پیشنهادات دلسوزانه از دید رکن چهارم دموکراسی برای وزارت بهداشت

میلاد زارعی مدیر مسئول رسانه ریان طی نامه ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن برشمردن برخی مشکلات و تنگناهای این وزارتخانه با ارائه راه حل از دکتر ظفرقندی تقاضای تسریع در تصمیم گیری برای حل بحران ها نمود.

” و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیا بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر “

جناب آقای دکتر ظفرقندی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
موضوع: پیشنهادات دلسوزانه از دید رکن چهارم دموکراسی برای وزارت بهداشت

با درود و آرزوی توفیق؛

بنا بر اصل 8 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد 2 و 3 قانون مطبوعات و رسانه های کشور مبنی بر وظیفه فردی و رسانه ای به امر به معروف و ارائه مشورت عمومی و توصیه مشفقانه ، موارد زیر را به عنوان مفاد مهم و در کسوت یک فعال رسانه ای دلسوز و ناظر خارجی بر عملکرد   آن مقام مسئول در وزارت راهبردی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به اطلاع می رسانم:

1. با توجه به تغییر دولت و فارغ از تغییر سیاست های کلی اجرایی و راهبری اجرایی کشور، مدیران منصوب دولت پیشین همواره منتظر تودیع هستند و تقریبا در مراکزی که امر تودیع صورت نپذیرفته اگر نگوییم با سنگ اندازی و یا رخوت مستمر روبرو هستیم، اما تحقیقا هیچ برنامه پیش رونده و توسعه ای دنبال نمی شود، که با توجه به موقعیت کنونی نظام سلامت میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد نماید. توصیه برادرانه دارم که که یا سریعا تودیع و معارفه ها را صورت دهید یا ابقای معدود مدیران پیشین انجام شود تا بدنه مراکز کلیدی خدمت همچون سازمان غذا و دارو و هیات امنای صرفه جویی ارزی دچار بیماری فعال نمایی نگردد.

2. با توجه به آنکه حضرتعالی سال ها علاوه بر حوزه درمان، در حوزه صنفی نیز فعالیت داشته اید، بسیار نیک تر می دانید که توجه به همفکری مراکز مشورتی و مردمی همچون انجمن ها، اتحادیه ها و سندیکا ها از موارد راهگشا در توسعه اجتماعی و اقتصادی آن وزارت خانه است که متاسفانه در سال های گذشته به حاشیه رانده شده و بیشتر حالت نمایشی گرفته است ؛ فعالان این صنف امیدوارند با حضور شما مجددا بارقه های امید هویدا گردد. پیشنهاد دارم که با محوریت مدیر کل حوزه ریاست و قائم مقام وزارت بهداشت جلسات مشورتی ماهیانه با حضور نمایندگان تشکل ها به صورت دائمی برگزار شود. همچنین تقاضا دارم از تنش ها و تضارب آرای احتمالی جلسات نهراسید زیرا مقدمه خیر و برکت و آغاز تمرین گفتگو خواهد بود.

3. علیرغم آنکه احترام ویژه به پزشکان و فعالان بهداشت و درمان کشور نه یک ژست روشنفکرانه و بلکه وظیفه آحاد جامعه است و خواهد بود ، اما تقاضا داریم حوزه مدیریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صرفا به انتصاب پزشکان و سفید پوشان اکتفا نکند و بدنه این وزارت خانه که نیازمند خدمات اجتماعی و تصمیمات اقتصادی است را از خدمات فعالان اقتصادی با تجربه مدیریتی محروم ننمایید. پیشنهاد داریم که علاوه بر حوزه هیات امنای ارزی و معاونت توسعه مدیریت، در مدیریت سازمان غذا و دارو و مدیریت جامع استان ها نیز از مدیران غیر پزشک و اقتصاد دان بهره برده شود .

4. با توجه به اینکه حوزه غذا ، دارو و تجهیزات پزشکی دچار بحران های عدیده و پیچیده ای است و اکثر مشکلات این حوزه مربوط به حوزه تخصیص ارز و بانک مرکزی می باشد، توصیه موکد داریم که کارگروه ویژه ارزی با حضور قائم مقام وزیر بهداشت، قائم مقام وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی ، مدیران ارشد حوزه سلامت ، روسای تشکل های صنفی و دیگر ذینفعان این حوزه به صورت مستمر تشکیل جلسه بدهد تا مبادا به دلیل عدم تصمیم گیری به هنگام و تمرکز دقیق بر مسائل دچار کمبود تجهیزات پزشکی و دارو نشویم. یادمان نمی رود که فارغ از آنکه ارز تخصیصی با چه قیمتی به واردات یا تامین مواد اولیه تولیدات اختصاص یابد، مردم وزارت بهداشت را مسئول حفظ جان خود می دانند و باید قبل از اجرای طرح های توسعه و حذف ارز اولویت امنیت سلامت عمومی مردم در اولویت قرار گیرد.

5. علیرغم آنکه رسانه ها رکن چهارم دموکراسی و رابط و پیوند مردم و مسئولین هستند اما دوره های پیشین مدیریت وزارت بهداشت بیشتر از با ایشان برخورد سلبی ، امنیتی و قضایی شده است، درخواست موکد داریم تا بر خلاف پیشینیان خود ارتباط مستمر با رسانه ها را در اولویت قرار داده و به صورت مستمر از طریق سخنگوی وزارت بهداشت به اطلاع رسانی شفاف مبادرت ورزید. فراموش نباید کرد که در دوران سختی و مشکلات وزارت خانه همواره رسانه ها هستند که گره های کور را گشوده اند.

ضمن تشکر از آن مقام محترم به جهت توجه و همراهی همیشگی با رسانه ها، مجددا اعلام میدارم که نکات گفته شد در سطور فوق برداشت و پیشنهادات دلسوزانه اینجانب میلاد زارعی، به عنوان خبرنگار و فعال رسانه ای حوزه اجتماعی و سلامت که سابقه 15 سال فعالیت رسانه ای در سپهر ارتباطات این مرز و بوم دارم، بوده است و تقاضا دارم بدون توجه به لابی های قدرت و هر گونه فشار های بیرونی، سریعا نسبت به تعیین تکلیف موارد یاد شده مباردت ورزید.
همانطور که در زمان جنگ تحمیلی همراه پدرانمان در یک سنگر جنگیدید، امروز ما نیز وظیفه داریم در سنگر اطلاع رسانی و نظارت رسانه ای بر آن وزارت خانه دوشادوش شما باشیم.

با آرزوی موفقیت خدمتگزاران ایران
میلاد زارعی
مدیر مسئول

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید