بزرگترین درد و رنج یک معلم مهاجرت نیروی انسانی است/ علم باید با اخلاق، عمل و برای مردم باشد
وزیر بهداشت با بیان اینکه بزرگترین درد و رنج یک معلم، مهاجرت نیروهایی است که تربیت می کند، افزود: باید روند و علل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مهاجرت جوانان و نخبگان و راهکارهای نگهداشت آنها را از نظر علمی بررسی کنیم که این یک کار پژوهشی در خدمت مردم است.
به گزارش وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی امروز (شنبه) 12 آبان ماه در آیین تکریم و معارفه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سالن شهید سلیمانی ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: پژوهش و تحقیقات باید در خدمت حل مشکلات کشور باشد. سال گذشته بیش از 20 هزار و 400 نفر در سوانح جاده ای، جان خود را از دست دادند در حالیکه با پژوهش منجر به مداخله می توان این آمار را کاهش داد.
وی ادامه داد: سال 78 که رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم، آمار کشته های تصادفات 28 هزار نفر بود که با بررسی و پژوهش با هدف کار برای مردم، این آمار کاهش یافت و به 14 هزار نفر رسید اما سال گذشته از 20 هزار نفر عبور کرد اما اگر جان حتی یک نفر را نجات دهیم، یک خانواده و یک زندگی را نجات داده ایم و کاهش تلفات جاده ای در تحقق جوانی جمعیت هم موثر است چون یکی از معضلات جدی و ملی آینده کشور، سالمندی جمعیت است و باید بتوانیم جوانان را سالم نگه داریم تا در آینده شاهد کشوری پیر و غیرمولد نباشیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بسیاری از کارها و اقدامات حتی در حوزه جوانی جمعیت انجام می شود که ممکن است علمی، پژوهش محور و مبتنی بر شواهد نباشد و برای آنها هزینه می شود اما به هدف نمی رسد چون ابعاد همه جانبه آنها با ابزار پژوهش بررسی نشده و کارهای مقطعی انجام می شود.
دکتر ظفرقندی افزایش رشد مقالات را مهم دانست و گفت: رشد مقالات مثل ورزش قهرمانی است که در آن به دنبال مدال و بالا رفتن پرچم کشورمان هستیم و برای کشور، پسندیده نیست که ببینیم در سالهای اخیر در این زمینه افت کرده ایم و کشورهایی مانند ترکیه و عربستان، جایگاه ما را می گیرند. علم باید با اخلاق، عمل و برای مردم باشد.
وی با بیان اینکه اعتقاد ندارم که بودجه های پژوهشی صرفا باید از منابع دولتی باشد، گفت: چیزی که باعث پیشرفت ما می شود این است که اولا ببینیم مشکل کجاست و از همانجا، منابع تامین و مشکلات حل شود. جوانی جمعیت، سوء تغذیه و سبک زندگی سالم منابع مناسب و مشخصی در دستگاه های مختلف دارند که بخشی از آنها می تواند در پژوهش های علمی و اصولی هزینه شوند.
وزیر بهداشت از پژوهش به عنوان یکی از راه های نگهداشت جوانان و نخبگان یاد کرد و گفت: هر کسی که معلمی کرده می داند وقتی شاگردش می خواهد از کشور برود، چقدر برای خانواده و معلم، غم انگیز و زجرآور است چون محصولی که به ثمر نشسته، از دست می رود که به نوعی خسارت است.
دکتر ظفرقندی با اشاره به بیان خسارت در کتاب تفسیر «پرتوی از قرآن» مرحوم آیت الله طالقانی، گفت: در تفسیر سوره عصر، خسارت به معنی ضرر از سرمایه است و مثال کتاب این بود که یک یخ فروش در مکه فریاد می زند که یخ من در هوای گرم در حال آب شدن است که نشان می دهد سرمایه این فرد، آب می شود و از بین می رود. ما نیز مهاجرت جوانان و نخبگان را خسارت می دانیم و باید با کار علمی، منظم و جذب در پژوهش، آنها را نگه داریم.
وی تاکید کرد: باید جوانان و فارغ التحصیلان را بعد از دوران تحصیل، مناسب و به موقع بکارگیری کنیم و از سوی دیگر چرخش های اداری خسته کننده را از مقابل آنها برداریم. طرح های متعدد به دوران تحصیلی دانشجویان بار می شود که این هم یکی از عوامل مهاجرت است چون بعد از اتمام پزشکی عمومی، تخصص و فوق تخصص باید چندین سال دوره طرح را بگذراند.
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت احترام و تکریم علم و عالم، یادآور شد: هر زمان احترام و تکریم علم و عالم سقوط کند، رشد مقالات، پژوهش ها و تولیدات علمی سقوط می کند. همچنین ساز و کارهای ما باید علاوه بر توجه به افراد و محققان، در زمینه توسعه زیرساخت های تحقیقاتی نیز باشد.
وی با طرح این سوال که آیا میزان مقالات و پژوهش های منتشر شده به عنوان مقاله، شاخص توسعه است؟ گفت: مقالات منتشر شده، یکی از شاخص های توسعه است اما همه شاخص ها نیست. در زمان گذشته که بلوک شرق کمونیستی بود، کشورهایی مانند آلمان شرقی در مسابقات ورزشی و المپیک، تعداد مدال هایی که کسب می کردند با اینکه از نظر اجتماعی، اقتصادی و علمی نسبت به آلمان غربی وضعیت نامناسب تری داشتند، خیلی بیشتر بود. بنابراین یک دست یا پای بزرگ نمی تواند نشانه یک انسان بزرگ باشد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه ماهیت علم ارزشمند است، افزود: علم یک ارزش است اما برخی عناصر این ارزش را کامل می کند و کشور را توسعه می دهد. اخلاق باید ملازم علم باشد که این مورد باعث پیشرفت و توسعه می شود چراکه علم بدون اخلاق، نه تنها باعث رشد نیست بلکه گاهی محل سقوط نیز می شود.
دکتر ظفرقندی خاطرنشان کرد: وقتی علم به مرحله عمل می رسد و محصول ایجاد می کند، ارزش و توسعه محسوب می شود و وقتی علم برای مردم مفید واقع می شود، مرحله نهایی توسعه است. بالاترین مراحل عرفان، سیر فی الخلق است که در این صورت، مشکلات مردم حل و باعث افتخار، توسعه و پیشرفت می شود.
گفتنی است در این مراسم دکتر یونس پناهی، معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تکریم و دکتر شاهین آخوندزاده به عنوان معاون تحقیقات و فناوری این وزارتخانه معارفه شد.
دیدگاهتان را بنویسید