مراکز روابط عمومی باید ایدهها را به پدیده تبدیل کنند تا دیده شوند
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی کشور از شرایط امروز مراکز روابط عمومی و حتی رسانه ای کشور انتقاد و تاکید کرد: مراکز روابط عمومی باید ایدهها را به پدیده تبدیل کنند تا دیده شوند.
دکتر حسین کرمانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه شنبه ۱۱ دیماه) در همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی کشور در دولت وفاق ملی با بیان اینکه ما در دوران دولت وفاق با یک پدیده جدید روبرو هستیم اظهار داشت: پدیده دولتی که رئیس جمهورش برای اولین بار یک پزشک متخصص است و صدق در گفتار را ذخیره و نیروی محرکه دولت خود قرار داده است.
وی افزود: رئیس جمهوری که بیپرواست نه در ادب که در گفتار صریح و سریع! متدین است نه در گفتار و تئوری بلکه عملی این را ثابت کرده است و جدای از شعار و وفاق در لابلای اکثر کلمات خود یک عبارت را کلید واژه فریادرسی و آشتی با مردم کرده است و آن «صدای بی صدایان» است.
دکتر کرمانپور در ادامه سخنان خود را اینگونه ادامه داد: من به عنوان روابط عمومی یکی از بزرگترین و همهگیرترین وزارتخانههای خدماتی، علمی و پژوهشی کشور با تکیه به همین دو شعار «صدای بی صدایان» از اهمیت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت خود گذشته و با طرح دوستی با همه شما، سخنم را فراتر از وزارت بهداشت برده و کلامم را در همین راستا استوار میکنم.
دوران ریاست جمهوری دوره چهاردهم n سال است نه چهار سال!
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین در این همایش به حادثه ناراحت کننده و غم انگیز سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی اشاره و به این آیه از کلام الله مجید «لَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ» اشاره و تصریح کرد: باید اعتراف کنیم که دوران ریاست جمهوری دوره چهاردهم n سال است نه چهار سال! یعنی پس از آن حادثه غمناک دیگر نمی توان گفت دوران ریاست جمهوری چهار ساله است. بنابراین باید از ثانیه به ثانیه آن، دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت آن برای خدمت به مردمی که رای داده یا ندادهاند، موافق یا مخالفند و آشتی و یا قهرند، غنیمت بشماریم.
پای کار برای تحقق «وفاق ملی» و «صدای بی صدایان»
او با تاکید بر اینکه باید یک بار دیگر سخنان رئیس جمهور مبنی بر وفاق ملی و صدای بی صدایان را همچون ایام انتخابات ارج بنهیم گفت: وفاق مورد نظر رییس جمهور یعنی تلاش همه برای وفاق بر سر حل مشکل مردم با تکیه بر صدای بی صدایان.
ضرورت حمایت دولت از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و آمار
به اعتقاد دکتر حسین کرمانپور اگر همه بر دو شعار «وفاق ملی» و «صدای بی صدایان» توافق کنند آنگاه از دولت محترم انتظار می رود تا از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و آمار حمایت کند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بر این باور است که مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی نمیتوانند بدون فراهم بودن زمینههای اطلاع رسانی شفاف سمت مردم بایستند و عملکرد موفقی داشته باشند.
محرمانگی ها و امضاهای طلایی از سر راه اطلاع رسانی برداشته شود
دکتر کرمانپور میگوید: دولت باید در مسیر جدید باز تعریف جدیدی از محرمانگی دادهها داشته باشد و سلیقههایی که با گسترش امضاهای طلایی طی مدتی مدید ملت را از دسترسی به اطلاعات محروم کردند، از سر راه اطلاع رسانی برداشته شوند.
هشدار درباره تغییر مرجعیت منابع اطلاعات مردم
او در ادامه خطر تغییر مرجعیت منابع اطلاعات مردم را هشدار و تاکید کرد: بسیاری از اطلاعات و دادههای موجود بدون آنکه محرمانه باشند به طور عمومی منتشر نمیشوند و در اختیار ذینفعان نیز قرار نمیگیرند. اهالی رسانه و پژوهشگران رسانهای هم به عنوان رفیقان گرمابه و گلستان روابط عمومی از این حق محرومند و به همین دلیل اطلاع رسانی دیگر موثر و مردمی نیستند و عموم مردم به دنبال اخذ اطلاعات از منابع غیر موثق هستند.
روابطعمومی تبلیغی به جای اطلاع رسانی علت ریزش سرمایه مردمی
دکتر حسین کرمانپور در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاههای اجرایی کشور در دولت وفاق ملی ابراز تاسف کرد: روابط عمومیها پس از مدتی وارد فاز تبلیغی به جای اطلاع رسانی میشوند و اینجا همان نقطهای است که سبب ریزش حامیان مردمی و موجب فاصله گرفتن مردم از حاکمیت میشود.
علت اصلی عدم شناخت از افکار عمومی توسط مراکز روابط عمومی
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت باید مسیری را فراهم کند که اطلاع رسانی در راس بماند و تبلیغات در جای خود اظهار داشت: دوری مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی از پژوهش و افکارسنجی از موانع اصلی عدم شناخت از افکار عمومی است که خروجی آن ناتوانی در ارتباط با مخاطب و عدم پاسخگویی به نیازهای آنها است.
لزوم سرمایه گذاری دولت بر پژوهش رسانه ای
او با طرح این پرسش که چطور وقتی از افکار عمومی اطلاع و پژوهش درستی نداریم بر آنها تاثیر بگذاریم یا از آنها اثر بگیریم و محصول مناسبتری را خلق کنیم، گفت: فراهمسازی فضا و اعتبار در این راستا از سوی دولت نوعی سرمایهگذاریست و نه هزینه.
به گفته دکتر کرمانپور، امروز اطلاع رسانی به صورت عموم و مویرگی نه بودجه متناسبی دارد و نه چارت سازمانی مبتنی بر دیتاهای جدید و هوش مصنوعی؛به جز شبکههای اجتماعی که امروز به کمک ما آمدند و البته کار ما هم نیست هیچ ترفند جدیدتری در رویکردها دیده نمیشود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت معتقد است که نه خلق شعارها درست است و نه زایش پیامها؛ گویا زبان مردم با زبان ما متفاوت است و هیچ نرمافزار ترجمهگری هم وجود ندارد دولت کمک کند این نرمافزار پدید آید.
مراکز روابط عمومی باید ایدهها را به پدیده تبدیل کنند تا دیده شوند
او در پایان به ظرفیت بالقوه قشر جوان و ایده های فراوان آن به ویژه نسل z در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: مراکز روابط عمومی باید قادر باشند این ایدهها را به پدیده تبدیل کنند تا دیده شوند. امروز محتاج پدیدهایم تا دیده شویم و برای رسیدن به آن دستها و دلهای همراه نیاز است.
دیدگاهتان را بنویسید