در رویداد ملی " نظاره جهش تولید دانش بنیان " عنوان شد:برخی شرکت ها با محصولات مشابه داخلی هنوز ارز 4200 تومانی می گیرند

جلسه نظارت بر جهش “قانون جهش تولید دانش‌بنیان ” با حضور وزیر صمت، دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عبدالرضا یعقوب زاده رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی برگزار شد . در این جلسه بحث های بیشماری در خصوص فرآیند تخصیص ارز، شیوه صادرات، واردات و حمایت از محصولات دانش بنیان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ریان، قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» که در ابتدای سال 1401 در راستای شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مورد تأییدات مقام معظم رهبری بوده و رئیس‌جمهور نیز به دفعات، اجرای سریع و بادقت همه مواد این قانون را پیگیری نموده است.این جلسه با هدف بررسی پیاده سازی مناسب قوانین، میزان پیشرفت و موانع اجرای آن برگزار شده است تا نظرات، انتقادات و ایده های مطرح شده مسئولین را در ترسیم نقشه ی راه رسیدن به اقتصاد دانش بنیان یاری رساند. در این جلسه رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی کشور گفت: متاسفانه ما در حال حاضر شاهد شرکت هایی هستیم که برای محصولات وارداتی خود که مشابه داخلی دارند؛ ارز 4200 تومانی دریافت می کنند.

عبدالرضا یعقوب زاده رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در پنل تخصصی محصولات دانش بنیان گفت: محصولات دانش بنیان مانند نفت و ذغال سنگ جزو محصولات استخراجی نیست که دولت حق خود بداند تا ارز صادراتی آن را بگیرد بلکه یک شرکت دانش بنیان محصولی را طراحی و تولید کرده است. این شرکت ها برای ورود به بازار سال ها تلاش می کنند تا استانداردهای مختلف را کسب کنند و تمامی مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می کنند بنابراین چرا بعد از تولید و صادرات باید تحت عنوان رفع تعهد ارزی و با وضعیت تحریم ها در سیستم بانکی کشور از آنان ارز گرفت چرا که در بسیاری از مواقع تفاوت در عرضه این ارز نیست بلکه مشکل امکان برگرداندن این ارزها در سیستم بانکی کشور است.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شرکتهایی با ارز 4200 محصول را جز به جز وارد می کنند و بعد از سرهم کردن جز به جز این محصولات، محصول خود را تولیدی نشان می دهند و مابه التفاوت آن را با دولت حساب می کنند و این ضربه بزرگی به این صنف و شرکت هایی تولیدی وارد کرده است.

یعقوب زاده با انتقاد نسبت به کمیسیونی در سطح معاون وزیر و تعیین تکلیف برای جزییات تعرفه هر محصول تصریح کرد: در برخی جلسات حتی در خصوص تعرفه کاغذهای پشت چسب دار قهوه ای یک محصول صحبت می شود، آیا با این روش می توان در مورد 1000 کد تعرفه موجود فقط در صنف تجهیزات پزشکی کشور تصمیم گرفت؟ و آیا شرکت ها بدون استفاده از افراد اثرگذار می توانند شکایت و یا تغییر تعرفه خود را در این کمیسیون مطرح کنند؟
رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به پیشنهاد طرح فرمولیزه کردن تعرفه ها در سه دولت گذشته گفت: ما پیگیری های زیادی داشتیم اما متاسفانه این طرح در این سه دولت به نتیجه نرسیده است. بنابراین پیشنهاد ما این است که معاونت علمی ریاست جمهور تعرفه 25 را برای محصولات دانش بنیان راهبردی قرار دهد.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید