چالش بازار لوازم یدکی و مالکان با تامین قطعات خودروهای چینی/ وارداتی ها فاقد قطعات هستند
سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران گفت: عدم تعهد خودروسازان مونتاژی به تامین قطعات در بازار، مشکلات جدی را برای مالکان خودرو و فعالان این صنف ایجاد کرده است.
کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی اعم از وارداتی و مونتاژی، به یکی از چالش های اصلی مالکان و بازار قطعات تبدیل شده است. بسیاری از مشتریان، چه در دوره گارانتی و چه پس از آن، تمایلی به استفاده از خدمات نمایندگی های رسمی ندارند و همین موضوع، تامین قطعات را در بازار دشوارتر کرده است. حال تصور کنید مالک یک خودروی چینی هستید؛ در صورت وقوع تصادف، چه مشکلاتی در تامین قطعات یدکی یا حتی یافتن تعمیرکار ماهر خواهید داشت؟ متاسفانه، مسئولان و متولیان صنعت و بازار خودرو توجه کافی به این موضوع ندارند و همین بی توجهی ممکن است بحران جدی تری را برای مالکان خودرو ایجاد کند. در همین راستا، با سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت و گویی به شرح ذیل انجام یافت.
* باتوجه به افزایش نرخ ارز و نوسان های اقتصادی در کشور، قیمت لوازم یدکی انواع خودرو در بازار رشد داشته است؟
علیرغم افزایش نرخ ارز و شرایط نامطلوب اقتصادی، قیمت قطعات خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته است. البته این نوسانات ارزی می تواند بر رشد قیمت قطعات تاثیرگذار باشد، اما به دلیل رکود حاکم بر بازار و نیاز فعالان این حوزه به تامین نقدینگی، افزایش قیمت به طور محسوس اعمال نشده است. با این حال اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قیمت تمام شده تولید یا واردات قطعات افزایش یافته و فعالان بازار ناچار به افزایش قیمت خواهند بود.
* شنیده ها حاکی از آن است که تامین قطعات برخی از خودروهای مونتاژی مانند «جک» در بازار لوازم یدکی چالش های دارد، این موضوع صحت دارد؟
بله، این موضوع چالشی است که در ماه های اخیر به آن پرداختیم؛ بسیاری از خودروسازان مونتاژی به تعهدات خود در تامین قطعات عمل نمی کنند. مطابق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خودروسازان موظف به ارائه گارانتی، تامین قطعات، ایجاد تعمیرگاه ها و آموزش تکنسین ها هستند. اما در عمل، اجرای این تعهدات ضعیف بوده یا به کلی انجام نمی شود. همچنین، این وضعیت باعث ایجاد فضای سوء استفاده و مشکلات برای فعالان صنف لوازم یدکی شده است.
* پیشتر به ایجاد چالش برای فعالان صنف لوازم یدکی خودرو به دلیل عدم تامین قطعات در بازار اشاره کردید، دلیل این چالش چیست؟
یکی از دلایل اصلی این چالش، استفاده خودروسازان مونتاژی از ارز نیمایی برای واردات خودرو یا قطعات است. با این حال، این خودروسازان حاضر به تامین قطعات یدکی در بازار نمی شوند. در نتیجه، فعالان بازار لوازم یدکی مجبور به تامین قطعات با استفاده از ارز آزاد هستند. این تفاوت نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمام شده قطعات شده و گاهی این فعالان از سوی سازمان تعزیرات حکومتی به گران فروشی محکوم می شوند. در واقع، این تفاوت نرخ ارز میان مونتاژکاران و بازرگانان قطعات خودرو چالش جدی ایجاد کرده است.
* آیا در مورد معضل نخست مبنی بر چالش مونتاژکاران چینی در بازار لوازم یدکی با متولیان جلسه ای در این خصوص داشتید؟
متاسفانه، شرکت های خودروساز مونتاژی نسبت به مشکلات موجود پاسخگو نیستند. طی سه سال گذشته، بارها به دولتمردان اعلام کردیم که تا زمانی که از ظرفیت فعالان صنعتی و کارشناسان بخش خصوصی استفاده نشود، این مشکلات ادامه خواهد داشت.
خودروهای وارداتی جدید و بی سابقه، به ویژه برندهای چینی در تامین قطعات مشکلات جدی دارند
* باتوجه به رشد عجیب و غریب شرکت های واردکننده خودرو، تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی در چه شرایطی است؟
در واردات خودرو و تامین لوازم یدکی هیچ گونه هماهنگی با بخش خصوصی وجود ندارد. خودروهای ژاپنی و برخی برندهای دیگر که پیش از تحریم های ظالمانه علیه کشور نمایندگی رسمی داشتند، به دلیل سابقه حضورشان در کشور، در تامین قطعات با مشکلات کمتری مواجه هستند. اما خودروهای جدید و بی سابقه، به ویژه برندهای چینی در تامین قطعات مشکلات جدی دارند. واردکنندگان این خودروها طبق قانون موظف به تامین قطعات هستند، اما در عمل مشخص نیست این قطعات چگونه و از کجا تامین خواهند شد.
دیدگاهتان را بنویسید