عملکرد ۲ ماهه ظفرقندی در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رغم نگرانی های اولیه، در طول 2 ماه فعالیت خود، قدم‌های ارزشمندی در جهت ساماندهی حوزه بهداشت و درمان برداشته است.

به گزارش وبدا، به نقل از فارس، در حادثه انفجار تررویستی پیجرها در لبنان که چندی قبل توسط رژیم ددمنش صهیونیستی به وقوع پیوست، جمهوری اسلامی در همان ساعت اول وقوع حادثه با مسئولان بهداشت و درمان  و صلیب سرخ لبنان کشور ارتباط گرفته و آمادگی کامل خود برای کمک به مجروحان حادثه را اعلام کرد.

به‌طوری که در همان ساعات اولیه تیم پزشکی و درمانی به ریاست پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر به همراه 12 پزشک متخصص چشم و تعدادی از نیروهای کادر درمان در کمتر از 8 ساعت خود را به لبنان رساندند تا مجروحان حادثه را درمان کنند.

حدود 500 مجروح این حادثه نیز به بیمارستان‌های تهران انتقال پیدا کرند و کار درمان و مداوای مجروحان لبنانی آغاز شد؛ به‌طوری که 1200 عمل جراحی مختلف بر روی این تعداد بیمار انجام گرفت و 85 درصد عمل‌های انجام شده روی مجروحان همراه با موفقیت بود و همگی مجروحان ترخیص شدند.

این تنها بخشی از فعالیت‌های وزارت بهداشت دولت چهاردهم در مدت کوتاه فعالیت خود بوده است.

وزارت بهداشت به‌عنوان متولی و سکان‌دار اصلی نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت‌های مختلف از جمله دولت چهاردهم به‌حساب می‌آید؛ چراکه سامان‌بخشی به موضوع مهم و حیاتی بهداشت و درمان بیش از 80 میلیون نفر ایران در سنین مختلف، اقدامی مهم و راهبردی است که تنها در سایه برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به وجود می‌آید و محقق می‌شود.

محمدرضا ظفرقندی، چهارشنبه ۳۱ مرداد به‌عنوان سیزدهمین سکان‌دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۶۳ رای موافق از مجلس شورای اسلامی اعتماد گرفت، ششمین وزیر جراح متخصص به شمار می‌رود که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر این مسند تکیه زده است.

ظفرقندی در شرایطی هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دست گرفت که با وجود تلاش‌های مختلف و تأثیر گذار بهرام عین الهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف، اما نظام بهداشت و درمان با کاستی‌ها و نقصان‌هایی روبرو بوده است؛ از کمبود دارو و نابسامانی در توزیع و گرانی دارو، عدم پرداخت مطالبات پرستاران و گلایه از روند نادرست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، مشکل ساعات کاری زیاد و عدم دریافتی مناسب از سوی پرستاران، اجرای نصف و نیمه طرح پزشکی خانواده، مشکلات مربوط به دستیاران پزشکی،عدم توزیع مناسب پزشکان متخصص در اقصی‌نقاط کشور، اجرای قانون جوانی جمعیت و…. از جمله مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان بوده است.

در این راستا، ظفر قندی در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی گفت: «آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند و این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت است.»

پرداخت بخشی از مطالبات پرستاران

جامعه پرستاری نسبت به عدم پرداخت مطالبات و معوقات خود اعتراضاتی داشتند که در راستای پرداخت معوقات و مطالبات جامعه پرستاری، داروخانه‌ها و صنایع دارویی، بخش از این موارد از منابعی چون صندوق توسعه ملی، دولت و بیمه پرداخت شده است.

براین‌اساس، بخش اول جبران مطالبات جامعه پرستاری (۵ و ۶) شهریور به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شد و به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید شد که باید این مطالبات را دراسرع‌وقت به پرستاران پرداخت کنند.

اجرای قانون جوانی جمعیت روی دور تند
 
 باتوجه‌به این موضوع که در قانون جوانی جمعیت ۷۳ ماده دارد که 43 مورد از آن مربوط به وزارت بهداشت است،وزیر بهداشت از پیگیری برای اختصاص بودجه مربوط به قانون جوانی جمعیت خبر داد و بر جدیت وزارت بهداشت در اجرایی‌کردن سیاست‌های جمعیتی تأکید کرد.

تلاش برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در شهرها

پزشکی خانواده در برنامه هفتم توسعه کشور نیز تکلیف یک‌ساله است و اجرای آن الزامات بودجه‌ای دارد.

به گفته ظفرقندی پزشکی خانواده وقتی سامان می‌گیرد که پزشک خانواده انگیزه، شرایط مناسب و زندگی متعارف داشته باشد تا بتواند خدمت کند؛ در نتیجه  باید در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌های لازم دراین‌خصوص انجام شود.

کمبود 300 قلم دارو در کشور؛ پرداخت بیش از نیمی از مطالبات داروخانه‌ها چندی قبل وزیر بهداشت از کمبود ۳۰۰ قلم دارو در کشور خبر داده بود که در این راستا نخستین اقدام ما رفع فوری مشکل کمبود دارو با بودجه‌ای است که از محل ذخیره ارزی با کمک دولت تأمین خواهد شد.

به گفته مالکان داروخانه‌ها کشور با مشکل جدی در حوزه تأمین دارو مواجه شده است و همه این‌ها منشأ مالی دارند. در واقع داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت یارانه دارو نمی‌توانند کالای موردنظر خود را خریداری کنند و منجر به برگشت چک مالکان داروخانه‌ها به مجموع  سه هزار میلیارد شده است.

پرداخت 18 هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها

اکنون بر اساس اعلام وزیر بهداشت، از 23 هزار میلیارد یارانه دارو، تاکنون 18 هزار میلیارد آن به داروخانه‌ها پرداخت شده است.

با پیگیری رئیس‌جمهور نیز یک منابع مالی به میزان ۵۰ همت و منابع ارزی به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو برای نیازهای فوری دارویی در نظر گرفته شد.

برای تأمین نقدینگی بخش داروسازی، پنج هزار میلیارد تومان اختصاص یافت تا در گام اول، مشکلات دارو تا حدی برطرف شود و مردم به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشند.

سامان دهی معیشت و کار جامعه پزشکی

جامعه پزشکی در حوزه معیشت و کار مشکلاتی را مطرح کرده است که از جمله آن رسیدگی به شرایط معیشت و زندگی دستیاران پزشکی و پرداخت حقوق مناسب به آنها بوده است.

دستیاری شغل شد

در این راستا وزیر بهداشت در اواخر هفته گذشته در مجمع‌عمومی سالیانه سازمان نظام‌پزشکی اعلام کرد: مصوب شد که دستیاری به‌عنوان شغل اعلام شود و امیدواریم توسط نمایندگان هم تصویب شود.

به گفته ظفر قندی برای حل مشکلات جامعه پزشکی در حوزه‌های معیشت و کار به‌زودی قدم‌های مهمی برداشته خواهد شد. کاری خواهیم کرد که بهترین موقعیت برای کار پزشکان در جامعه خودمان ایجاد شود و نیازی به مهاجرت نداشته باشند.

وزارت بهداشت و مشکلات نیروهای اورژانس
نیروهای اورژانس به‌عنوان نیروهای خط مقدم در رسیدگی به بیماران در محل حادثه و انتقال به مراکز درمانی قرار دارند که ظفرقندی خبر داد رسیدگی به بهبود شرایط کاری و کاهش استرس همکاران شاغل در اورژانس ۱۱۵ در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

ساماندهی سهمیه‌های ورودی رشته‌های پزشکی
«محمدرضا ظفرقندی»درباره سهمیه‌های ورودی رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اینکه سهمیه‌های ورودی رشته پزشکی بیش از حد است را همه اذعان دارند. این موضوع در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی نیز مطرح شد و رئیس‌جمهور دستور دادند که کارگروهی متشکل از وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش این سهمیه‌ها را بازبینی کنند.

تأمین داروی بیماران صعب‌العلاج از جمله مشکلات این بیماران بوده است که وزیر بهداشت اعلام کرد: برنامه دولت این است که در این زمینه، تأمین ارز برای داروهایی که مواد اولیه آن وارداتی است، صورت گیرد و برای داروهایی که در داخل تولید می‌شود نیز اقدام لازم انجام شود.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند باتوجه‌ به اقدامات متولیان حوزه بهداشت و درمان در دولت چهاردهم، فضای رشد و شکوفایی برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه امیدوارکننده است.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید