رئیس مرکز نوآوری وزارت اقتصاد:پذیرش درخواست در سندباکس به معنی صدور مجوز نیست

به گزارش ریان، رییس مرکز نوآوری وزارت اقتصاد معتقد است پذیرش درخواست در محیط آزمون به معنی صدور مجوز برای کسب‌وکار نیست و سندباکس حاصل شکل­‌گیری نوآوری در تنظیم‌­گری با مشارکت فعال کسب‌وکارها در دوره موقت حضور آزمایشی در محیط آزمون است. احمد تقوایی نجیب رییس مرکز نوآوری اقتصادی، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص اقدامات انجام شده با محوریت محیط­‌های آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) گفت: اولین طرح پذیرش شده سندباکس در حوزه توکنایز صندوق­‌های قابل معامله در بورس و دومین طرح پذیرش شده در خصوص انبارداری هوشمند طلا است. او ادامه داد: پذیرش […]

به گزارش ریان، رییس مرکز نوآوری وزارت اقتصاد معتقد است پذیرش درخواست در محیط آزمون به معنی صدور مجوز برای کسب‌وکار نیست و سندباکس حاصل شکل­‌گیری نوآوری در تنظیم‌­گری با مشارکت فعال کسب‌وکارها در دوره موقت حضور آزمایشی در محیط آزمون است.

احمد تقوایی نجیب رییس مرکز نوآوری اقتصادی، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص اقدامات انجام شده با محوریت محیط­‌های آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) گفت: اولین طرح پذیرش شده سندباکس در حوزه توکنایز صندوق­‌های قابل معامله در بورس و دومین طرح پذیرش شده در خصوص انبارداری هوشمند طلا است.

او ادامه داد: پذیرش درخواست در محیط آزمون به معنی صدور مجوز برای کسب‌وکار نیست بلکه تفکر سندباکسی حاکی از شکل­‌گیری نوآوری در تنظیم‌­گری با مشارکت فعال کسب‌وکارها در دوره موقت حضور آزمایشی در محیط آزمون است.

رییس کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌­های آزمون افزود: از سال 1398 تا 1401 دو محیط آزمون بخشی بانک مرکزی و سازمان بورس فعال بوده که در این مدت مجموعاً حدود 25 طرح را مورد بررسی قرار داده بودند و از سال 1401 تا کنون محیط­‌های آزمون بخشی بیمه مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت راه­‌اندازی شده که مجموعا بیش از 85 طرح در این محیط‌های آزمون در حال پردازش و بررسی است.

احمد نوروزی دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌­های آزمون در خصوص فرایندهای اجرایی پذیرش طرح در سندباکس‌های بخشی گفت: گاهی اوقات برخی برداشت‌­های نادرست از کارکرد و جایگاه سندباکس باعث بروز قضاوت ناصحیح پیرامون عملکرد و نقش اصلی محیط­‌های آزمون تنظیم‌­گری می­‌شود.

او ادامه  داد: طرح­‌های ثبت‌نام شده در سندباکس که متقاضی حضور در محیط آزمون تنظیم‌­گری هستند با نام شرکت ثبتی مشخص و شناسه ملی شرکت رسمی با عنوان یک طرح معین و مدل کسب­‌وکاری مشخص در سندباکس پذیرفته شده و مورد بررسی و آزمون قرار می­‌گیرند. در همین راستا اولا تنها مدل کسب‌­وکاری ارائه شده مورد بررسی در سندباکس قرار گرفته و سایر اقدامات و فعالیت­‌های مجموعه متقاضی خارج از قلمرو عملکردی محیط آزمون است. ثانیاً پذیرش در سندباکس به معنی قرارگیری در یک دوره آزمون با سازوکارها و پروتکل­‌های تعریف شده در سندباکس است که با تأیید نهایی طرح متفاوت است. طرح راه یافته به محیط آزمون بخشی به شرح پیش گفته در مرحله شروع موقت، آزمایشی و محدود در فضای کنترل شده سندباکس قرار می­‌گیرد و این عبارت بدان معناست که مدل­ کسب‌­وکاری یادشده هنوز مجاز به فعالیت کامل و خارج از چارچوب­‌ها و ضوابط موقت اعمال شده در فضای عملیاتی نیست. مدل کسب­‌وکاری طرح اشاره شده به ­واسطه قرارگیری در محیط آزمون به معنای حمایت و پشتیبانی حاکمیت، تنظیم­‌گران و مجموعه­‌های نظارتی از کسب‌­وکار نیست بلکه هر کسب­‌وکاری به ­واسطه قرارگیری در محیط آزمون مجال فعالیت موقت، محدود و در چارچوب الزامات اعلام شده از سوی سندباکس به­ عنوان زمین مشترک تنظیم­‌گری میان تنظیم­‌گران بخشی و کسب­‌وکار پیدا خواهد کرد. پذیرش یک طرح در محیط آزمون تنظیم­‌گری به معنای اعطا مجوز فعالیت به کسب­‌وکار نیست بلکه در گام اول با قرارگیری مدل کسب­‌وکار در محیط سندباکس به ­عنوان یک فضای کنترل شده، موقت و محدود، ریسک­‌های مختلف مدل کسب­‌وکاری احصا می­‌گردد که پس از طی دوره آزمون در قالب دوره شش ماهه یا یک­ساله، سناریو خروج در چارچوب توصیه به ادامه فعالیت، ممانعت از ادامه فعالیت، اصلاح مقررات مرتبط یا تدوین مقررات جدید تدوین می­‌گردد که این کسب‌­وکار در گام نخست این دوره آزمون قرار دارد.

او درباره برگزاری نشست‌های خبری درباره سندباکس گفت: برگزاری نشست­‌های خبری با هدف ارائه گزارش عملکرد محیط­‌های آزمون یا معرفی طرح‌­های پذیرش شده در سندباکس هرگز به ­معنی دعوت از عموم، تبلیغ به جهت ترغیب مردم یا توصیه به استقبال مردم از طرح نبوده و هدف از اقدامات مشابه صرفا بیان دستاوردهای حاصله و ارائه نتیجه زحمات و مساعی دست­اندرکاران حمایت از کسب­‌وکارهای نوپدید حوزه اقتصاد دیجیتال است.

منبع: پیوست

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید