برند «Pix» و نمایش در قلب ایران‌هلث ۱۴۰۴ / عرضه محصولات سلامت‌محور بدون مجوز آیمد در سالن ۳۸ !

در حالی که نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۴ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، اسناد و شواهد متعددی حکایت از بروز اتفاقات گسترده در روند واگذاری غرفه‌، عرضه محصولات و نظارت بر برندهای حاضر دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برند «Pix» که تحت مالکیت شرکت تازه‌تأسیس «مد فناوران سعادت» با شراکت یعقوب زاده و تقی‌پور فعالیت می‌کند، در سالن ۳۸ نمایشگاه ایران‌هلث، بدون مجوزهای قانونی آیمد و با عرضه محصولات شرکت‌های دیگر، اقدام به عرضه و بازاریابی کرده است.

نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۴ در حالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که بار دیگر ابهاماتی جدی درباره نحوه تخصیص غرفه‌ها، برندهای حاضر، و شیوه‌های نظارتی وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطرح شده است. یکی از موارد جنجالی این دوره، حضور برند «Pix» در سالن ۳۸ نمایشگاه است؛ برندی که نه‌تنها فاقد سابقه مشخص و مجوزهای قانونی آیمد است، بلکه عملاً به‌عنوان یک پوشش تجاری غیر رسمی برای عرضه محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های همکار برخی از خانواده ها و چهره‌های شناخته‌شده صنف تجهیزات پزشکی شناخته می‌شود.

شرکت «مد فناوران سعادت» در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ به شماره ثبت ۶۴۴۱۵۱ در تهران ثبت شده و از نظر قانونی شرکتی نوپا محسوب می‌شود. اعضای هیئت‌مدیره این شرکت شامل سینا یعقوب‌زاده طاری (مدیرعامل)، عبدالرضا یعقوب‌زاده طاری (نایب‌رئیس هیئت‌مدیره) {رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی ایزومی و عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه ایران هلث} ، مصطفی تقی‌پور (رئیس هیئت‌مدیره)، محسن شایان آرانی و حسین یعقوب‌زاده طاری هستند. این ترکیب دقیقاً تلفیقی از دو ساختار مدیریتی شرکت‌های «پویندگان راه سعادت» (متعلق به  یعقوب‌زاده) و «مد فناوران پلاس» (متعلق  تقی‌پور) است.

مطابق مستندات رسمی سایت نشان و علائم تجاری و تا حدی که مستمرا تلاش برای یافتن نمودیم و کماکان ادامه دارد، برند Pix ثبت رسمی در سامانه مالکیت معنوی قوه قضائیه ندارد. در فوتر سایت رسمی این برند (pix-medical.com) نیز تصریح شده که این برند متعلق به شرکت «مد فناوران سعادت» است. در حالی که هیچ نشانی از این شرکت در غرفه و بروشورهای تبلیغاتی غرفه‌اش در ایران هلث دیده نمی‌شود. بر طبق بررسی ها طبق ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، استفاده از برند ثبت‌نشده برای کالاهای سلامت‌محور جرم تلقی می‌شود.


شرکت مذکور در سالن ۳۸ و در یکی از گران‌ترین و استراتژیک‌ترین غرفه‌ها مستقر شده است؛ سالنی که به‌طور سنتی در اختیار برندهای معتبر و باسابقه قرار می‌گیرد و دسترسی به آن نیازمند هزینه مالی گسترده و لابی‌گری است. این در حالی است که برند Pix برای نخستین بار در نمایشگاه حاضر شده است. بر اساس عرف نمایشگاه‌های تخصصی سلامت، دسترسی به این سالن‌ها منوط به احراز صلاحیت فنی و سابقه ثبت شده تولیدی در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی است که در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی و استعلام برخط نشانی از ان یافت نشد.

یکی از زوایای مهم و کمتر مورد توجه این پرونده، چاپ کارتن‌های محصولات با برند  پیکس است. بر اساس قوانین جاری، چاپ هرگونه بسته‌بندی حاوی برند یا نماد تجاری مستلزم ارائه مدارک ثبت رسمی ثبت برند به چاپخانه و دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اکنون این پرسش مطرح است که کدام چاپخانه، اقدام به چاپ کارتن‌ها و اقلام بسته‌بندی با برند «Pix» کرده است؟

اینکه سیاست جدید مجموعه  پویندگان راه سعادت  که در دوران کرونا و با فروش و صادرات تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای جان گرفتند بر این مسیر قرار گرفته که با تغییر نشان خود محصولات سلامت‌محور با کاربرد عمومی را با نشان پیکس عرضه کنند از دید تجاری منطقی است اما نباید فراموش کنند که باید از مجرای ثبت قانونی برند این مهم انجام شود.

در بررسی محصولات ارائه‌شده در سایت Pix و مقایسه آن با سایت شرکت‌های دیگر، مشخص شد که:

  • دستگاه الکتروشوک «SHOOKA-PD1» تقریبا همان محصول شرکت پویندگان راه سعادت است.
  • دستگاه تصفیه هوا متعلق به شرکت بلوبرد (رایان دانش پرنده آبی) است؛ مالک این شرکت، آقای مرآتی است.
  • دماسنج غیرتماسی Ario متعلق به شرکت نیک‌تد (طراحان احساس نیک فناوری) است؛ این شرکت توسط مرآتی، تأسیس شده که از مرتبطان با پویندگان هستند. دلیل آنکه در سایت نیکتد امده است:  شرکت طراحان احساس نیک فناوری توانسته است در اولین تجربه‌ی تولیدی خود با شرکت با سابقه‌ی پویندگان راه سعادت با 25 سال تجربه‌ی موفق در زمینه‌ی تولید تجهیزات پزشکی HighTech توافق نامه‌ای را امضا کند و محصول ario را به صورت تولید مشترک با همکاری نزدیک با این شرکت خوشنام و دانش بنیان تولید و روانه‌ی بازار کند.
  • فشارسنج دیجیتال BP4 و کاف بزرگسال احتمالا هر دو متعلق به شرکت پویندگان راه سعادت هستند.
  • دستگاه ECG مدل H1 نیز احتمالا با طراحی و مشخصات مشابه در سایت پویندگان معرفی شده است.
    تمامی این اقلام احتمالا بدون تغییر اساسی در ساختار فنی، صرفاً با تغییر رنگ (مثلاً از نارنجی به قرمز در دستگاه شوکا)، لیبل و مدل، با برند Pix عرضه شده‌اند.
  • طبق ماده ۱۳ آیین‌نامه تجهیزات پزشکی، ری‌برندینگ محصول سلامت‌محور بدون دریافت مجوز کتبی از اداره کل، ممنوع است.


با استعلام برخط و تا لحظه نشر خبر شرکت «مد فناوران سعادت» فاقد شناسه ثبت‌شده در سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی (IMED) است. بر اساس نامه رسمی اداره کل به شماره ۶۶۴/۱۸۲۱۵، حضور در نمایشگاه منوط به داشتن شناسه معتبر و مجوز رسمی از این اداره کل است.

البته آدرس کارخانه اعلام‌شده در سایت Pix (خیابان اتحاد، پلاک ۴) دقیقاً همان آدرس کارخانه پویندگان راه سعادت است.


استعلام از نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نشان می‌دهد دامنه pix-medical.com با دسترسی کامل شرکت «پویندگان راه سعادت»  ثبت شده است. این یعنی مالک واقعی سایت، خود شرکت پویندگان است. حالا باید از سامانه اینماد پرسید چگونه مد فناوران سعادت با مجوز اینماد پویندگان راه سعادت اجناس سلامت محور عرضه میکند که اگر چنین باشد مصداق دقیق تخلف است.

 

با وجود ثبت غرفه به نام شرکت «مد فناوران سعادت» در سامانه نمایشگاه، در هیچ بخش از  سردرب غرفه، نامی از این شرکت درج نشده و تمام طراحی ظاهری و تبلیغاتی به برند Pix اختصاص یافته است. این مسئله خلاف صریح آیین‌نامه‌های نمایشگاهی درباره الزام درج نام کامل شرکت برگزارکننده است.

طبق آیین‌نامه تجهیزات پزشکی، عرضه محصولات سلامت‌محور (نظیر الکتروشوک، فشارسنج، ECG و دماسنج) با نام برند جدید منوط به مجوز رسمی، ثبت در سامانه، و تأیید اصالت کالا و لیبل توسط اداره کل است. در مورد برند Pix احتمالا هیچ‌یک از این الزامات رعایت نشده است. تخلف از این قانون طبق بند (چ) ماده ۳ قانون جامع حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، پیگرد قانونی دارد.

آقای عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، اگر نمی‌داند در غرفه‌ای که مشترکاً با شرکای کلیدی اش، آقایان تقی‌پور  راه‌اندازی کرده، چه می‌گذرد، هنوز دیر نشده است. او می‌تواند مانند برخی بزرگان که متخلفان را طرد کردند، در روز پایانی نمایشگاه درخواست کند غرفه پیکس را پلمپ کنند و بیانیه برائت بدهد. حتی می‌تواند مانند صدیقی، امام جمعه تهران که گفته بود تا زمان روشن‌شدن وضعیت پرونده فرزندش، بر منبر نمی‌رود، از جایگاه ریاست اتحادیه کناره‌گیری موقت کند. اگر عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه نتواند با تخلف  برخورد کند، چگونه می‌توان از او انتظار عدالت داشت؟ ما به صدق نیت و عملگرایی آقای یعقوب زاده امید داریم.

آقای خالقیان، دبیر نمایشگاه ایران‌هلث و مسئول روابط عمومی پارک فناوری پردیس، یا از این تخلفات مطلع بوده و با سکوت، راه را برای آن‌ها باز کرده که در این صورت باید پاسخگوی پرونده در تخلفات کارکنان دولت و پرسش های معاونت علمی باشد، یا از آن بی‌خبر بوده که نشان‌دهنده ضعف نظارتی آشکار است. در هر دو حالت، وظیفه فوری اوست که غرفه را پلمپ کرده و بیانیه رسمی در اعلام موضع منتشر کند. او که در رسانه‌ها از «نزول نمایشگاه به دلیل تعدد صنف‌ها» سخن می‌گوید، بهتر است به عدم نظارت خود در امور نمایشگاهی توجه کند. شاهد مثال عرضه دستگاه های لیزر بدون مجوز در دو روز اول نمایشگاه ایران هلث امسال.

و نهایتاً آقای دکتر شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی، نامه رسمی شما مبنی بر الزام شرکت‌ها به داشتن شناسه IMED  نادیده گرفته شده است. آیا کارشناسان بازرسی شما (از جمله آقایان ح و ع) در بازدید از این غرفه، متوجه این حجم از عدم تطابق نشده‌اند؟ با سابقه‌ای که از ایشان می‌شناسیم، بعید است چنین چیزی از چشمان تیز بینشان دور مانده باشد. یا در روند نظارت کوتاهی شده که نیاز به رسیدگی فوری  دارد، یا مجری نمایشگاه تخلف کرده که باید با او برخورد شود. شما بارها تأکید کرده‌اید که سلامت مردم خط قرمز شماست. اگر با این تخلف علنی برخورد نکنید، این خط قرمز دیگر معنا ندارد. اگر فقط زورتان به شرکت های کوچک برسد و نتوانید با غرفه مد فناوران سعادت برخورد کنید، سنگ روی سنگ بند نمیشود. برخی فعالان صنفی نیز تصریح کرده‌اند که اگر برخورد با تخلفات احتمالی صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان شاهمرادی را واجد شرط “عدل” برای پیشوایی صنفی دانست. آقای شاهمرادی ما به اقدام شما امیدواریم و درخواست می‌کنیم مانند گذشته قاطع باشید.

نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۴ می‌تواند نقطه آغاز تحول باشد یا سندی دیگر بر بی‌عملی ساختار اجرایی نمایشگاه. انتخاب با شماست!

سایت خبری ریان مطابق قانون مطبوعات و رسانه‌ها  آماده دریافت هرگونه تکذیبیه و پاسخ به این خبر از سوی مبادی مذکور در متن خبر است و بر خود وظیفه میداند تا حل این بحران پیگیری خود را  ادامه دهد. 

بعد التحریر: تبلیغات پیکس در فیلیمو، با توجه به اینکه تبلیغات تجهیزات پزشکی ممنوع است

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید