ایمنی بیمار یک اولویت بهداشتی جهانی است

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، ایمنی بیمار را یک اولویت بهداشتی جهانی اعلام کرد.

به گزارش وبدا، دکتر جعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران به مناسبت مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار پیامی صادر و در این پیام اظهار داشت: این روز را فرصتی برای یادآوری، تقدیر و تعهد دانسته و از جوامع، سازمان‌های مدنی، مؤسسات، مروجین و شرکا برای حمایت و تعهدشان به ایمنی بیمار و برای ساختن دنیایی که کسی در آن آسیبی جهت دریافت خدمات بهداشتی درمانی نمی بیندد تشکر می کنیم.
وی افزود: مقید هستیم که همیشه و همه جا جهانی برای دریافت ِمراقبت‌های با احترام و ایمن امکان پذیر سازیم. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با اشاره به قطعنامه 72.6 مجمع جهانی سلامت، با عنوان “اقدام جهانی برای ایمنی بیمار”، گفت: این قطع نامه ایمنی بیمار را به عنوان یک اولویت بهداشتی جهانی به رسمیت می شناسد و بر پاس داشت 17 سپتامبر یا 27 شهریور ماه بعنوان روز جهانی ایمنی بیمار اشاره دارد.
دکتر حسین خاطرنشان کرد: آسیب به بیمار به دلیل مراقبت های ناایمن یک چالش بزرگ و رو به رشد بهداشت عمومی و یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است که بیشتر این آسیب ها قابل اجتناب هستند.وی با بیان اینکه خطاهای تشخیصی علت رایج 16 درصد از آسیب‌ های قابل پیشگیری بیماران در بیمارستانها و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی است، گفت: خطاهای تشخیصی شامل، عدم تشخیص، تشخیص نادرست، تاخیر در تشخیص و عدم برقراری ارتباطات موثر است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران خاطرنشان کرد: خطاهای تشخیصی می تواند پیامدهای بیماری را بدتر کرده و در برخی مواقع منجر به تشدید یا طولانی شدن ناتوانی ناشی از بیماری و یا حتی مرگ و افزایش هزینه های خدمات سلامتی می شود.در حالی که کشورها برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار در تلاش هستند.
به گفته دکتر حسین، مراقبت های ناایمن می تواند سودی که بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی برای مردم فراهم کرده را کمرنگ کند. حوادث مرتبط با ایمنی بیمار می تواند باعث مرگ و ناتوانی و رنج قربانیان و خانواده های آنها شود.
او بر این باور است: عدم رعایت ایمنی بیمار هزینه های مالی و اقتصادی فراوانی را به بار می آورد. هنگامی که چنین حوادثی منتشر می شود، اغلب کاهش اعتماد عمومی به سیستم های بهداشتی درمانی را سبب می شوند. کارکنانی که دخیل در وقایع جدی منجر به مرگ یا آسیب جدی به بیمار هستند نیز ممکن است از آسیب روانی پایدار و احساس گناه و انتقاد از خود رنج ببرند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران افزود: برخورداری از بالاترین استانداردهای سلامت یکی از حقوقی اساسی انسانها از هر نژاد و مذهب و با هر عقیده سیاسی و در هر شرایط اقتصادی یا اجتماعی است. سلامت همه مردم، رکن اساسی برای دستیابی به صلح و امنیت است و به همکاری کامل افراد و دولت ها بستگی دارد. دستاورد هر کشوری در ارتقا و حمایت از سلامت برای همه ارزشمند است.
وی با اشاره به شعارِ امسال روز جهانی ایمنی بیمار ” تشخیص درست تر، ایمنی بیشتر!”، گفت: شعار امسال بر بهبود تشخیص برای ایمنی بیمار متمرکز شده است. در این روز بیماران و خانواده ها، کارکنان سلامت، رهبران مراقبت های بهداشتی و درمانی، سیاست گذاران و جامعه مدنی بر نقش محوریِ تشخیص صحیح و به موقع در بهبود ایمنی بیمار تاکید دارند.
وی به تعریفی از ایمنی بیمار اشاره و خاطرنشان کرد: ایمنی بیمار یعنی چارچوبی از فعالیت‌های سازمان‌یافته که فرهنگ‌ها، فرآیندها، رویه‌ها، رفتارها، فناوری‌ها و محیط‌هایی را در مراقبت‌های بهداشتی درمانی ایجاد می‌کند که به طور مداوم و پایدار خطرات را کاهش، احتمال وقوع آسیب‌های قابل اجتناب را کم، احتمال وقوع خطاها را ناچیز و تأثیر آسیب را کاهش می‌دهد. در پایان آرزوی صمیمانه ام “ایمنی بیشتر بیمار با بهبود تشخیص” در سراسر کشور است.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید