اداره کل پیراپزشکی در وزارت بهداشت ایجاد شود
لیلا موسوی، فعال صنفی سلامت و کارشناس پیراپزشکی، به نقد رویکردهای مسئولان وزارت بهداشت در قبال رشتههای مختلف شغلی در این وزارتخانه پرداخت و گفت: متأسفانه چند سالی هست که ادبیات مسئولین وزارت بهداشت نسبت به پزشک و پرستار ختم میشود در صورتی که ۱۱۰ رشته شغلی در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد و حدود ۱۹ رشته شغلی پایه این مجموعه هستند.
لیلا موسوی، فعال صنفی سلامت و کارشناس پیراپزشکی، به نقد رویکردهای مسئولان وزارت بهداشت در قبال رشتههای مختلف شغلی در این وزارتخانه پرداخت و گفت: متأسفانه چند سالی هست که ادبیات مسئولین وزارت بهداشت نسبت به پزشک و پرستار ختم میشود در صورتی که ۱۱۰ رشته شغلی در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد و حدود ۱۹ رشته شغلی پایه این مجموعه هستند.
وی تأکید کرد: در طی سه سال گذشته، مسئولان وزارت بهداشت به تفکیک پزشکان و پرستاران پرداخته و سایر رشتههای مرتبط با درمان در حاشیه قرار گرفتهاند. مصوبات برای تمامی گروهها یکسان بود؛ اما اکنون مشاهده میشود که تنها برای گروه پرستاری یک سری مصوبات خاص اجرا میشود که این امر موجب ایجاد تفاوتهای قابل توجه در درآمدها بین گروه پرستاری و سایر گروهها شده و به تبع آن، نارضایتی و شکایتهای زیادی میان همکاران ایجاد کرده است.
موسوی خاطر نشان کرد: در زمان دکتر عیناللهی، مصوبهای به تصویب رسید که کارانههای معوقه تنها برای گروه پرستاری اعمال گردد و اضافهکار فقط برای پرستاران تصویب شود. در حالی که رشتههایی همچون رادیولوژی، پزشک هستهای و رادیوتراپی که دارای قوانین حمایتی هستند، از سال ۱۳۶۸ قوانینی برای کاهش ساعت کاری و افزایش مرخصی به منظور کاهش در معرض پرتوهای خطرناک قرار گرفتن، دریافت کردهاند که متأسفانه به درستی اجرایی نشده است.
فعال صنفی پیراپزشکی تأکید کرد: وقتی ۱۴۴ ساعت موظف یک پرتوکار در یک ماه هست و به دلیل کمبود نیرو گاها تا ۱۷۵ ساعت علاوه بر آن ۱۴۴ مجبور به دادن اضافه کار می شوند که کاملا خلاف قانون حفاظت است و نداشتن شاخص های صحیح برای استخدام در این رشته ها سال هاست باعث این کمبود شدید نیرو شده اما پرتوکاران با سیستم بهداشت و درمان همیشه همکاری کرده اند و اضافه کاری اجباری را انجام داده اند.
موسوی ادامه داد: وقتی فرمول اضافه کار را فقط برای گروه پرستاری نوشتند نیز اشاره کردم که چنین تبعیضی موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای نظام بهداشتی کشور میشود. آنان به من پاسخ دادند که وزارت بهداشت متولی این موضوع است و دلیل این فشارها، خروج پرستاران از کشور است اما واقعیت این است که در حال حاضر در کشور بیش از ۳۰۰ هزار کادر پرستاری شامل پرستاران بیهوشی، اتاق عمل و فوریتهای پزشکی وجود دارد، در حالی که کمتر از ۷ یا ۸ هزار نفر کارشناس رادیولوژی، پزشک هستهای و رادیوتراپی داریم. اگر نسبت به فرایند مهاجرت این گروهها دقت کنیم، میبینیم که تنها حدود ۵۰۰ نفر قادر به انجام کارهای مرتبط باام آرای و سیتیاسکن های ادونس هستند که اکثر آنها در حال مهاجرت هستند و این وضعیت، امکان تشخیص صحیح و درمان مناسب بیماران را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.اما به دلیل نداشتن تریبون این مهاجرت ها به گوش مسئولین نرسیده است.
موسوی ادامه داد: در آزمونهای استخدامی اخیر، که به عنوان مثال ۲۵۰۰۰ نیرو درخواست شده، حدود ۲۰ هزار نفر مربوط به گروه پرستاری و کمتر از ۵۰۰ نفر شامل سه رشته رادیولوژی و پزشکی هسته ای و رادیوتراپی بوده است که مشخصا در کل کشور برای سه رشته ۵۰۰ نفر در آزمون استخدامی شرکت می کنند اما در گروه پرستاری که حدود ۲۰ هزار نفر بوده ممکن است چند هزار پوزیشن خالی بماند این در حالی است که طبق آمارها، ۳۰ درصد از پرستاران در مشاغل غیرپرستاری فعال هستند و سایر رشته شغل های بهداشت و درمان را اشغال کرده اند که اگر آنها به مشاغل بالینی برگردند به جای آنها افرادیکه تحصیلات مرتبط دارند ولی فرصت استخدام را به دلیل اشغال آن پست سازمانی توسط پرستارها نداشته اند می توانند در جایگاه خود قرار بگیرند و عملا مشکل کمبود پرستاری حل گردد .
در حالی که گران ترین قمیت تجهیزات پزشکی به گروه رادیولوژی تعلق دارد و با توجه به افزایش درخواستهای تصویربرداری، بدون در نظر گرفتن افزایش جمعیت، دوز دریافتی که به بیماران تحمیل میشود بیشتر شده اما به دلیل نداشتن هیچ اداره کل تخصصی در چارت سازمانی وزارت بهداشت و دانشگاه ها این موارد که به دلیل پرتوگیری نابجا ارتباط مستقیم با سرطان زایی بیشتر برای بیماران دارد مغفول مانده است .
وی در این راستا تأکید کرد: ضرورت دارد که در وزارت بهداشت مدلی ایجاد شود که به آسیبهای احتمالی در حوزه سلامت جامعه جلوگیری کند. عدم حضور نمایندگان رشتههای مختلف نظیر رادیولوژی در جلسات مربوطه و مرکز توجه فقط به پرستاری، منجر به نادیدهگرفتن سایر رشتهها شده است.
موسوی همچنین بیان کرد: تعرفه گذاری برای پرستاری تعریف شده است، اما رشتههایی چون رادیولوژی و آزمایشگاهها با وجود اینکه طبق قانون باید جز لیسانسه های پروانه دار باشند و سال ها پیش برای آنها تعرفه گذاری انجام شده باشد همچنان بدون توجه مانده اند. بهعلاوه، در نحوه محاسبه ساعات کار شیفت شب، رشتههای دیگر تحت تأثیر قرار گرفتهاند و این فرآیندها قومی و شخصیسازی شدهاند.
لیلا موسوی در پایان خاطرنشان کرد: درخواست ما ایجاد یک اداره کل پرتوهای تشخیصی و درمانی مستقل در وزارت بهداشت است. تأسیس یک دبیرخانه مستقل برای رشتههای پیراپزشکی میتواند به ایجاد فرآیندی شفاف و اثرگذار کمک کند و از آسیبهای محتمل در حوزه سلامت جلوگیری نماید. پیام کلی این نقد تأکید بر اهمیت توجه به تمامی رشتههای موجود در زمینه بهداشت و درمان است تا فرآیند تصمیمگیریها مبتنی بر بهبود کیفیت خدمات درمانی به کلیه رشتههای مؤثر بر آن باشد.
دیدگاهتان را بنویسید