مطالبات فعالین اقتصاد دیجیتال از دولت جدیدکشور دستخوش سلایق افراد می‌شود؟

اقتصاد دیجیتال کشور دولت جدید

به گزارش ریان، نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران، صبح امروز (27 خرداد) با حضور فعالان حوزه اقتصاد، نوآوری و اقتصاد دیجیتال در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در ابتدا، رضا قربانی نائب رئیس اول کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری هم هدف از این نشست را تعامل با دولت آینده عنوان کرد و اقتصاد دیجیتال را شامل طیف وسیعی از کسب و کارها دانست که در تعامل با دولت باید مطالبات خود را بیان کنند. فرزین فردیس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز عنوان کرد: «از کسی که سکان قوه مجریه را […]

به گزارش ریان، نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران، صبح امروز (27 خرداد) با حضور فعالان حوزه اقتصاد، نوآوری و اقتصاد دیجیتال در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در ابتدا، رضا قربانی نائب رئیس اول کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری هم هدف از این نشست را تعامل با دولت آینده عنوان کرد و اقتصاد دیجیتال را شامل طیف وسیعی از کسب و کارها دانست که در تعامل با دولت باید مطالبات خود را بیان کنند.

فرزین فردیس عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز عنوان کرد: «از کسی که سکان قوه مجریه را به دست می‌گیرد می‌خواهیم که فناوری و نوآوری را دست کم نگیرد. فناوری هم تمدن‌ساز و هم تمدن‌برانداز است‌. روزگاری می‌گفتند تا سال ۲۰۳۰ آمریکا به نفت خاورمیانه محتاج می‌شود، اما آمریکا حالا با فناوری کاری کرده است که در عین حال که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیاست، بزرگ‌ترین مصرف کننده و بزرگ‌ترین تولید کننده است.»

سپس، مازیار نوربخش رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری توضیح داد: «مطالبات باید شفاف و با اولویت عنوان شود. در حال حاضر عملکرد تشکل‌ها در حوزه مطالبه‌گری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید پررنگ‌تر عنوان و پیگیری شود. تعدد اولویت‌ها تصمیم‌گیرندگان را گیج کرده و امکان نتیجه‌گیری را سخت می‌کند.»

سعید رسول‌اف نائب رئیس کمیسیون تحول، با اشاره به نقش بخش خصوصی در ارائه مشاوره، افزود: «ما به عنوان بخش خصوصی حداقل باید نقش مشورتی در طراحی لوایح ایفا کنیم که در حال حاضر این اتفاق رخ نمی‌دهد، اول مصوبه‌‌ها می‌آید و گره‌هایی را برای کسب و کارها ایجاد می‌شود، بعد از بخش خصوصی نظرخواهی می‌کنند.»

اینترنت، زیرساخت یک صنعت است

نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه گفت: «مسئله اینترنت خیلی مهم است، اینترنت زیرساختی است که صنعتی را شکل داده است، محدودیت اینترنت تنها فیلترینگ شبکه های اجتماعی نیست و این اتاق بازرگانی است که باید برای این زیرساخت مطالبه گری کند. ایده‌آل من هم اینترنت آزاد است اما در شرایطی که این خواسته ناممکن است، ابتدا باید رفع فیلتر چند پلتفرم کاربردی را از دولت بخواهیم تا بتوانیم نتیجه‌بخشی خواسته‌هایمان را درک کنیم.»

وی سال گذشته در پنل پادرو توضیح داده بود: «متاسفانه حاکمیت تصور می‌کند تحول دیجیتال انتخابی است؛ یعنی می‌تواند بخشی از آن را قبول کند، بخشی را نه. اما زندگی نسل جدید یکپارچه است و نمی‌توان بخش‌هایش را تفکیک کرد. این مسئله به زودی مثل موج به صورت سیاست‌گذار خواهد خورد و باید با آن مواجه شود. این بلا به زودی بر سر جمهوری اسلامی خواهد آمد و موج تحول دیجیتال چنان سیاستگذار را با خود خواهد برد که عمر رفتارهای انتخابی بیشتر از چند سال نمی‌شود. حاکمیت سر مسئله اینترنت و حجاب کوتاه خواهد آمد، نمی‌توان این جمعیت را در این دو مورد تحت فشار گذاشت.» (ایران دکونومی)

دلم برای وزیر ارتباطات میسوزد

سادینا آبائی ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎد دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ اتاق بازرگانی با ابراز تاسف عنوان کرد: «چیزی که مهم است این است که حوزه ما حوزه خاص است، افراد و صاحب نظران خاصی نیز دارد و تنها با رئیس جمهور پیش نخواهیم رفت، ما باید با دولت تعامل داشته باشیم. دلم برای وزیر ارتباطات میسوزد که نه اختیار اینترنت را دارد نه فیلترینگ.»

ژوبین علاقه‌بند، مدیرعامل لیان با ناامیدی اضافه کرد: «ما حتی عقبگرد نیز داشتیم، مثلا در سلامت دیجیتال وزارت بهداشت باید تنها نقش رگولاتور را بازی کند نه مداخله گری. ساختار سنتی به جای مقاومت باید نوآوری بیاورد. بیمه ها هم نباید مقاومت کنند، در دنیا، دیتاهای سلامت دیجیتال هزینه ها را کاهش میدهند. در این حوزه ما آموزش و فرهنگسازی هم نداریم.»

مسعود شکرانی، عضو کمیسیون تأمین نصر تهران و مدیرعامل شرکت داده‌ورز جویا ادامه داد: «کشور دستخوش سلایق افراد قرار گرفته است، در دنیا با تغییر رئیس جمهور فقط بخشی از کابینه تغییر میکنند و استراتژی درستی در این خصوص نداریم. ما به یک وزیر مقتدر و وزارتخانه با اقتدار نیاز داریم که کالاهای فناور را کنار لاستیک و زودپز قرار ندهد.  برای واردات کالاهای فناورانه ما را به وزارت صمت می‌فرستند، جایی که کالاهای زیرساختی و فناورانه را کنار واردات دیگ زودپز قرار می‌دهند و دیدگاهی نسبت به فناوری ندارند. خواسته از ما دولت آینده این است که کارهای ما به وزارت فناوری ارتباطات سپرده شود و حراستی‌ها از سازمان‌های فناوری جمع شوند و بحث مشورت با بخش خصوصی جدی گرفته شود.»

چطور مطالبه گری کنیم؟

مهدیه نوروزیان، معاون توسعه داتین با اشاره به لزوم خود تنظیم گری در نوآوری گفت: «ما از دولت انتظار توانمندسازی نداریم، اما زمانیکه تشکلها گزارشات مستند آماده میکنند با اخطار و شکایت مواجه میشوند، پس باید چه کار کنیم؟ چگونه مطالبه گری کنیم؟»

فرهاد اینالویی هم افزود: «اقتصاد دیجیتالی اقتصاد اکوسیستم است اما متاسفانه تفکر اکوسیستمی در دولت نیست و دولت باید به این موضوع اکوسیستمی نگاه کند.»

در پایان نیز مازیار نوربخش بحث را با این جملات به پایان رساند: «می‌دانیم تمام این حرف‌ها تکراری است و بارها صدای ما شنیده نشده است اما همچنان امیدواریم و وظیفه ما این است با همصدایی اولویت‌‌ها و مطالباتمان را با دولت آینده به اشتراک بگذاریم.»

 

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید