افزایش 100 درصدی ظرفیت دانشگاه ها بدون تجهیز و ارتقای زیرساخت ها در 4 سال گذشته

وزیر بهداشت در مراسم آغاز تحصیلی جدید دانشگاه ها با اشاره به تحصیل 245 هزار دانشجو در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، گفت: خوشبختانه 57 درصد دانشجویان علوم پزشکی، زن هستند. در 4 سال گذشته، نزدیک به 100 درصد افزایش ظرفیت بدون تجهیز و ارتقای ساختارها و زیرساخت ها داشته ایم.

به گزارش وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در این مراسم که با حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی، کیفیت تحصیل با جان مردم سر و کار دارد و اگر نتوانیم زیرساخت ها را متناسب با ظرفیت ها، تنظیم کنیم آسیب جدی به جان مردم وارد می شود.

وی تاکید کرد: انتظار است در بحث عدالت ورود به آموزش و ادامه تحصیل، بازبینی صورت گیرد. اگر عدالت آموزشی در ورود به دانشگاه ها تامین نشود، دانشجویان بسیار هوشمند، ساعی و پرتلاش را از دست خواهیم داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای باقی ماندن در مرزهای علمی و دانش دنیا نیاز به تقویت دیپلماسی و ارتباطات بین المللی داریم، گفت: امروز نسبت به گذشته در حوزه پژوهش و ارتباطات بین المللی احساس نزول تدریجی می کنیم و باقی ماندن در مرزهای دانش نیازمند ارتباطات بین المللی است و اگر نتوانیم با دانشگاه های معتبر جهان، رفت و آمد، کنفرانس های مشترک و دوره های علمی برگزار کنیم، یقینا دچار عقب ماندگی می شویم.

دکتر ظفرقندی با تاکید بر لزوم حرکت به سوی جامعه محوری و حل نیازهای مردم در جامعه علمی و دانشگاهی کشور، یادآور شد: دانشگاه های نسل یک و دو باید به نسل های سه و چهار تبدیل شوند و هدف دانشگاه در نهایت، ارتقای کشور و رفع نیازهای مردم است.

وی سختی دوران تحصیل را از مسائل مهم دانشگاه های علوم پزشکی دانست و گفت: سختی دوران تحصیل باعث مهاجرت و گریز از مرکز می شود. یک دانشجوی پزشکی وقتی دوران سخت تحصیل را می گذراند، باید دوره هایی را بگذراند و در مقاطع تخصص و فوق تخصص نیز این دوره ها باید گذرانده شوند که این سختی باعث می شود در این مسیر، دانشجویان و نیروهای خبره و کارآمد را از دست بدهیم.

وزیر بهداشت تسهیل مسیر آموزش و سهولت طی مراحل تحصیلی و ورود به عرصه کار بلافاصله بعد از اتمام تحصیل را ضروری ارزیابی و عنوان کرد: باید بتوانیم از نیروهای ارزشمند و سرمایه گذاری خودمان استفاده کنیم. دانشگاه های ما درخت پاکیزه ای هستند که ریشه در عمق زمین دارند و همیشه در حال ثمردهی هستند به گونه ای که کشور در عرصه های مختلف از دانشگاه ها، ثمره می گیرد.

دکتر ظفرقندی تصریح کرد: باید کاری کنیم که کشورمان برای دانشمندان، فارغ التحصیلان، اساتید و دانشجویان از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، محیطی امن باشد تا رشد علمی ما، پایدار باشد.

وی به شعارهای انتخاباتی رییس جمهور اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به دنبال آینده ای برای ایران، امیدی به آینده کشور و ایرانی آباد و آزاد هستیم، پیشران، کلید و راه حل آن دانشگاه ها، تکریم اساتید و دانشجویان است.

وی افزود: سربلندی و پیشرفت کشور مرهون تلاش های دانشمندان، دانشجویان و علم پژوهان است البته امیدواریم طبق روال مرسوم، سال تحصیلی جدید و اعلام نتایج کنکور در اول مهرماه باشد و دانشجویان در اول مهرماه، شروع به تحصیل کنند تا روند آموزشی بهم نریزد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: گرامیداشت، تکریم و یادآوری اثرگذاری و اهمیت دانشگاه ها در علم، پیشرفت کشور و مسائل سیاسی و اجتماعی، مهم و غیرقابل انکار است. در دانشگاه تهران در سالهای دور حادثه ای در 16 آذر رخ داد و دانشجویانی که به روند حاکمیت اعتراض داشتند در پیش پای نیکسون، معاون وقت رییس جمهور آمریکاُ سه شهید گرانقدر و در ادامه در 13 آبان، دانشگاه های کشور شهدایی را تقدیم کشور کردند.

دکتر ظفرقندی با بیان اینکه دانشگاه و ملت ایران بزرگانی همچون شهید چمران را تقدیم کشور و انقلاب کرده اند، افزود: اثرگذاری دانشگاه برای همیشه و در برهه های مختلف در خاطره و یادها باقی خواهد ماند.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید