هپاتیت B و C بیماری خاموش اما قابل تشخیص و درمان

هپاتیت B و C ، جزو بیماری های خاموش محسوب می شود که علائم آن تنها پس از پیشرفت بیماری ظاهر خواهد شد و با انجام یک آزمایش ساده قابل تشخیص است.

به گزارش وبدا، مهندس سید محمود فاطمی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بسیاری از مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی هیچ علامتی ندارند و زمانی نشانه های آن خود را نشان می‌دهد که بیماری پیشرفت کرده باشد.

وی افزود: توصیه می‌شود کسانی که در خانواده خود بیمار مبتلا به هپاتیت دارند و یا افرادی که سابقه واکسیناسیون کامل هپاتیت B ندارند، کسانی که سابقه اعتیاد و تزریق مشترک، زندان، روابط جنسی محافظت نشده، خالکوبی، حجامت، پیرسینگ و اقدامات جراحی و دندانپزشکی به صورت غیر بهداشتی داشته اند، با مراجعه به پزشک مرکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت خود، ویزیت شده و آزمایشات لازم را انجام دهند تا در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، زودتر اقدامات درمانی را شروع کنند.

به گفته فاطمی؛ افزایش آگاهی و تسهیل دسترسی مردم به مراقبت های تشخیصی هپاتیت منجر به پیشگیری از ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها می شود.

وی با اشاره به این موضوع که این بیماری در بین عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است، تصریح کرد: هپاتیت های منتقله از خون(B-C) علت اصلی بیماری مزمن کبدی بوده که می‌توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ، منجر شوند.

مهندس فاطمی افزود: درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C و واکسیناسیون هپاتیت B در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به صورت رایگان انجام می شود.

وی در خصوص دوره درمان هپاتیت C گفت: دوره درمان هپاتیت C به طور معمول حدود سه ماه است و با تجویز دارو و زیر نظر پزشک درمان می‌شود.

هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت از یک آبان ماه آغاز شده و تا هفت آبان ادامه دارد. امسال نیز “هم اکنون زمان عمل است” به عنوان شعار هفته تعیین شده است.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید