ارتقای سلامت عمومی با رویکرد استفاده از کمپوست در کشاورزی

در نشستی با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، رئیس مرکز مدیریت پسماند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط و بخش خصوصی در راستای پایش استقرار سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه، چالش های تولید و استفاده از کود کمپوست در کشاورزی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد.

به گزارش وبدا، دکتر محمد اسماعیل مطلق، در این نشست با تاکید بر اهمیت کاهش تلفات و ضایعات و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از بقایای محصولات کشاورزی، توسعه نظام فرآوری و ارتقا ضریب مکانیزاسیون، رویکرد استفاده از کمپوست در کشاورزی را به عنوان راهکارهایی موثر برای بهبود کیفیت خاک، افزایش بهره‌وری کشاورزی، حفظ محیط زیست و ارتقای سلامت عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: تغییر اقلیم باعث به مخاطره افتادن کشاورزی می شود و استفاده از کود کمپوست باید با همکاری همه بخش های اجرایی با جدیت دنبال شود.
رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به اهمیت آگاه سازی عموم مردم از این موضوع تاکید کرد: برنامه های آگاه سازی برای کاهش پسماند در مبدا، الگوی مصرف صحیح و ترویج استفاده از کمپوست از طریق تمام رسانه ها در خصوص چالش ها و فرصت های مدیریت پسماند به تمام مردم اجرایی شود.
دکتر مطلق، طراحی و ایجاد زیر ساخت های لازم به منظور تفکیک در داخل ساختمان ها مانند جانمایی مخازن پسماند خشک برای جلوگیری از بازیافت غیراصولی و جلوگیری از زباله گردی را به عنوان یک معضل اجتماعی و سلامتی در سطح شهر عنوان کرد.
وی تاکید کرد: اقداماتی از جمله حمایت از تولیدکنندگان کمپوست با ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان کمپوست، توسعه بازار کمپوست با ایجاد بازارهای محلی و منطقه‌ای برای فروش کمپوست و به روزرسانی استانداردهای تولید کمپوست برای تضمین کیفیت و ایمنی کمپوست تولید شده ضروری است و باید با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط انجام شود.
رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصریح کرد: حمایت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از این رویکرد، نشان‌دهنده اهمیت ارتقاء سلامت جامعه و امنیت غذایی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است.
دکتر مطلق گفت: با استفاده از کمپوست، می‌توان به محصولات غذایی سالم‌تر و با کیفیت‌تر دست یافت و در نتیجه سلامت جامعه را ارتقا داد. با اجرای این تصمیم و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، می‌توان به کشاورزی پایدار و محیط زیستی سالم‌تر دست یافت.
دکتر کریمی، رئیس مرکز مدیریت پسماند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این جلسه گفت: تولید کمپوست از پسماندهای تر و بقایای مواد غذایی شهری 60 درصد هزینه های اجرایی کمپوست را مدیریت می کند و از طرفی بحث آموزش برای مدیریت صحیح پسماند باید به صورت مداوم پیگیری و اجرایی شود.
کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم‌هایی است که توانایی شکستن مولکول‌های درشت مواد آلی را دارا هستند. این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می‌شود یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به‌شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید