انجماد در بازار تزئینات داخلی ساختمان/ میزان تقاضا به یکسوم رسید
آیداچودار میلانی، رئیس اتحادیه صنف تزئینات داخلی ساختمان تهران از رکورد شدید بازار این صنف در سال گذشته و چالشهای پیش رو در سال جدید سخن گفت.
رئیس اتحادیه صنف تزئینات داخلی ساختمان تهران در خصوص وضعیت این صنف در سال گذشته اظهار کرد: متأسفانه در سالی که گذشت با کاهش شدید تقاضا در حوزه تزیینات داخلی ساختمان روبرو بودیم. بر اساس برآوردهای اتحادیه، میزان تقاضای کاغذ دیواری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
او افزود: در واقع در مقایسه با دو سال پیش، تنها یک سوم تقاضا وجود داشت و دوره کاری شب عید که معمولاً از اول اسفند ماه آغاز و تا بیستم اسفند ماه ادامه دارد، بسیار کوتاهتر و کمرمقتر از سالهای قبل سپری شد. در سالهای گذشته، حتی در دوران کرونا، مشتریان باید حداقل یک هفته برای دریافت خدمات در نوبت میماندند، اما در اسفند ماه ۱۴۰۳ سفارشها بهصورت روزانه انجام میشد و نصابها بلافاصله به محل اعزام میشدند که این امر بیانگر کاهش شدید حجم کار در صنف ماست.
کاهش قدرت خرید مردم
میلانی افزود: کار تزئینات ساختمان معمولاً از پانزدهم دی ماه تا پانزدهم اسفند ماه رونق دارد و در این مدت، هر واحد صنفی معمولاً چند تیم نصاب در اختیار داشت تا بتواند پاسخگوی سفارشها باشد. اما امسال، حتی در همین بازه زمانی بیست روزه نیز میزان کار آنقدر پایین بود که اغلب واحدهای صنفی حتی برای یک تیم نصاب هم سفارش نداشتند. از آنجا که نصابها تحت نظارت مستقیم اتحادیه نیستند، آمار دقیقی از وضعیت آنها نداریم اما بدیهی است وقتی واحد صنفی کاری ندارد، نصابها نیز با رکود مواجه هستند.
رئیس اتحادیه صنف تزئینات داخلی ساختمان تهران در ادامه گفت: در بخش لمینت نیز، با توجه به تولید کارمزدی برخی تولیدکنندگان و الزام به رعایت قیمت مصرفکننده، شاهد استفاده از متریال نامرغوب و غیراستاندارد بودهایم که باعث بدنامی این صنعت نزد مصرفکنندگان شده است. در نتیجه، حتی آن دسته از تولیدکنندگانی که از مواد اولیه مرغوب استفاده میکنند نیز به دلیل قیمت تمامشده بالا و کاهش قدرت خرید مردم با استقبال مواجه نمیشوند. این موضوع باعث رکود همزمان در سه بخش تولید، فروش و نصب شده است.
تنها ۳۰ درصد تولیدات داخلی است
میلانی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از محصولات مصرفی این صنف تولید داخل و چه میزان وارداتی است گفت: در حوزه کلیه محصولات تزیینات داخلی ساختمان اعم از کاغذ دیواری، پرده، کفپوش، لمینت و… متأسفانه به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان در ارائه آمار تولید، داده دقیقی در اختیار نداریم. اما بر اساس مشاهدات بازار میتوان گفت حدود ۷۰ درصد کالاهای موجود وارداتی و ۳۰ درصد تولید داخل هستند.
وی ادامه داد: تولید داخل به دلیل هزینههای سربار بالا، نبود و حمایتهای دولتی در حوزه گاز، برق، بیمه و مالیات، در برخی موارد قیمت تمامشدهای بالاتر از نمونههای وارداتی و حتی با کیفیتتر دارد و همین امر موجب شده تولیدکننده داخلی در بازار رقابتپذیر نباشد و گاهی محصولات داخلی با عنوان کالای خارجی عرضه شود که این خود آسیب بزرگی به هویت تولید داخل است.
واردات، باعث رقابت و ارتقاء کیفیت محصولات داخلی میشود
رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به شعار سال جاری نیز گفت: سرمایهگذاری در تولید قطعاً حرکت ارزشمندی است، به شرطی که حمایتهای واقعی دولت شامل کاهش هزینههای انرژی، تسهیلات بیمهای و مالیاتی و نظارت در فرآیند تولید با مشارکت اتحادیهها در اولویت قرار گیرد چرا که بدون این حمایتها، تولیدکننده توان رقابت نخواهد داشت.
وی با اشاره به چالش بزرگ این صنف نیز عنوان کرد: یکی از چالشهای اصلی ما، محدودیت در واردات برخی کالاهاست. اگر واردات، بهخصوص در حوزه لمینت، آزاد شود، تولیدکننده داخلی مجبور به ارتقای کیفیت و رقابتپذیری خواهد شد و این اتفاق در بلندمدت باعث رشد و افتخار به کالای ایرانی خواهد شد.
میلانی در پایان با اشاره به پیشبینی بازار در سال جدید گفت: پیشبینی بازار در سال جدید کاملاً وابسته به سیاستهای کلان دولت و نرخ ارز است و اگر ثبات اقتصادی و حمایتهای مؤثر در دستور کار قرار گیرد، میتوان به بهبود اوضاع امیدوار بود؛ در غیر اینصورت رکود در بازار تزیینات داخلی ادامه خواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید