخت ناکافی از صنعت بیمه، ارزش پیشنهادی قابل قبولی ارائه ندادند. اگرچه از دل صنعت بیمه به این مسئله رسیدند. در مسیر قبلی پلنت، جایی برای این تیم ها وجود نداشت. پس مرکز رشد تاسیس شد تا از یک مرحله قبل تر به موضوع ورود کند. مرکز رشد خلا موجود در تیم ها را پر میکرد. ورودی های مرکز رشد هم به شکل زیر بود:

  1. افراد ایده پردازی که یک ایده خوب داشتن و خودشان میتوانستند یکی از نقش های اساسی استارت آپ را بر عهده بگیرند.
  2. تحقیقاتی که خود پلنت انجام میداد و ایده های جدیدی که پیدا میشد.
  3. محصولاتی که بخاطر بیزینس مدل اشتباه شکست خورده بودند.
  4. تکنولوژی هایی که در یک صنعت دیگر موفق شده بودند و این امکان وجود داشت که در صنعت بیمه برایشان کاربرد جدید تعریف شود.

در مورد انواع سرمایه گذاری هایی که در پلنت وجود دارد توضیح دهید:
بسته به بلوغ تیم، سرمایه گذاری در سطوح مختلفی به شرح زیر انجام میشود:

اگر تیم در مرحله ایده باشد، سرمایه گذاری های لازم برای رسیدن به نسخه MVP و تست بازار برایش انجام میشود.

چنانچه تیم و MVP تست شده وجود داشته باشد، سرمایه گذاری لازم برای رسیدن تیم به نقطه PMF در قالب شتابدهی انجام خواهد شد و اگر تیم سهم بازار داشته باشد و نیاز باشد که رشد سریعی انجام دهد، سرمایه گذاری در قالب VC با کمک هلدینگ سرآمد انجام خواهد شد. البته، ممکن است در این مسیر با سایر شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری هم، همکاری داشته باشیم.

با توجه به این مسئله که صنعت بیمه در ایران بسیار سنتی است، اینشورتک ها با چه مشکلاتی رو به رو می شوند؟

اینشورتک ها در ایران با مشکلات زیادی رو به رو هستند، از جمله عدم اعتماد عمومی به مقوله بیمه. این موضوع باعث میشود وقتی پای یک تکنولوژی جدید در میان است، افراد نیاز داشته باشند به دو چیز اعتماد کنند، یکی بیمه و دیگری تکنولوژی. این موضوع انتخاب را برای کاربر نهایی سخت میکند.

همچنین بازار بیمه در ایران، در مقایسه با سایر صنایع کوچک است. وقتی بازار یک صنعت کوچک باشد، باعث میشود توسعه تکنولوژی در خیلی از موارد به صرفه نباشد. مثلا فرض کنید تیمی میخواهد کار نرخ گذاری در بیمه های خطر مهندسی را به کمک تکنولوژی انجام دهد. وقتی کل بیمه های مهندسی صادر شده در کشور عدد کوچکی باشد و از آن طرف عواملی که باید در نرخ گذاری دیده شوند بسیار پیچیده باشد، توسعه چنین تکنولوژی ای قطعا به صرفه نیست.

نکته دیگر عادت به روال فعلی و فرار از تغییر است. شعار نانوشته ای در فضای اداری ایران وجود دارد که به «حفظ وضعیت موجود» تاکید دارد. همه میخواهند وضعیت موجود را حفظ کنند و از تغییر با آغوش باز استقبال نمیکنند. مخصوصا در صنعت بیمه که تغییرات مدیریتی در بدنه شرکت های بیمه بسیار زیاد است، از تغییر استقبال نمیشود چون ممکن است نتیجه تغییر به عمر مدیریتی فرد نرسد.

چالش دیگر فرار نخبگان از صنعت است. وقتی صنعت بیمه درگیر مشکلات ذکر شده باشد، افراد مستعد از صنعت فرار میکنند و به دیگر صنایع وارد میشوند.

پلنت

برای دسترسی به دیتاهای بیمه و مشکلات امنیتی در صنعت بیمه، اینشورتک ها چه مسیری باید طی کنند و تا الان چه کردند؟

دیتاهای صنعت بیمه جز مهمترین نوع داده ها حساب میشوند. اخیرا اقداماتی  در این فضا در حال انجام است و استخراج و هک اطلاعات را از قبل دشوارتر کرده است، اما، هنوز کافی نیست و نیاز است اقدامات بیشتری در این فضا صورت گیرد.

بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه ای چطور با بحث نوآوری های بیمه ای برخورد کردند؟

مهمترین کاری که بیمه مرکزی کرد، تدوین آیین نامه 104 و 105 بود که اگر درست اجرا شود، در صنعت بیمه انقلابی به پا خواهد شد و ساختار قبلی خواهد شکست. شرکت های بیمه هم اقداماتی جسته و گریخته انجام دادند ولی آنقدربه روال های فعلی و پرتفوهای دستوری عادت کردند که ورود به فضای اینشورتک، هنوز برایشان معنا پیدا نکرده است و به یک گزینه مهم روی میز تبدیل نشده است.

در دنیا چه ترندی در سال 2024 برای اینشورتک ها وجود دارد؟

ترند های اینشورتک در حال حاضر موضوعات زیر هستند:

  1. AI
  2. ML
  3. Blockchain
  4. IOT
  5. Big data
  6. Fraud detection
  7. Parametric Insurance
  8. Embedded Insurance
  9. Cyber Insurance
  10. Ondemand Insurance

وضعیت اینشورتک ایران را امسال چطور میبینید؟

امسال اگر تحت آیین نامه 105 اینشورتک هایی مجوز بیمه گری بگیرند، میتواند  سال خوبی برای اینشورتک ها باشد و نقطه عطفی در تاریخ صنعت بیمه شود.

  • صحبت پایانی:

صنعت بیمه پتانسیل های نهان زیادی دارد. اگر فضای لازم برای کسانی که واقعا دنبال خلق ارزش هستند فراهم شود، همه میتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید