گفتگو با مهدیه چوپانی، کوفاندر ریزآموز60 درصد هزینه آموزش های سازمانی به هدر میرود

ریزآموز

ریان: یکی از استارتاپ های مستقر در پلنت، استارتاپ ریزآموز است که گفتگویی با مهدیه چوپانی، کوفاندر و راهبر اجرایی این استارتاپ آموزشی داشتیم: استارتاپ شما چیست و چه چالشی را حل میکند؟ ریزآموز یک استارتاپ فعال در حوزه EdTech یا فناوری آموزشی است. طبق تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم آموزش‌های سازمانی در ایران علاوه بر هزینه بسیار بالا، اغلب کیفیت پایینی داشته و خروجی مورد انتظار سازمان را ندارند. ریزآموز بستری را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا آموزش‌های سازمانی را با استفاده از متدهای روز دنیا مانند میکرولرنینگ و گیمیفیکیشن به کارکنان خود ارائه دهند؛ بدین صورت سازمان‌ها […]

ریان: یکی از استارتاپ های مستقر در پلنت، استارتاپ ریزآموز است که گفتگویی با مهدیه چوپانی، کوفاندر و راهبر اجرایی این استارتاپ آموزشی داشتیم:

استارتاپ شما چیست و چه چالشی را حل میکند؟

ریزآموز یک استارتاپ فعال در حوزه EdTech یا فناوری آموزشی است. طبق تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم آموزش‌های سازمانی در ایران علاوه بر هزینه بسیار بالا، اغلب کیفیت پایینی داشته و خروجی مورد انتظار سازمان را ندارند. ریزآموز بستری را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا آموزش‌های سازمانی را با استفاده از متدهای روز دنیا مانند میکرولرنینگ و گیمیفیکیشن به کارکنان خود ارائه دهند؛ بدین صورت سازمان‌ها می‌توانند اوج زمان یادگیری کارکنان را هدف گرفته و برنامه‌های آموزشی خود را گیمیفای کنند.

ایده استارتاپتان از کجا به ذهنتان رسید؟

من همیشه مجذوب پتانسیل فناوری و متدهای جدید برای تغییر و بهبود روش‌های آموزشی بوده‌ام. در طول سال‌های فعالیتم در حوزه اینشورتک و مشاهده نیاز مبرم شرکت‌ها به آموزش اهمیت و کاربردهای فناوری جدید به کارکنان متوجه شدم سازمان‌ها با چالشی اساسی در زمینه آموزش روبرو هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید بیش از 60 درصد بودجه آموزشی سازمان‌ها به هدر می‌رود و این مساله سازمان‌ها را در جذب، نگهداشت و پرورش منابع انسانی و هم‌چنین سرعت انطباق با تغییرات جهان امروز دچار مشکلات جدی می‌نماید. روش های سنتی آموزش، که اغلب بر سخنرانی‌های طولانی و حفظ کردن تکیه می‌کند، نه تنها برای کارکنان خسته‌کننده‌اند، بلکه برای نسل Z که چند سالی از ورود آن‌ها به بازار کار می‌گذرد، تقریبا بی‌اثر هستند.

به دلیل چند سال تحقیق و فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، با تاثیر به‌کارگیری المان‌های بازی در زمینه‌های غیر بازی به خصوص آموزش آشنایی داشتم و سعی کردم با ترکیب آن با متد میکرولرنینگ که بر خُرد کردن آموزش‌های طولانی به قطرات آموزشی کوتاه تاکید دارد، ابزاری برای طراحی و ارائه آموزش‌های گیمیفای شده و قطره‌ای سازمان‌ها ارائه دهم. پس از ارائه این ایده به مرکز نوآفرینی پلنت به منظور حمایت این مرکز، متوجه شدم که این دغدغه در پلنت هم وجود داشته و ایده مشابهی در این‌جا وجود دارد و این‌گونه بود که ریزآموز شکل گرفت.

چطور تیم جمع کردید و در حال حاضر چه تخصص هایی در تیم دارید؟

در حال حاضر مجموعا 6 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه‌های محصول، فنی، بازاریابی و تولید محتوا با ریزآموز همکاری می‌کنند.

از چه مجموعه هایی حمایت گرفتید؟

ما به تازگی در خرداد 1403 موفق شدیم از مرکز نوآفرینی پلنت Smart Money دریافت کنیم که این شامل حمایت مالی و خدمات دیگر از جمله منتورینگ و فضای کار می‌شود.

آیا در مسیر کارتان پیوت داشتید؟

بله! ریزآموز در ابتدا قرار بود علاوه بر همکاری با سازمان‌ها، به صورت b2c نیز کار کند و آموزش‌هایی را به افراد ارائه دهد؛ اما در ادامه مسیر متوجه شدیم این امر پیچیدگی‌هایی از نظر فنی و محصول دارد که در این استیج از فعالیتمان پرداختن به آن‌ها منطقی نیست و بنابراین تمرکزمان را تماما بر روی مدل b2b گذاشتیم. در بحث مدل درآمدی و قیمت‌گذاری نیز دو بار پیوت داشتیم و در انتها به مدل pay as you go یا پرداخت بر اساس میزان استفاده رسیدیم که سازمان‌ها براساس میزان استفاده‌شان از پلتفرم هزینه پرداخت می‌کنند.

از چالش های مسیرتان بگویید:

بهرحال استارتاپ‌ها در مسیر رشد و پیشرفتشان با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند؛ به خصوص اگر سلوشن جدیدی برای چالش‌های قدیمی ارائه دهند نیاز است که یک تغییر نگرش نسبت به رویکردهای قدیمی اتفاق بیفتد. اگر از چالش‌های کلی که کسب‌وکارهای نوپا در ایران با آن مواجه هستند و همه به آن واقف هستیم عبور کنم، یکی از چالش‌هایی که ریزآموز به عنوان ارائه‌دهنده بستر آموزشی با آن مواجه است، بحث دریافت مجوزهای مربوطه اعم از نشر دیجیتال و… و مسئولیت در قبال محتوای ارائه‌شده در سازمان هاست که می‌تواند ما را با مشکلات جدی روبرو کند.

بازار رقبای داخلی و خارجی شما چطور است؟

در رابطه با بحث رقابت خدمتتان عرض کنم ما هر سلوشنی که نیاز سازمان‌ها به ارائه آموزش را مرتفع کند، رقیب خود می‌دانیم. حال گاه در رابطه با رقبایی صحبت می‌کنیم که از لحاظ پروداکت یا مارکت در لایه‌هایی دورتر از ما قرار دارند یا این‌که به طور مستقیم با آن‌ها روبرو هستیم. در بازار رقبای داخلی چند پلتفرم هستند که در محدوده رقبای مستقیم قرار می‌گیرند؛ گرچه در این میان تفاوت‌های جدی نیز وجود دارد. درواقع اگر بخواهم دقیق‌تر بیان کنم، ریزآموز نخستین و تنها پلتفرم آموزشی در ایران است که امکان گیمیفای کردن برنامه آموزشی و ارائه قطره‌ای انواع مختلف محتوا (ویدئو/ پادکست/ اسلایدر) را برای سازمان‌ها فراهم نموده و سازمان‌ها بر اساس میزان استفاده‌شان از پلتفرم هزینه پرداخت می‌کنند.

در بین رقبای خارجی هم به همین صورت است. یعنی اگر یوتیوب، لینکدین، یودمی و پلتفرم‌های مشابه و به طور کلی هر سلوشنی را که نیاز آموزشی سازمان‌ها را به گونه‌ای برطرف می‌کند فاکتور بگیریم، رقبایی مانند Moodle، EdApp، MaxLearn را به عنوان رقبای اصلی می‌توان نام برد.

سخن پایانی یا جمع بندی:

در نهایت، ماموریت ما این است که تحولی در آموزش‌های سازمانی ایجاد کنیم. ما فقط یک پلتفرم نمی‌سازیم، بلکه یک جنبش می‌سازیم؛ جنبشی که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد و روش‌های سنتی را با رویکردهای نوآورانه و موثر جایگزین می‌کند. ما در مورد خلق دنیایی صحبت می‌کنیم که در آن کارکنان انگیزه، الهام گرفته و مجهز به سوی موفقیت قدم بردارند. ما نمی‌دانیم در آینده چه فناوری‌ها و روش‌های دیگری به کمک ما برای انجام ماموریتمان می‌آیند؛ اما با رصد دقیق روندها، انجام تحقیقات و با روحیه‌ای یادگیرنده سعی داریم در مسیر تحقق اهداف و رسیدن به چشم‌اندازمان گام برداریم.

 

 

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید