حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی:با اینترنت ماهواره‌ای دو سه سال فاصله داریم

اینترنت

به گزارش ریان، آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران به ریاست حسن سالاریه در سالن نشست خبری شورای عالی فضایی کشور برگزار شد. این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم اختصاص داده و به برنامه سال 1403 پرداخته شد. به طور کلی در این نشست به موارد کلانی مانند توسعه زیرساخت‌، ترسعه علوم و اکتشافات فضایی، توسعه کاربردها، توسعه صنعت ماهواره و توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری و جزئیات آنها پرداخته شد. در سال 1403 بین 6 الی 8 پرتاب خواهیم داشت حسن سالاریه رئیس وقت سازمان فضایی کشور در آخرین نشست خود به برنامه پرتاب‌ها […]

به گزارش ریان، آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران به ریاست حسن سالاریه در سالن نشست خبری شورای عالی فضایی کشور برگزار شد. این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم اختصاص داده و به برنامه سال 1403 پرداخته شد.

به طور کلی در این نشست به موارد کلانی مانند توسعه زیرساخت‌، ترسعه علوم و اکتشافات فضایی، توسعه کاربردها، توسعه صنعت ماهواره و توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری و جزئیات آنها پرداخته شد.

در سال 1403 بین 6 الی 8 پرتاب خواهیم داشت

حسن سالاریه رئیس وقت سازمان فضایی کشور در آخرین نشست خود به برنامه پرتاب‌ها در سال جاری پرداخت. چشم‌انداز او از شمار این ماهواره‌ها بین 6 الی 8 عدد بود. او افزود نمی‌توان تعداد آنها یا شرح جزئیات برنامه‌ریزی‌ها را به دلیل زمان‌بر بودن برخی از تست‌ها یا آرمایش‌ها اعلام کرد. حتی ممکن است برخی از این ماهواره‌ها در اوایل سال بعد یعنی 1404 به مرحله پرتاب برسند.

برخی از ماهواره‌هایی که برنامه پرتاب‌شان در سال جاری برنامه‌ریزی شده است عبارت‌اند از ماهواره کوثر، ظفر 2 و طلوع 3 که به وسیله ماهواره‌بر خارجی پرتاب خواهند شد. شایان ذکر است پرتاب ماهواره کوثر از طریق کشور روسیه و با راهبری بخش خصوصی در حال پیگیری و انجام است. از نظر زمان‌بندی به پرتاب دو ماهواره نزدیک هستیم. یکی از این ماهواره‌ها، ماهواره سامان 1 و ماهواره دیگری‌ است که اسم آن ذکر نشد.

نگاه دولت به بخش خصوصی تغییر کرده است

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی کسور در جواب به پرسش اختصاصی مطرح‌شده از سوی خبرنگار تجارت‌نیوزدر مورد تعاملات انجام‌شده با بخش خصوصی و استارتاپ‌ها گفت: «تا قبل از دولت سیزدهم قراردادها و همکاری‌ها با بخش خصوصی به منظور تامین تجهیزات یا طراحی و ساخت زیرسیستم‌ها بوده است. اما اتفاق موثر که در دولت سیزدهم رخ داد انعقاد قراردادهایی با بخش خصوصی در حوزه ساخت سیستم‌ها بود؛ به عنوان مثال قرارداد خرید تصاویر ماهواره‌ای از مجموعه شرکت امید فضا که خودش شبکه‌ای از شرکت‌هاست.»

حسن سالاریه در پاسخ این سوال که تغییر در نگاه دولت به بخش خصوصی چگونه بوده است گفت: «در تمامی این قراردادهای امضاشده، آن نگاه قدیمی که صرفاً مروبط به ساخت زیرسیستم‌ها و اجزا بوده به ساخت خود سیستم ماهواره ارتقا یافته است. در مورد همکاری با شرکت امیدفضا با هدف حمایت از این اکوسیستم تصاویر مربوطه پیش‌خرید شده‌اند.»

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید