۳۸ نماینده برتر ساعت میزبان روزانه ۱۰ هزار بازدیدکننده خواهند بود/ از ۴ تا ۸ بهمن ماه در مجموعه نمایشگاهی برج میلاد
پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران| نمایشگاه ساعت از تاریخ چهارم تا هشتم بهمن ماه در مجموعه نمایشگاهی برج میلاد، برگزار خواهد شد و اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران به عنوان برگزارکننده این رویداد صنفی، پیشبینی کرده که نمایشگاه ساعت روزانه ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد. با توجه به اینکه میزان فروش ساعت در ۱۰ سال اخیر به یک ششم کاهش یافته است، محمدرضا عمرانی، رئیس اتحادیه مربوطه نمایشگاه را فرصت خوبی برای آشنایی علاقه مندان با برندهای معتبر و شعبات آن ها در پایتخت دانسته است.
محمدرضا عمرانی، رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران در نشست خبری نمایشگاه ساعت گفته است که این نمایشگاه درفضایی به مساحت ۶هزار متر مربع و ۳ هزار مترمربع فضای مفید در سه سالن با حضور ۳۸ شرکت از برترین نمایندگان ساعت، نمایندگیهای فروش، استادکاران و ارائه دهندگان خدمات پس از فروش برگزار میشود. این دومین نمایشگاهی ست که اتحادیه در اجرای آن دخیل شده و به گفته عمرانی، پیشبینی ها این است که روزانه ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه ساعت بازدیدکنند.
عمرانی تاکید کرده که در طول برگزاری نمایشگاه مردم فرصت دارند تا با برندها و شعبات آن ها آشنا شوند. به گفته او، خدمات پس از فروش نیز به عنوان شاخص و فاکتوری برای کیفیبودن ساعت اهمیت دارد البته به دلیل تحریم برخی برندهای مطرح، نام ایران را از لیست کشورهایی که به آن ها خدمات میدهند در سایت خود حذف کردهاند.
ساعت مچی در کشور تولید نمیشود/ واردات ساعت دیواری ممنوع است
رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران به بررسی وضعیت تولید، واردات و عرضه ساعت در کشور پرداخته و گفته: ساعت مچی در کشور تولید نمیشود. به گفته او در گذشته ساعتهای طلا و جواهر در کشور تولید میشده اما موتور این ساعتها وارداتی بوده و عمدتاً از برندهای معروف جهانی تأمین میشده.
البته عمرانی به این نکته اشاره کرده که تولیدکنندگان ساعت دیواری در ایران فعال هستند چراکه با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی، واردات ساعت دیواری نیز ممنوع است و به همین دلیل، چند تولیدکننده بزرگ در داخل کشور این کالا را تولید و عرضه میکنند؛ ساعت دیواری در زیرگروه لوازم خانگی قرار دارد و تولید آن در ایران ادامه دارد.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران در مورد علت عدم تولید ساعت مچی در کشور، گفته است که مصرف ساعت مچی در ایران بسیار کم است و این کالا مصرف انبوه ندارد. از این رو، سرمایهگذاری در این زمینه از نظر اقتصادی توجیهپذیر نیست.
به همین دلیل، بزرگترین تولیدکنندگان ساعت مچی در دنیا، مانند سوئیس و ژاپن، این کالا را تولید و صادر میکنند و اکثر کشورها از محصولات آنها استفاده میکنند.
قاچاق ساعت در کشور مشاهده نمیشود/ فروش ساعت مچی در حال حاضر به یک پنجم کاهش یافته
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ساعت تهران درباره وضعیت واردات با بیان اینکه هزینههای واردات ساعت در ایران پایین است و این امر مانع از قاچاق این کالا شده، واردات قاچاق را دارای صرفه اقتصادی ندانسته و به همین دلیل وجود قاچاق ساعت در کشور را منتفی دانسته و گفته اگر هزینههای واردات قانونی بالا بود، احتمال قاچاق نیز وجود داشت.
او تصریح کرده که بیشترین واردات ساعت مچی از کشورهای بزرگ تولید کننده این کالا یعنی سوئیس، ژاپن و چین است. عمرانی همچنین به تأثیر کاهش قدرت خرید مردم بر بازار ساعت اشاره کرده و گفته: کاهش قدرت خرید باعث شده که مصرف ساعت مچی در کشور به شدت کاهش یابد. گفتنی ست که فروش ساعت مچی در حال حاضر به یک پنجم کاهش یافته است.
فروش ساعتهای هوشمند به مراتب بیشتر از ساعتهای مچی است
عمرانی به بازار ساعتهای هوشمند هم اشاره کرده و گفته ساعتهای هوشمند بازار جدیدی ایجاد کردهاند اما تأثیر آنها بر بازار ساعتهای مچی سنتی چندان زیاد نبوده است. با این حال، فروش ساعتهای هوشمند به مراتب بیشتر از ساعتهای مچی است. به گفته او تغییر در میزان فروش ساعت مچی سنتی در بازار ساعت ایران تحت تأثیر کاهش قدرت خرید است.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران با بیان اینکه به دلیل پیچیدگی و اهمیت ساعت، نام تعمیرکاران اکنون به استادکاران تغییر یافته است، افزوده که برخی برندها مانند سیکو در ساعت دیواری در سالهای خیلی دور راه اندازی شده اند اما تولیدکننده ساعت به دلیل تیراژ پایین و نبود توجیه اقتصادی در ایران وجود نداشته.
به گفته او، ساعت جزو اقلام دکوراتیو است و در ساعت دیواری چند تولیدکننده مطرح وجود دارد ضمن اینکه گردش مالی کل صنعت ساعت جهان به اندازه حتی یک برند صنعت غذایی در جهان نیست، تصریح کرده که قدرت اقتصادی مردم کاهش یافته و خرید آن ها نیز کمتر شده اما برای هدیه و ورزش استفاده میشود و حتی در نسل جوان نیز متقاضیانی دارد؛ نسل جدیدی از ساعتها با عنوان ساعت هوشمند نیز وارد بازار شده که بحث آن با ساعت مکانیزه متفاوت است.
قدرت خرید مردم کاهش یافته
رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران تصریح کرده قدرت خرید مردم کاهش یافته است چراکه ساعت کالایی ست که بر پوشش مردم نیز تاثیرگذار است و به طور مثال برای افرادی که توانایی مالی دارند نوع و برند ساعت و تناسب آن با پوشش بسیار اهمیت دارد.
عمرانی، گفته است که موضوع کپی و اصل بودن ساعت در این فضا مطرح است و نمایشگاهها در این زمینه نقش دارند و در طول برگزاری نمایشگاه مردم فرصت دارند تا با برندها و شعبات آنها آشنا شوند. به گفته او، خدمات پس از فروش نیز به عنوان شاخص و فاکتوری برای کیفیبودن ساعت اهمیت دارد البته به دلیل تحریم برخی برندهای مطرح، نام ایران را از لیست کشورهایی که به آن ها خدمات میدهند در سایت خود حذف کردهاند.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران درخصوص قیمت ساعت نیز گفته: قیمت ساعت از یک میلیون تومان شروع میشود و ساعتهای خاصی که روی آنها الماس کار شده به قیمتهای میلیاردی هم میرسد؛ ساعتهایی که برای مصرف روزانه خریداری میشود عموما زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و به طور میانگین مردم ساعتهایی با قیمت ۵ تا ۸ میلیون تومان میخرند.
به گفته عمرانی، میزان فروش ساعت در ۱۰ سال اخیر به یک ششم کاهش یافته است که البته کرونا نیز در این شرایط نقش داشته است.
دیدگاهتان را بنویسید