بازنگری برنامههای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس اشتغالپذیری
![](https://rian.ir/wp-content/uploads/2025/02/d8a8d8a7d8b2d986daafd8b1db8c-d8a8d8b1d986d8a7d985d987d987d8a7db8c-d8afd8b1d8b3db8c-d8afd8a7d986d8b4daafd8a7d987-d8acd8a7d985d8b9_67ab38a0ce546.jpeg)
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اشتغال پذیری، عملیاتی و قابل اجرا بودن، رویکرد بازنگری و باز طراحی برنامه های درسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، دویست و هشتادمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی با حضور دکتر محمد علی اکبری، سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی و رئیس شورا، دکتر اصغر کشتکار نایب رییس شورا و سایر اعضاء، برگزار شد.
در این جلسه، دکتر علی اکبری اظهار داشت: باتوجه به ماهیت آموزشهای علمی کاربردی، بازنگری برنامه درسی در اصل به منزله تدوین یک برنامه درسی جدید است و تمامی مراحل مربوط به تدوین رشته جدید اعم از نیازسنجی و طراحی مجدداً برای دوره مورد نظر انجام میگیرد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: نیاز بازارکار به نیروی انسانی ماهر و متخصص، ماهیت رشته های علمی کاربردی را تعیین می کند. دکتر علی اکبری تصریح کرد: در بازنگری برنامه های درسی به دنبال طرح های نو و خلاقانه هستیم.
وی افزود: لازم است در بازنگری و بازطراحی برنامه های جدید درسی، ضمن توجه به طرح آمایش و پرهیز از افراط و تفریط در توسعه بدون پشتوانه مطالعاتی، به دغدغههای مطرح در فرآیند اجرا و منابع نیز توجه شود.
علی اکبری در خاتمه ضمن ابراز خرسندی از سرمایههای موجود در نظام آموزش شغلی و ظرفیتهای سترگ اعضای شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی اظهار داشت: خوشبختانه به رغم نظرهای متفاوت و جدی ارایه شده توسط اعضای شورا، شاهد نوعی شباهت و همسویی در دیدگاههای کلان برای ادامه پر قوت کار هستیم.
در ابتدای جلسه، علیرضا جمالزاده مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی، درخصوص ضرورت و اهداف بازنگری برنامههای درسی و گامهای ده گانه برای اجرای این پروژه ملی و اصول حاکم بر فرآیند اجرا مطالبی ارائه و گزارشی از وضعیت کلی کمیتههای بازنگری به تفکیک رشتههای در حال بازنگری و نقش و رسالت استانها برای پیاده سازی این طرح بیان کرد.
در ادامه، دکتر کشتکار معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: در فرآیند بازنگری برنامه های درسی، برخی از رشتهها حذف شده و رشتههای مورد نیاز بر مبنای مشاغل احصا شده با رویکرد آینده نگری، طراحی می شود.
در ادامه جلسه، گزارش فاز نخست بازنگری۶۰ عنوان برنامهدرسی مرتبط با حوزه های شغلی فناوری ارتباطات و اطلاعات(ICT) و فناوری اطلاعات(IT) توسط دبیران گروه ها و اعضاء کمیته، ارائه و پس از بحث و بررسی، ضمن موافقت با ادامه کار و آغاز فاز دوم بازنگری، مقرر شد ادامه مباحث در گروه تخصصی برنامه ریزی صنعت دنبال شده و مصوبات گروه در این خصوص به منزله مصوبه شورا تلقی شود.
در پایان جلسه، اعضا پیشنهادی برای گروههای تخصصی برنامه ریزی درسی به منظور صدور احکام نهایی و شکلگیری دور جدید فعالیت گروههای صنعت، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، بررسی و به تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی رسید.
دیدگاهتان را بنویسید