دولتی‌ها علاوه بر رقابت با بخش خصوصی، تولیدنمایی هم می‌کنند/وزارت بهداشت فعلی کمترین توجه را به تشکل‌های تجهیزات پزشکی داشت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران و رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در برنامه کشیک شبکه سلامت با انتقاد از تولید نمایی تصریح کردند: طبق قانون رقابت بخش دولتی و بخش خصوصی ممنوع است اما در صنعت تجهیزات پزشکی این مشکل همچنان وجود دارد. متاسفانه برخی از شرکت‌ها به خاطر قوانین فعلی، فقط ظاهر کالایی را تغییر می‌دهند و اسم این کار هم تولید گذاشته‌اند که این کار باعث سلب اعتماد مردم و پزشکان می‌شود.

عبدالرضا یعقوب‌زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران  و احمد مسلمی رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در یک برنامه تلویزیونی اظهاراتی را مطرح کردند که اهم آنها به شرح زیرند:

مهندس عبدالرضا یعقوب زاده طاری گفت: ارزش بازار فعلی تجهیزات پزشکی کشور ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار است. به دلیل اینکه ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی داده می‌شود به صورت اسمی ۱.۵ میلیارد دلار واردات داریم اما اگر ارز ترجیحی حذف و نرخ ارز واقعی شود، میزان واردات به کمتر از یک میلیارد دلار و حتی تا حدود ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. مابقی این میزان واردات به دلیل ترجیحی بودن نرخ ارز عملا به معنای بیش‌بود و هدررفت ارز است.

وی ادامه  داد: به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی، شاهد بیش‌اظهاری به طور متوسط ۳۰ درصدی قیمت‌ها در محصولات وارداتی هستیم. از سوی دیگر به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی، بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شوند قاچاق معکوس می‌شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران با اشاره به اینکه  وزیر بهداشت از یک در مراسم افتتاح بیمارستان‌های پیشرفته می‌گوید افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد این بیمارستان‌ها با تجهیزات ایرانی تجهیز شده‌اند اما در عین حال می‌گوید فقط ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی موردنیاز کشور تولید داخل هستند، این دو عدد با هم تناقض دارد. براساس بررسی‌های ما هم‌اکنون ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی موردنیاز کشور تولید داخل هستند نه ۴۰ درصد.

یعقوب زاده گفت: قیمت تجهیزات پزشکی تولید داخل بعضا تا یک سوم قیمت تجهیزات پزشکی تاپ برند خارجی است. همین الان اگر همه یارانه‌ها و موانع برداشته شوند صنعت تجهیزات پزشکی کشور نه تنها ضربه نمی‌خورد بلکه رشد هم می‌کند.در حال حاضر به دلیل وجود ارز ترجیحی، واردکننده تجهیزات پزشکی در کشور بیشتر از تولیدکننده مورد حمایت قرار می‌گیرد. در چند سال اخیر به صنعت تجهیزات پزشکی ظلم شده است. خودرو تعرفه سنگینی برای واردات دارد اما در مورد تجهیزات پزشکی عملا تعرفه‌های واردات را برداشته‌اند و مورد حمایت هم قرار گرفته‌اند. در حال حاضر تعرفه واردات تجهیزات پزشکی به طور متوسط ۹ درصد است. پیشنهاد ما این است که تعرفه به ۲۵ درصد برسد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایرانبا اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی با وجود امکان خرید تجهیزات پزشکی وارداتی و باز بودن درهای واردات، بخش عمده نیاز خود را از تجهیزات پزشکی داخلی تامین می‌کنند ادامه داد:  در حال حاضر بیش از ۱۰۰ محصول تولید داخل در حوزه تجهیزات پزشکی، استاندارد اروپا را دارند و در صنعت تجهیزات پزشکی علاوه بر صادرات محصول، صادرات فناوری تولید هم رخ داده است. ما تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی دنبال ایجاد بازار انحصاری برای خودمان نیستیم اما وقتی محصول تاپ برند با ارز ۴۲۰۰ تومانی  یا ۲۸۵۰۰ تومانی وارد می‌شود، عملا مصرف‌کنندگان را به سمت خرید این محصولات هُل می‌دهیم.

وی اظهار کرد: دولت باید سیاستگذار باشد اما متاسفانه دولت خودش وارد حوزه تولید شده است و در حال حاضر شاهد رقابت دولتی‌ها با بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی هستیم، آن هم با ادعای کنترل قیمت بخش خصوصی. ای کاش دولتی‌ها تولید هم می‌کردند اما بعضا فقط وارد می‌کنند و اسم آن را تولید گذاشته‌اند. طرح پیشنهادی ما که به معاون اول رئیس‌جمهوری در حضور سه وزیر دیگر ارائه شد و وزیر صمت هم از آن استقبال کرد، حذف ارز ترجیحی همزمان با آزادسازی واردات با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی است که باعث رشد صنعت تجهیزات پزشکی خواهد شد.

در ادامه این برنامه احمد مسلمی رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: گردش مالی بازار تجهیزات پزشکی کشور بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار است. حدود ۵۰ هزار نفر که عموما متخصص هستند در قالب ۲۰۰۰ شرکت تولیدی، ۷ تا ۸ هزار واحد صنفی و ۲۰۰۰ شرکت وارداتی مشغول به کار هستند. همچنین حدود ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی در کشور داریم.

وی اولین انتظار حوزه تجهیزات پزشکی از دولت آیند را برقراری ارتباط واقعی و به دور از شعار با تشکل‌های این حوزه دانست و ادامه داد: متاسفانه در وزارت بهداشت فعلی کمترین توجه به تشکل‌های تجهیزات پزشکی شده است. دولت باید تمام امور غیرحاکمیتی را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کند اما در دوره فعلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همه امور واگذار شده به تشکل‌ها و بخش خصوصی در گذشته، پس گرفته شده و به بخش دولتی واگذار شدند که باعث نارضایتی فعالان این حوزه شده است.

رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها انتظار دیگر حوزه تجهیزات پزشکی از دولت آینده است. متاسفانه در دو سال اخیر، سازمان غذا و دارو سه مدیرکل تجهیزات پزشکی داشته که هر یک از آنها هم روال‌های کاری را یا تغییر دادند یا متوقف کردند. دولت باید در این حوزه ثبات برقرار کند.

مسلمی ادامه  داد: طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی در مجلس اعلام وصول شد اما در کمسیسیون مربوطه به دلیل نگاه پزشک محور اعضای کمیسیون رد شد. در حال حاضر مهندسان پزشکی نه عضو نظام مهندسی هستند نه عضو نظام پزشکی. امیدواریم دولت آینده موضوع تشکیل نظام مهندسی پزشکی را دنبال کند.

رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی به دلیل موانع قانونی و نبود بودجه امکان خرید تجهیزات پزشکی خارجی را ندارند اظهار کرد: به همین دلیل مجبور می‌شوند محصولات داخلی را بخرند. این در حالیست که مردم باید در زمینه تجهیزات پزشکی حق انتخاب داشته باشند. باید تجهیزات پزشکی با کیفیت بالا هم در بازار در دسترس قرار داشته باشند.

وی افزود: دولت آینده باید بین حمایت از تولید و سلامتی مردم تعادل ایجاد کند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها به خاطر قوانین فعلی، فقط ظاهر کالایی را تغییر می‌دهند و اسم این کار هم تولید گذاشته‌اند که این کار باعث سلب اعتماد مردم و پزشکان می‌شود. هفت وزارتخانه و سازمان بهداشت، صمت، بانک مرکزی اقتصاد، استاندارد، انرژی اتمی و محیط زیست در زمینه صدور مجوزهای مرتبط با حوزه تجهیزات پزشکی نقش دارند. بهترین دوره تجهیزت پزشکی مربوط به سال ۱۳۸۴ بود که در آن دوره وزیر وقت مصصم شد ساختار تجهیزات پزشکی را متمرکز و درست کند و دستاوردهای فعلی هم مربوط به همان دوره است.

مسلمی با اشاره به این موضوع که من در دولت فعلی با پنج معاون وزیر جلسه برگزار کردم که چهار نفر از آنها موافق وجود حوزه تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو نبودند تصریح کرد: فقط یک نفر موافق بود. برخی از آنها اعتقاد داشتند که این حوزه باید مستقل شود و برخی دیگر موافق ادغام آن در یکی دیگر از معاونت‌های وزارت بهداشت بودند. حتی معاونت توسعه وزارت بهداشت یکبار جدایی تجهیزات پزشکی از سازمان غذا و دارو را اعلام کرد که بلافاصله تکذیب شد. فقط رئیس سازمان غذا و دارو مخالف جدایی حوزه تجهیزات پزشکی از این سازمان است.

منبع: درمانا

انتهای پیام

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید