«پرستار پیگیر»؛ پلی از بیمارستان تا خانه / طرحی موفق در بهبود کیفیت مراقبت و کاهش هزینههای سلامت

معاون پرستاری وزارت بهداشت از اجرای موفق طرح «پرستار پیگیر» در بیمارستانهای زیرمجموعه این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد که این طرح با پیگیری مستمر وضعیت بیماران مزمن پس از ترخیص، نقشی مؤثر در افزایش رضایتمندی بیماران، کاهش هزینههای نظام سلامت و حفظ کرامت انسانی ایفا کرده است.
_1_1_7.jpg)
به گزارش وبدا، دکتر عباس عبادی در دیدار نوروزی با رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این مطلب افزود: «طرح پرستار پیگیر» ابتدا با تمرکز بر پنج بیماری مزمن آغاز شد و اکنون پیگیری ۱۴ نوع بیماری را در بر میگیرد.
وی گفت: در طرح پرستار پیگیر، بیماران پس از ترخیص، حداقل به مدت یک ماه تا یک سال بهصورت منظم توسط پرستاران از طریق تماس تلفنی تحت نظر قرار میگیرند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به ابعاد اقتصادی و انسانی این طرح تصریح کرد: پیگیری تلفنی وضعیت بیماران، ارائه آموزشهای ضروری و پاسخگویی به سؤالات آنها، هم به حفظ کرامت انسانی کمک میکند و هم باعث جلوگیری از بستریهای مجدد و هزینههای اضافی میشود.
دکتر عبادی خاطرنشان کرد: در این طرح، از پرستاران مجربی استفاده شده که به دلیل برخی محدودیتهای جسمی قادر به فعالیت در بخشهای بالینی پر فشار نیستند، اما با استفاده از توانمندیهای خود در قالب تماسهای پیگیرانه، نقش مؤثری در مراقبت از بیماران ایفا میکنند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان از برنامهریزی برای مکانیزهسازی این طرح و بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در آینده نزدیک خبر داد.
دیدگاهتان را بنویسید