افتتاح۱۱۴۴مین سایت ۵G ایرانسل در بوموسی وتکمیل پوشش فیبرنوری صدرا

مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل، ۱۱۴۴ مین سایت ۵G ایرانسل در جزیره بوموسی، پوشش کامل فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرا و سایت ارتباطی روستایی جیرفت، افتتاح شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری، به مناسبت تولد ۱۸ سالگی این اپراتور، با اشاره به نقشه راه ایرانسل در زمینه هوش مصنوعی، تأکید کرد: برنامه ایرانسل، حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی است. در این رویداد، همچنین مرکز آموزشی هوش مصنوعی ایرانسل، ۱۱۴۴ مین سایت ۵G ایرانسل در جزیره بوموسی، پوشش کامل فیبرنوری ایرانسل در شهر صدرا و سایت ارتباطی روستایی جیرفت، افتتاح شدند.

وی با اشاره به اینکه امروزه، تحولات فناوری و هوش مصنوعی، به سرعت همه حوزه‌های زندگی را متحول می کند، تأکید کرد: در رویدادهایی مانند نشست امروز که مرتبط با یک اپراتور است، انتطار این است که اثری از وجود و بروز این فناوری در پروژه‌ها و دستاوردها دیده شود که ما هم امروز، در همین رابطه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بر اساس سند توسعه هوش مصنوعی کشور، هر یک از سازمان‌ها باید نقش خود را به درستی انجام دهد و امیدوارم که ما هم در ایرانسل، بتوانیم نقش مناسبی را در شأن کشور ایفا کنیم.

افتتاح۱۱۴۴مین سایت ۵G ایرانسل در بوموسی وتکمیل پوشش فیبرنوری صدرا

راهبرد ایرانسل در گذار به Techco و نقش آن در اقتصاد دیجیتال

مدیرعامل ایرانسل در ابتدای ارائه خود، به بیان راهبرد ایرانسل در گذار به Techco و نقش آن در اقتصاد دیجیتال پرداخت و با بیان اینکه «لایه زیرساخت»، «لایه توانمندساز کسب‌وکارها» و «لایه محصولات و خدمات دیجیتال»، لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال هستند، راهبرد ایرانسل در گذار از شرکت خدمات ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) را تشریح و محصولات و خدمات ایرانسل در هر یک از لایه‌های سه‌گانه اقتصاد دیجیتال را برای حاضران بیان کرد.

وی در ادامه، به بیان نقش اپراتور دیجیتال در تحقق دولت هوشمند پرداخت و «بهبود کارایی و کیفیت خدمات»، «تسهیل ارتباطات میان دولت و شهروندان» و «تحول دیجیتال در ارائه خدمات و تصمیم‌گیری‌ها» با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و کلان‌داده را از مهمترین اهداف دولت هوشمند برشمرد و در بیان مزایای دولت هوشمند، به «تسهیل خدمات و دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر شهروندان به خدمات دولت»، «ارتقای کارایی و کاهش نیاز به نیروی انسانی و منابع فیزیکی» و «افزایش بهره‌وری و کاهش زمان و هزینه» اشاره کرد.

عباسی‌آرند با بیان اینکه شبکه‌های پیشرفته ارتباطی و فناوری‌های نوظهور، از جمله «شبکه‌های ۵G»، «فناوری اینترنت اشیا»، «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین»، مهمترین زیرساخت‌های مرتبط با دولت هوشمند هستند، جایگاه اپراتورهای دیجیتال را با توجه به مواردی مانند «ارائه شبکه‌های پهن‌باند»، «انتقال و پردازش داده‌ها»، «حکمرانی داده‌محور»، «حفظ امنیت و پایداری داده‌های شهروندان» و «خدمات پایه دولت هوشمند (مانند احراز هویت موبایل)»، یک جایگاه کلیدی و مهم دانست و گذار از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) را «کلید تحقق دولت هوشمند» برشمرد.

شبکه ارتباطی؛ زیرساخت اقتصاد دیجیتال

مدیرعامل ایرانسل در ادامه، اقدامات ایرانسل در توسعه شبکه ارتباطی کشور، به عنوان زیرساخت اقتصاد دیجیتال را نام برد و گفت: ما با سرمایه‌گذاری سنگین در توسعه شبکه، سعی کرده‌ایم که جوابگوی نیاز مشترکان در سطح کشور باشیم. در همین رابطه، توسعه پوشش اینترنت ثابت و همراه و مراکز داده و سوییچ در کشور، مهمترین اقدامات اپراتوری در توسعه زیرساخت ارتباطی هستند و ایرانسل، با پوشش ۸۳ درصدی شبکه ۴G، راه‌اندازی ۱۱۴۴ سایت ۵G در کل کشور، ایجاد دسترسی به شبکه فیبرنوری (FTTx) برای بیش از دو میلیون خانوار، توسعه ظرفیت مراکز داده و سوییچ با ۳۲۰۰ رک در کل کشور و ۱۵۲۰ رک در حال اجرا و در برنامه، در این راستا گام برداشته است. به زودی، با افتتاح مرکز داده و سوییچینگ بندرعباس، تلاش داریم تا ترافیک شبکه را در منطقه جنوب کشور، متعادل‌تر کنیم.

رشد ۲ درصدی سهم درآمد ایرانسل

وی در ادامه، به مقایسه دو شاخص «سهم بازار» و «سهم درآمد» ایرانسل پرداخت و تصریح کرد: ایرانسل طی ۱۸ سال اخیر، پس از ورود به بازار تلفن همراه ایران، با ارائه محصولات و خدمات جدید و مبتنی بر آخرین روندهای فناوری دنیا، موفق شده ۴۳.۷ درصد از سهم بازار اپراتورهای همراه را کسب کند.

عباسی‌آرند افزود: در عین حال، سهم درآمد ایرانسل در بازار تلفن همراه ایران، طی یک سال گذشته با رشد ۲ درصدی، به ۴۴.۸ درصد رسیده است.

۱۰.۶ میلیارد دلار؛ مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل، از جیب اپراتور و سرمایه‌گذارها بوده، تصریح کرد: ما نه‌تنها پولی از دولت نگرفته‌ایم، بلکه سهم هم به دولت پرداخت می‌کنیم و کمتر صنعتی در کشور وجود دارد که این میزان پرداخت را به دولت داشته باشد.

وی افزود: مجموع پرداخت ایرانسل به دولت، از ابتدای فعالیت تا شهریور ۱۴۰۳ را بیش از ۹۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مبلغ کل سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل از ابتدای فعالیت تا شهریور ۱۴۰۳، به ۱۰.۶ میلیارد دلار رسیده است.

بومی‌سازی؛ مسیری روشن در اقتصاد دیجیتال مقاومتی

در ادامه این رویداد، مدیرعامل ایرانسل با ارائه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های ایرانسل در خصوص بومی‌سازی، در قالب سه حوزه «بومی‌سازی سخت‌افزار»، «بومی‌سازی نرم‌افزار» و «بومی‌سازی امنیت سایبری»، با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی کشور، گفت: در بومی‌سازی سخت‌افزار، ایرانسل موفق به طراحی و تولید آنتن‌های TD-LTE، پنتا باند، اکتا باند و 32 پورت، لینک‌های مایکرویو در باندهای 18-23-26 گیگاهرتز، مودم‌های 4G و فیبرنوری، ترمینال خط نوری و سیم‌کارت شده است.

وی افزود: قبلاً تمام مودم‌های مورد استفاده در شبکه ما، مودم‌های خارجی بود؛ ولی طی سال‌های اخیر، با کمک شرکت‌های فناور داخلی، توانستیم مودم‌های ثابت و همراه را به صورت بومی تولید کنیم.

در بخش بومی‌سازی نرم‌افزار نیز، ایرانسل توانسته است نرم‌افزارهای حوزه کسب‌وکار و نرم‌افزارهای حوزه شبکه را توسعه دهد. برخی از این نرم‌افزارها شامل پلتفرم آژانس تبلیغات دیجیتال Y’ello Adwise، تبلیغات شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی، احراز هویت موبایلی، کیف پول دیجیتال، بهینه‌سازی شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی، مدیریت عملیات شبکه، مدیریت چرخه عمر سایت و… است. وی همچنین اقدامات ایرانسل در حوزه خدمات مرکز داده و زیرساخت ابری ایرانسل و نیز بومی‌سازی امنیت سایبری را نام برد و زیست‌بوم خدمات امنیتی ایرانسل را تشریح کرد.

پایداری و سرمایه‌گذاری اجتماعی

در ادامه این مراسم، عباسی‌آرند به تشریح رویکرد ایرانسل به پایداری و مسئولیت‌پذیری و همچنین برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی اخیر شرکت اشاره کرد و گفت: باور ما این است که همه افراد جامعه شایسته بهره‌مندی از مزایای فناوری‌های مدرن ارتباطاتی و زندگی دیجیتال هستند و این باور، از ابتدا در ایده شکل‌گیری ایرانسل، استراتژی‌ها و عملیات هر روزه ما جریان دارد.

رویکرد پایداری ایرانسل، موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد: فراگیری خدمات، کاهش شکاف دیجیتال، دسترسی‌پذیری و به‌طور کلی شناسایی و بهبود آثار اجتماعی-زیست‌محیطی فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان. این رویکرد باعث شد تا ما برای برای اولین بار در صنعت ICT کشور و در چهار سال متوالی، گزارش پایداری منتشر و به کمک آن بتوانیم عملکرد کلان ایرانسل را از منظر آثار اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین ارکان این گزارش، موضوعات زیست‌محیطی شامل مصرف بهینه انرژی، توجه به تغییرات اقلیمی و ردپای کربن است که اقدامات ایرانسل در سال 1402 به 11 درصد کاهش تولید کربن به ازای هر ترابایت دیتا، منجر شد.

افتتاح۱۱۴۴مین سایت ۵G ایرانسل در بوموسی وتکمیل پوشش فیبرنوری صدرا

وی در ادامه افزود: ایرانسل دو پروژه سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکتی (CSI) را به تازگی انجام داده است. اولی احداث نیروگاه خورشیدی کوچک برای مدارس در مناطق کم برخوردار است که با تجهیز 18 مدرسه به نیروگاه‌های خورشیدی 20 کیلوواتی، در مجموع ظرفیت 360 کیلووات و تولید سالانه بالغ بر 800 هزار کیلووات‌ساعت انرژی تجدیدپذیر را ایجاد کرده و درآمد حاصل از فروش برق تولیدی را به هر مدرسه اختصاص داده می‌شود. اقدام دوم نیز بازسازی و احداث مدرسه و مرکز آموزش دانستان (ویژه کودکان کار) با همکاری بهزیستی و با رویکردهای نوین آموزشی است. این مرکز، در مجتمع حضرت ولی‌عصر (عج) بهزیستی استان تهران، در محله بیسیم، واقع در منطقه 15 تهران واقع شده و شامل دبستان دخترانه و پسرانه در دو شیفت است.

ادامه مطلب را در این لینک بخوانید.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید