رصد مجازی؛ تاکید یعقوب زاده بر حذف ارز ترجیحی در مخالفت با دیدگاه وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس

یعقوب زاده رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی پس از سخنان وزیر بهداشت و رییس کمیسیون سلامت مجلس در حمایت از ارز ترجیحی، در گروه های واتساپی با برشمردن مشکلات ایجاد شده توسط ارز ترجیحی و مخالفت قاطع با این موضوع اعلام کرد که این ارز مشکل زا است و به دلایل متعدد باید حذف شود.

هفته گذشته دکتر ظفرقندی در جلسه معارفه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت که در آن شش رئیس کمیسیون مجلس از جمله دکتر شهریاری و حدود چهل نماینده مجلس حضور داشتند گفت: اگر ارز تجهیزات پزشکی را مثل دارو حذف کنیم تبعات آن خیلی بیشتر خواهد بود و دچار مشکلات حاد می‌شویم و بیماران میمیرند. وزیر بهداشت مثالی هم از معطلی چهار ساعته خودشان برای دیر رسیدین یک وسیله جهت عمل جراحی یک بیمار ذکر کردند.

پس از بازنشر این صحبتها و در ادامه تکرار آن توسط دکتر شهریاری و نمایندگان کمیسیون بهداشت در فضای مجازی و در نقطه دقیقا مقابل این صحبت ها واکنش هایی از سوی برخی تشکلها و افراد فعال در صنف ارایه شد که مهمترین انها واکنش های مهندس یعقوب زاده رییس اتحادیه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی و دکتر رحمدار عضو ستاد سلامت دکتر پزشکیان در انتخابات بود.

یعقوب زاده در گروه های واتساپی با برشمردن مشکلات ایجاد شده توسط ارز ترجیحی و مخالفت قاطع با این موضوع اعلام کرد که این ارز مشکل زا است و به دلایل متعدد باید حذف شود.

همچنین دکتر رحمدار عضو ستاد انتخاباتی سلامت دکتر پزشکیان و از مدیران با سابقه شرکت اوزان وابسته به تامین اجتماعی و دیگر بخش های دولتی تاکید کرد که این نظر دکتر ظفرقندی صرفا یک نظر مقطعی است و بهترین شیوه مدیریت اقتصادی برای تجهیزات پزشکی، حذف ارز ترجیحی و ارایه سوبسید به انتهای حلقه درمان یعنی بیمه و بیمار است.  دکتر رحمدار یادآوری کرد که وی در تدوین برنامه های وزیر بهداشت نقش داشته اند و قرار بر این نبوده که ارز ترجیحی باقی بماند.

در ادامه این بحث های صورت گرفته در فضای مجازی علیرضا چیذری رییس ستاد انتخاباتی صنعت سلامت دکتر پزشکیان و رییس انجمن تامین تجهیزات پزشکی با مخالفت قاطع با نظرات یعقوب زاده و رحمدار اعلام کرد که حذف ارز ترجیحی تبعات امنیت ملی و نارضایتی بیماران را به دنبال دارد و صرفا زبان حال و گذشته برخی تولید کنندگان با روحیه تمامیت خواهی است.
وی در ادامه به بیان نمونه های ناموفق بین المللی پیرامون این مهم پرداخت و از یعقوب زاده خواست تا صرفا منافع خود و برخی تولید کنندگان را نبیند و به سلامت و درد بیماران بیشتر اهمیت دهد.
در ادامه مباحث نیز یعقوب زاده با خطاب قرار دادن برخی وارد کنندگان و تامین کنندگان حاضر در گروه های مجازی واتساپی پاسخ روشنی به پاسخ چیذری نداد و مجددا بر احتمال فساد زا و رانت خیز بودن مدل تخصیص ارز به برخی تامین کنندگان تاکید کرد و پیرامون مدیریت چند نرخی ارزی و فسادزا بودن آن هشدارهایی داد.

همچنین در میانه هفته گذشته پس از برگزاری جلسه کمیسیون بهداشت مجلس که با حضور مدیران دولتی و تشکل های مختلف ذی نفع در حوزه تجهیزات پزشکی برگزار شد ، نمایندگان مجلس با تصمیم قاطع اعلام کردند که ارز تجهیزات پزشکی حذف نخواهد شد و کماکان با روش قبلی توزیع خواهد شد. در پایان جلسه نیز شهریاری اعلام کرد که نمی‌توان به بهانه حمایت از تولید، سهم اختلاف قیمت ارز را از کیسه و جیب مردم برداشت.
همین موضوع کافی بود تا مجددا در شب های گذشته در گروه های مجازی شاهد تشدید حملات دو جبهه مخالفان و موافقان تخصیص ارز ترجیحی به یکدیگر باشیم. قاعدتا چیذری ، فلاح و دیگر تامین کنندگان به عنوان حامیان فرآیند فعلی بیشترین هم افزایی با یکدیگر را داشتند و یعقوب زاده، رحمدار و مسلمی و برخی دیگر از تولید کنندگان نیز سعی کردن حرف واحدی بزنند.
پس از بحث های چند شب گذشته همه چیز در فضای آرام سپری می‌شد و طرفین پس از تصمیم مجلس می‌دانستند که دیگر صحبت و منازعه ها بیهوده است و فعلا درب بر همان پاشنه پیشین خواهد چرخید و تامین محصول و حفظ امنیت روانی و اقتصادی مردم در اولویت دولت و مجلس است، که پیام خبری روابط عمومی انجمن متخصصان همچون بنزین بر خاکستر، این اتش را مجددا شعله‌ور کرد.
امیرحسین فراهانی مسئول روابط عمومی معاونت آموزش وزارت بهداشت که به طور همزمان روابط عمومی انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی با مدیریت احمد مسلمی را بر عهده دارد، با انتشار کلیپی از مهندس مسلمی در حمایت از حذف ارز ترجیحی و در تقابل با نظر وزیر بهداشت مجددا گروه های فضای مجازی را فعال کرد و درگیری ها را تشدید کرد.
عده ای از تولید کنندگان و تامین کنندگان ضمن تشکر از سوابق علمی مسلمی در اموزش مسئولان فنی این صحبت های مسلمی را خارج از تجارب مرتبط با سوابق تخصصی و فنی وی دانستند و اشاره داشتند که اظهار نظر در این خصوص تجارب بیزینسی و اشراف به اقتصاد و بودجه را می طلبد .

همچنین چیذری پا را فراتر گذاشته و این صحبت های احمد مسلمی را در حمایت از مواضع آقای یعقوب زاده دانستند و به وی رهیافت داد تا ترجیحا در حوزه فنی و تخصصی خود به ارائه نظر بپردازند تا به جایگاه انجمن متخصصان و ماموریت های اصلی آن صدمه ای وارد نگردد.

البته عده ای دیگر این صحبت ها و مخالفت های علنی مسلمی با سیاست های ارزی دولت مستقر را به دلیل حضور وی در ستاد مرکزی سلامت سعید جلیلی از رقبای اصلی دولت فعلی دانستند و اعلام کردند انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی سعی در سنگ اندازی مقابل پای وزارت بهداشت دارد!
برخی پیام های رد و بدل شده در گروه و تاکید یکی از اعضای گروه مبنی بر این سوال بود که چرا فراهانی روابط عمومی انجمن متخصصین، با توجه به اینکه در بدنه دولت ظفرقندی و روابط عمومی وزارت بهداشت سمت دارد چرا کماکان با انتشار کلیپ های این چنینی بر اتش مخالفت صریح با دولت و نظر صریح وزیر بهداشت می‌دمد؟
پس از پیام های حمایتی تامین کنندگان در حمایت از نظر وزیر بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت مجلس ، در  دو شب گذشته شاهد فضایی ارام تر در گروه ها بودیم تا اینکه مطلب اخیر اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی با امضا آقای یعقوب زاده منتشر و باز نشر شد. مطلبی که خطاب به رئیس کمیسیون بهداشت و در تقابل با نظر این کمیسیون برای حفظ ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی بوده و به طور تلویحی هشداری بر این تصمیم تلقی می شود.

پس از یعقوب زاده که با توجه به سیاست های اتحادیه متبوعش نامه ای به کمیسیون بهداشت مجلس نگاشته بود، نوبت رامین فلاح بود که برای حمایت از اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی وارد عمل شود و موضع فدراسیون وارد کنندگان سلامت را در تدادم ارز ترجیحی اعلام کند و به طور ضمنی پاسخ نامه یعقوب زاده را بدهد؛ وی نوشت : ” این موضوع که در صورت دادن ارز به اول زنجیره تولید کننده آسیب می‌بیند ، واقعی نیست چون اساسا ارزترجیحی به کالاهای گروه T1 و T2 داده نمی‌شود”

رامین فلاح مدیر ارشد شرکت فناوری آزمایشگاهی و یکی از بزرگترین دریافت کنندگان ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی تاکید کرد:‌ “توسط افرادی این انتظار وجود دارد که اساسا ارز ارزان به مصرف کننده ندهیم شاید تولید کننده اقبال به تولید پیدا کند ،غیر منطقی است یعنی مردم بلاتکلیف بمانند شاید کالای مرغوبی بالاخره،؟انشالله تولید شود که هم از لحاط کیفی و فنی و قیمتی با کالاهای درجه یک جهانی که حق مصرف کننده ایرانی است رقابت کند؛ این روش در خودرو ۴۰ سال امتحان شد و همه نتیجه آن را دیدیم”
باید دید این دید کشاکش اکثریت تشکل‌های صنفی حوزه تجهیزات پزشکی و اقلیت به کجا ختم می شود ؟
آیا اقلیت با منطق خود خواهد توانست حرف و نظر خود را به کرسی بنشاند و نهایتا به احترام نظر وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت راه میانه یا راهکارهای اصلاحی را پیش خواهد گرفت یا تحت هر شرایطی بر مواضع رادیکال خود باقی می ماند.
آیا سعید رحم دار به عنوان یک اصلاح طلب و عضو فعال کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان همچنان تمام قد از رویکرد آقای یعقوب زاده در مورد موضوع این نگاشته حمایت خواهد کرد، با خیر.

گزارش و تحلیل : میلاد زارعی –  پژوهشگر مدیریت و خبرنگار سلامت

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید