پایش و نظارت وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر تولیدات علمی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تعداد اعضای هیأت علمی خاموش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور رو به کاهش است که این روند می تواند به رشد تولیدات علمی کمک کند.

به گزارش وبدا، دکتر یونس پناهی در تشریح این خبر گفت: پیرو سیاست های کلان کشوری و در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه مبنی بر اهمیت رشد علمی کشور و دستیابی به شایستگی‌های پژوهشی و مرجعیت علمی بر اساس شاخص های ملی و بین‌المللی علمی در حوزه سلامت، یکی از برنامه های مهم معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پایش و نظارت وضعیت دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از نظر تولیدات علمی و شناسایی پژوهشگران و اعضای هیات علمی خاموش یا همان افراد با 0 یا 1 مقاله در پایگاه های معتبر بین المللی (اسکوپوس و ISI) است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: جلسات متعددی با معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و همچنین توسط کمیته راهبردی علم سنجی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی این معاونت برگزار و راهکارهایی در این خصوص ارائه شد.

دکتر پناهی اظهار داشت: تشویق اعضای هیأت علمی بالینی برای پژوهش و مستندسازی تجربیات در قالب مدارک علمی، افزایش جذب دستیاران پژوهشی و استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی بالینی، اعمال سیاست های تشویقی، حمایتی در زمینه حق التحقیق و اعتبار پژوهشی، اختصاص امتیاز مقاله علمی در بحث قوانین ارتقاء سالیانه اعضای هیات علمی، افزایش تعداد کتابداران بالینی در بخش های بیمارستانی با هدف مشاوره و راهنمایی به اعضای هیات علمی جوان بالینی، دسترسی آسان و سریع تر به پایگاه های اطلاعاتی از جمله راهکارهای مهمی بوده که در این خصوص به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی بیان داشت: طی اقدامات انجام شده و همکاری اعضاء هیات علمی، تعداد پژوهشگران و اعضای هیات علمی خاموش طی سال های گذشته رو به کاهش بوده و از سال 2022 تا امروز حدود 21 درصد کاهش یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد: این روند نزولی همچنان ادامه یابد و پژوهشگران هر چه بیشتر در راستای پیشرفت و ترقی علم و فناوری در کشور قدم بردارند.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید