شوک در تامین و تولید تجهیزات پزشکی جامعه را نگران و مضطرب می‌کند/تجهیزات پزشکی تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، حذف یکباره ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را سبب افزایش قیمت و کمبود تجهیزات پزشکی دانست و گفت: شوک در تامین و تولید تجهیزات پزشکی جامعه را نگران و مضطرب می‌کند.

دکتر جلیل سعیدلو در گفت و گو با خبرنگار وبدا، درباره نگرانی‌ها از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: بر اساس مبانی علم اقتصاد و نظرات اساتید این حوزه، بهترین و ایده‌آل‌ترین راه در این خصوص، حذف چند نرخی ارز است یعنی ارز باید تک نرخ باشد تا همه صنایع و شرکت‌های پذیرنده خدمات و خریدار کالا، بر اساس فعالیتهای خود را تنظیم کنند و این نقطه مطلوبی است که همه دوستداران اقتصاد کشور و نظام، دلسوزانه آن را پیشنهاد می‌دهند و امیدواریم که با هدایت دولت جدید به آن نقطه برسیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی گفت: وقتی در صنعت تجهیزات پزشکی، یکباره نرخ ارز ترجیحی حذف می‌شود بدون شک با افزایش قیمت و کمبود رو به رو خواهیم شد و این سبب شوک نقدینگی شده و مشکل ریال و نقدینگی را در این صنعت به وجود خواهد آورد.

دکتر سعیدلو با اشاره به تجربه اجرای طرح دارویار در دولت سیزدهم گفت: در اجرای این طرح نیز تمام تولید کننده‌های دارو با بحران نقدینگی مواجه شدند، بنابراین اگر قرار است ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حذف شود، باید با تدبیر و پیش بینی تامین منابع ریالی انجام شود.

تجهیزات پزشکی تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرند

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی پیشنهاد داد: همان هزینه ای که دولت قرار است به شکل یارانه بابت ارز پرداخت کند را در انتهای زنجیره در اختیار سازمان های بیمه‌گر یا مراکز درمانی قرار دهد تا هزینه ها از آن محل جبران شود.

به اعتقاد دکتر سعیدلو، اصلی‌ترین مسئله احتمال حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، تامین کالاهای مصرفی سلامت، ملزومات پزشکی و تجهیزات سرمایه ای است و نباید این مسئله دچار خطر شود چرا که باید منابع به طور کامل دیده شود و در یک پروسه مدیریت شده این اتفاق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ایجاد شوک در تامین و تولید تجهیزات پزشکی به هر شکل ایجاد چالش خواهد کرد و بدون شک بیماران ما را به واسطه گرانی این خدمات و کالاها نگران می کند و همه تلاش ما این است تا کالای پزشکی مورد نیاز مردم را با قیمت مناسب و بدون هیچ دردسری در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی لازمه در اختیار قرار گرفتن تجهیزات پزشکی با قیمت مناسب را پررنگ کردن نقش بیمه ها برشمرد.

او در همین زمینه توضیح داد: متاسفانه برخلاف دارو که قسمت عمده آن تحت پوشش بیمه قرار دارد این وضعیت برای تجهیزات مصرفی و ملزومات پزشکی صادق نیست بنابراین اگر که قرار است که ارز ترجیحی را حذف و تک نرخی کنیم، باید پوشش بیمه‌ای اقلام مصرفی بیمار را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهیم تا افزایش قیمت‌ها، زنجیره پایانی مصرف کننده‌ها را متضرر و رنجور نکند.

ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم در صورت احتمال حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

دکتر سعید لو همچنین زیر ساخت دیگر حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را پرداخت تسهیلات و مطالبات ۲۰ همتی به تولید کنندگان و واردکنندگان برشمرد و اذعان کرد: باید تولید کنندگان ما برای تامین مواد اولیه خود نقدینگی لازم را داشته باشند و سپس بازپرداخت شرکت های تولیدی به شکل یک روال منظم بر اساس قانون صورت گیرد؛ نباید تولید کننده ما دوسال منتظر بماند تا هزینه کالای آن بازگردد چرا که سبب فلج شدن این صنعت می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تاکید کرد: باید با یک برنامه ریزی دقیق و یک پلن اجرایی، بودجه مناسب و به اندازه در اختیار تولیدکنندگان و وارد کنندگان تجهیزات پزشکی قرار گیرد، در این صورت می‌توان در یک ظرف زمانی مناسب ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را به صورت تدریجی حذف کرد.

مجلس نگران و مخالف حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی 

 

دکتر سعیدلو با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص احتمال حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی گفت: مجلس هم در واقع نگران این قضیه بود که با حذف احتمالی ارز ترجیحی مراکز درمانی توانایی خرید نیازمندی‌های خود را نداشته باشد و با مشکل کمبود تجهیزات پزشکی رو به رو شده و به روند درمان در کشور آسیب وارد شود.


وی اضافه کرد: سیاست های کلان در مجلس و در دولت اتخاذ می شود اما این تشتت تصمیم گیری و نبود نقشه راه مشخص همه را سردرگم گرده است ما باید به عنوان تولید کننده بدانیم که نقشه راه چیست تا خود را با آن تطبیق دهیم.


دکتر سعیدلو از اینکه مدام بحث احتمال حذف و متوقف شدن حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مطرح می‌شود ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که این موضوع سبب سردرگمی تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی شده و گاها همین امر سبب افزایش قیمت می شود.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید