تدبیر ظفرقندی برای حوزه تجهیزات پزشکی

هیات امنای صرفه جویی ارزی، را می توان پرحاشیه ترین زیر مجموعه وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی دانست که باعث شده زنجیره تولید، تأمین و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی، وارد حاشیه شود.

هیات امنای صرفه جویی ارزی، را می توان پرحاشیه ترین زیر مجموعه وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی دانست که باعث شده زنجیره تولید، تأمین و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی، وارد حاشیه شود.

این هیات امنا در سه سال اخیر با برگزاری مناقصه‌ هایی که با انتقاداتی همراه بود، باعث شد تا نگاه تولید کننده، تأمین کننده، وارد کننده و توزیع کننده؛ به عملکرد و سیاست‌های هیأت امنا، نگاه انتقادی همراه با گلایه و دلخوری باشد. چرا که می بیند چگونه این مناقصه ها در انحصار معدود شرکت‌هایی قرار گرفته است که فقط آنها برنده اند!! به طوری که بهرام محمدی مسئول کارگروه توزیع مواد مصرفی آزمایشگاهی کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت، گفته است که برخی از تامین‌کنندگان محصولات آزمایشگاهی با توجه به نفوذی که دارند فروش تضمین شده‌ای را برای خود ایجاد کرده‌اند و به انحصار در فروش محصولات خاص دامن می زنند.

در همین راستا وحید اسکویی دبیر کمیته علوم آزمایشگاهی انجمن حامی تجهیزات و ملزومات دارویی مرآت، هم معتقد است که هیات امنا اقدام به خرید محصولات آزمایشگاهی کرده که قیمت آنها چند برابر قیمت محصولات مشابه موجود در بازار است. این رویکرد باعث شده عملا فروش برخی شرکت‌های تامین‌کننده محصولات آزمایشگاهی تضمین شود.

شاید همین سیاست انحصاری هیات امنای صرفه جویی در این سال‌ها، باعث شده تا شاهد دعوای درون خانوادگی صنعت تجهیزات پزشکی باشیم. زیرا، رفتارهای تبعیض آمیز، همواره باعث می‌شود انگیزه ها از دست برود. درست مثل سیاست‌های بسته هیأت امنا در برگزاری مناقصه ها و…، که فقط معدود شرکت‌هایی را وارد بازی می کند.

شاید همین رفتار انحصاری هیأت امنای صرفه جویی ارزی، باعث شود نگاه وزیر بهداشت به این مجموعه؛ با تامل و تدبیر ویژه همراه شود. زیرا، اگر قرار بر ادامه همین سیاست‌های انحصاری هیأت امنا باشد؛ نمی توان انتظار داشت که بازار تجهیزات پزشکی در پیشبرد اهداف کلان نظام سلامت، همراه وزیر بهداشت باشد. بنابراین، اولین اقدام دکتر ظفرقندی در شروع کار؛ تغییر در مهره‌های مدیریتی مجموعه های مختلف وزارت بهداشت، به ویژه هیأت امنای صرفه جویی ارزی است‌.

قطعا، وزیر بهداشت برای رسیدن به ساحل آرامش در حوزه سلامت، ناچار به استفاده از مدیران توانمند و همراه با سیاست‌های کلی سلامت است. زیرا، حوزه تجهیزات پزشکی کشور در این سال‌ها به شدت وارد حاشیه شده که ادامه وضعیت موجود، به هیچ وجه به نفع نظام سلامت و وزارت بهداشت نیست.

حبیب احسنی پور. خبرنگار حوزه سلامت

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید