دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات مطرح کرد:تقابل بین نگاه دستگاهی و حاکمیتی تغییر را سخت می‌کند

حکومتی

به گزارش ریان، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، عمق بروکراسی در سازمان‌های دولتی را از دلایل اصلی سخت بودن تغییر آنها می‌داند و باور دارد این عامل کار دولت برای ارائه خدمات با کمک فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات را سخت‌تر می‌کند. احسان کیان‌خواه، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری سومین روز نمایشگاه الکامپ از تلاش دولت برای ارائه خدمات با استفاده از فناوری اطلاعات گفت: دولت سال‌هاست تلاش می‌کند با فناوری اطلاعات مسیر را برای ارائه خدمات مطلوب به مردم فراهم کند. در ۱۶ سال اخیر سرویس‌های متنوعی در فناوری اطلاعات شکل گرفته است و در دهه اخیر شاهد رشد […]

به گزارش ریان، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، عمق بروکراسی در سازمان‌های دولتی را از دلایل اصلی سخت بودن تغییر آنها می‌داند و باور دارد این عامل کار دولت برای ارائه خدمات با کمک فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات را سخت‌تر می‌کند.

احسان کیان‌خواه، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری سومین روز نمایشگاه الکامپ از تلاش دولت برای ارائه خدمات با استفاده از فناوری اطلاعات گفت: دولت سال‌هاست تلاش می‌کند با فناوری اطلاعات مسیر را برای ارائه خدمات مطلوب به مردم فراهم کند. در ۱۶ سال اخیر سرویس‌های متنوعی در فناوری اطلاعات شکل گرفته است و در دهه اخیر شاهد رشد سرویس‌های شخصی‌سازی شده توسط بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها بوده‌ایم. از دولت هم انتظار می‌رود تا با همین چابکی و سرعت فرایندهای خدمت به مردم را بهینه کند.

کیان‌خواه درباره چالش اصلی این تغییر در ساختار دستگاه‌های دولتی گفت: تغییر رویه‌های مبتنی بر رفتارهای فردی و بروکراسی سخت است چون با منافع بخشی در تضاد است. چیزی که ما در حاکمیت و دولت به دنبال آن هستیم منفعت جمعی است اما این تقابل بین نگاه دستگاهی و حاکمیتی پیچیدگی‌ زیادی دارد و تغییر را سخت می‌کند. در دولت منابع انسانی باید روندهای خودش را که در طی سال‌های گذشته به‌دست آورده پیش ببرد و همزمان در شکل‌دهی به مشارکت‌های جدید و خدمت به مردم توانمند شود.

به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در ۱۰-۱۲ سال گذشته تحول به صورت جزیره‌ای اتفاق افتاده و شکل‌گیری خدمات واحد دولت هوشمند در قالب یک پنجره خدمتی از مهم‌ترین اقدامات دولت در این راستا است. او اضافه می‌کند: مردم با یکبار احراز هویت می‌توانند وارد شوند و از خدمات دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند که این یک چرخش راهبردی است. ما توانستیم با یک مدل متمرکز سیاست‌گذاری واحدی برای تمام دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنیم. دستگاه‌های دولتی برای اینکه بتوانند خدماتشان را پالایش کنند و جریان داده‌هایشان را ساماندهی کنند، در یک چارچوب واحد برای ارزشیابی قرار گرفته‌اند و در آن با یک مدل واحد در مورد خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند ارزیابی می‌شوند.

کیان‌خواه حضور بخش خصوصی در فضای حاکمیتی را از روش‌های تسریع مسیر تغییر دستگاه‌های اجرایی دولتی دانست و گفت: ما باید بیشتر از بخش خصوصی استفاده کنیم و در عین حال که داده‌های مردم در دست دولت است، بخش جلوی کار را به به بخش خصوصی واگذار کنیم. بر این اساس یک رقابت شکل می‌گیرد و ما فضای جدیدی در ارائه خدمات به مردم ایجاد می‌کنیم.

احسان کیان‌خواه در ادامه توقع از رئیس جمهور آینده را داشتن نگاهی منسجم به تحول دانست و گفت: نظامات تحولی دولت باید چابک شود و این توقع از رئیس جمهور آینده می‌رود که نگاهی منسجم به تحول داشته باشد. این نگاه منسجم باید در رویه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت دیده شود و سازمان‌های مختلف دخیل با یک نگرش مشترک مسائل بروکراسی دولت را ببینند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال پیوست درباره فعالیت کارگروه تعامل‌پذیری گفت: در کارگروه تعامل‌پذیری و در قانون دوام رکنی پیش‌بینی شده است که طبق قانون مجموعه‌ای از دستگاه‌ها برای تسهیلگری تبادل اطلاعات در فرآیندهای اجرایی یکپارچه‌سازی شده و بانک‌های اطلاعاتی آنها اصلاح شود. ۲۷ پایگاه داده شناسایی شده و این امکان را دارند که بر اساس شرایط به سمت تلفیق و ادغام برخی از آنها برویم.

به گفته کیان‌خواه هدف اصلی این پایگاه‌ها تسهیل ارائه خدمات به مردم است و داده‌های آنها نباید فقط در بانک اطلاعاتی خودشان ذخیره شود. او در این باره گفت: این ۲۷ پایگاه داده باید جریانی درست کنند که مردم از اطلاعات با خبر شوند و گذرگاه اصلی ما مرکز ملی تبادل اطلاعات است. امکان تلفیق و ادغام پایگاه‌های داده‌ها از مهم‌ترین مسائل پیش رو است و اگر بتوانیم به یک طرح دقیق برای ارائه خدمت مطلوب برسیم، می‌توانیم چندین پایگاه که شبیه هم هستند را با هم ادغام کنیم.

منبع: پیوست

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید