سموم و فلزات سنگین عامل مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند  و ۴۰۰ هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند؛ نمونه برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی مشخص شد ۱۰۰ در صد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین و برای سلامتی به شدت مضر هستند.

به گزارش ریان- حیدر محمدی، در مراسم روز جهانی ایمنی غذا افزود: همایش امروز به توصیه رئیس جمهور شهید در جلسه رونمایی از سند ملی امنیت غذایی در واپسین روزهای سال گذشته برگزار شد و ایشان بر تامین و دسترسی عموم مردم به غذای سالم تاکید داشتند.

وی ادامه داد: آنچه وظیفه سازمان غذا و داروست تامین غذای سالم برای عموم جامعه است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند  و ۴۰۰ هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر محمدی گفت: یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است. و متاسفانه بررسی ها نشان می دهد همه نمک های رنگی و سنتی در ایران حاوی  فلزات سنگین هستند.

وی افزود: از اقدامات سازمان غذا و دارو تلاش برای اصلاح الگوی مصرف با تنوع تولید و بالا بردن ارزش غذایی محصولات تولیدی مانند تولید نان کامل (از سال گذشته) بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: برنامه سازمان غذا و دارو در صورت تایید سند برنامه هفتم توسعه، راه اندازی کانون مسئولان فنی به منظور نظارت گسترده بر واحدهای تولیدی است. شناسنامه‌دار شدن اغذیه کشاورزی نیز در این سند دنبال می‌شود.

وی گفت: ۴۵۰ آزمایشگاه همکار و ۶۳ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی هستند که قابلیت پایش ۶۰۰ سم در محصولات غذایی را دارند.

محمدی افزود: فرآورده غذایی یا ماده اولیه تولید محصولات غذایی از مبادی مجاز، وارد کشور نمی‌شود مگر آنکه سلامت آن توسط آزمایشگاه‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو تایید شود.

منبع: ساعت سلامت
انتهای پیام
linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید