خروج هیئت امنای ارزی از مسیر شیبانی در ۳ سال اخیر

فعالیت های موازی در زیرمجموعه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجــه بیماران، باعث شــده بخش خصوصی در مســیر تولید، با مشــکالت زیادی دســت و پنجه نرم کند و در نهایــت در بعضی جاها زمین بخورد. این در حالی است که مرام نامه هیئت امنا در ابتدای تأسیس، کاستن از آالم بیماران بود. اما، این دیدگاه در یک دهه گذشته به شدت تغییر رویکرد داده و نــگاه کامــال اقتصــادی بــر هیئت امنــای صرفه جویــی ارزی حاکم شده است.

روزنامه شرق – فعالیت های موازی در زیرمجموعه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجــه بیماران، باعث شــده بخش خصوصی در مســیر تولید، با مشــکالت زیادی دســت و پنجه نرم کند و در نهایــت در بعضی جاها زمین بخورد. این در حالی است که مرام نامه هیئت امنا در ابتدای تأسیس، کاستن از آالم بیماران بود. اما، این دیدگاه در یک دهه گذشته به شدت تغییر رویکرد داده و نــگاه کامــال اقتصــادی بــر هیئت امنــای صرفه جویــی ارزی حاکم شده است.
تاریخچه تأسیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در ســال های ابتدایی دهه ۶۰ و هم زمان با دفــاع مقدس بود که نهادی با هــدف کاهش بوروکراســی اداری و تأمیــن تجهیزات مورد نیــاز درمان مصدومان جنگی تحت عنوان دفتر هیئت امنای تبصره ارزی تشــکیل شــد.
بعد از جنگ اما به دلیل خدمات مناسبی که در آن دوران داده شد، قرار شد مصوب هایی برای تأســیس نهادی قانونی به منظور حفظ اهداف مذکور به مجلس فرســتاده شود تا این نهاد به صورت قانونی تشکیل شود و با داشتن ساختاری مشخص و معین شکل گیرد. این اتفاق در ۲۱ آذر سال ۱۳۷۸ افتاد و از آن تاریخ یک نهاد مســتقل به نام «هیئت امنای صرفه جویی ارزی برای معالجه بیماران» تأسیس شد.
بر اســاس قانون، هیئت امنــای صرفه جویــی ارزی در معالجه بیماران، نهادی عمومی و غیردولتی با استقالل مالی و اداری است که پنج عضو دارد و اعضای آن نیز توسط وزیر بهداشت منصوب می شوند.
هدف از تشــکیل این نهاد، ایجاد زمینه معالجــه همه بیماران در داخل و بی نیاز کردن کشــور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور، کاهش وابســتگی علمی و فنی در زمینــه مداوای بیماران یادشــده، تأمین و ایجاد هرگونه تســهیالت درمانی (ســرمایه ای و مصرفی) برای واحدهای درمانی داخل کشــور و تجهیــز آنها، بهبود کیفی و کمی امکانات مراکز آموزشــی و درمانی داخل کشــور، اعزام متخصصان پزشــکی و پیراپزشکی و حرفه های وابسته برای دوره های آموزشــی و زمینه سازی و ایجاد تسهیالت و امکانات
اعالم شــده است. این در حالی اســت که هیئت امنای صرفه جویی ارزی، در سال های گذشته از مســیر اصلی خود خارج شده و به سمت کارهایی رفته که باعث شده بخش خصوصی کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی آسیب ببیند و متضرر شود.
بر اســاس اســاس نامه تشــکیل این نهاد، یکــی از وظایــف هیئت امنا، حمایــت از تولیــد داخــل به ویژه در حــوزه تجهیزات و ملزومات پزشــکی اســت؛ اما به اعتقاد فعاالن این حوزه اتفاقی که در چند ســال اخیر افتاده، رغبــت این هیئــت به واردات و بی میلــی به تولید داخل بوده اســت. البته مســئوالن هیئت امنای صرفه جویی ارزی، با ایــن توضیح که اولویت آنها در دادن اجــازه ورود محصــوالت به بازار کیفیت و رعایــت حال مصرف کننده و قیمت بوده، ســعی در پاســخ گویی به انتقادها داشــته اند، اما با دخالت شــرکت های زیرمجموعــه هیئت امنــا در تولید ســرنگ، بخش خصوصی تولیدکننــده ســرنگ نابود شــد و ایــن در حالی اســت که تولید ســرنگ با ماشــین آالت قدیمی و ضایعات بســیار باال در زیرمجموعه هــای هیئت امنا ادامه دارد.
از ســال ۹۰ قول خصوصی سازی داده شــد اما فقط بزرگ تر شد. سه بار رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در سال های اخیر وعده داد و نشد.
هیئت امنــا تنهــا اســتفاده کننده ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانــی در واردات دستگاه های سرمایه ای و تصویربرداری پزشکی است که متأسفانه بسیاری از آنها در کشور بالاستفاده و خراب شده اند.
مناقصــات هیئت امنای صرفه جویی ارزی، در دســتگاه های ســرمایه ای خاص و در بین چند شــرکت به نوبت تکرار می شود و این در حالی است که خیلی از شــرکت های دانش بنیان نوپا، همواره از این قبیل مناقصه ها آسیب می بینند؛ زیرا هیچ وقت برنده مناقصه نمی شوند.
بزرگ ترین شــرکت تأمین کننــده باتری قلب که بــه هیئت امنا به صورت اعتباری کاال می داد، دیگر سال هاســت به بیمارانی که توســط هیئت امنا از باتری کیفــی و ارزان این شــرکت برند مطرح اســتفاده می کردند، خدمات نمی دهــد. مدیریــت ناکارآمــد هیئت امنــای صرفه جویــی ارزی در توزیع تجهیزات مصرفی و عدم ارسال کاال به مراکز درمانی که بدهی معوق به این نهاد دارند، باعث بروز اختالل در خدمات دهی این قبیل از مراکز درمانی شده است. آنچه مسلم است، هیئت امنای صرفه جویی ارزی از راه مرحوم عباس
شیبانی خارج شده است.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید