درصد بالای مرگ و میر جاده ای در ایران نسبت به میانگین جهانی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوادث ترافیکی دوازدهمین عامل مرگ و میر در همه گروههای سنی در جهان است. این حوادث 2.2 درصد از مرگها در سطح جهانی و 3.7 درصد از مرگها در منطقه مدیترانه شرقی را تشکیل میدهند، در حالی که در ایران 5.4 درصد مرگها به دلیل تصادفات است.
به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه ۲۳ آبان ماه) در چهارمین کنگره ملی تروما در مرکز همایشهای بین المللی رازی اظهار داشت: بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در جهان نسبت به سال 2010، 5 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی اولین عامل مرگ در افراد 5 تا 29 سال است، خاطرنشان کرد: اگر به این موضوع و این گروه سنی که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند، توجه شود، میتوان ارتباط آن را با جوانی جمعیت مشاهده کرد.
دکتر ظفرقندی هشدار داد: اگر کشور ما با همین روند پیش برود، در سال 2050 به سالخوردهترین کشور منطقه تبدیل خواهد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جوانی جمعیت گفت: ایجاد مراکز درمان ناباروری که در نهایت، سالانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تولد به دنبال دارد از جمله اقدامات است اما مرگ و میر ناشی از حوادث جادهای در کشور ما سالانه 20 هزار نفر از جوانان را به کام مرگ میکشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حوادث ترافیکی دوازدهمین عامل مرگ در همه گروههای سنی در جهان است. این حوادث 2.2 درصد از مرگها در سطح جهانی و 3.7 درصد از مرگها در منطقه مدیترانه شرقی را تشکیل میدهند، در حالی که در ایران 5.4 درصد مرگها به دلیل تصادفات است.
ظفرقندی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال 1399 حدود 15 هزار نفر بوده، اما اکنون به بیش از 20 هزار نفر افزایش یافته است، گفت: مرگ و میرهای قابل پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرند، اما تمام این مسائل در حوزه پزشکی و سلامت نیست. بسیاری از عوامل مؤثر بر بروز تصادفات، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند.
وی افزود: تمام رشتههای مرتبط با تروما از جمله ارتوپدی، طب اورژانس، بیهوشی و… باید آموزشهای عملی و تئوری در زمینه تروما را فراگیرند. مدیریت ایمنی راهها یکی از راههای کاهش تصادفات است، اما در حال حاضر جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را ندارند. کاربر و خودروی ایمن نیز از عوامل مؤثر بر حوادث ترافیکی هستند. بسیاری از مصدومان حوادث جادهای به دلیل باز نشدن ایربگ خودرو جان خود را از دست میدهند. جادههای ایمن، پاسخگویی سریع اورژانس پس از حادثه و مدیریت سرعت خودروها نیز از دیگر ارکان اصلی مدیریت حوادث ترافیکی هستند.
ظفرقندی با اشاره به لزوم کاهش آسیبهای ناشی از حوادث مختلف و ارائه درمان مناسب گفت: تاکنون 1500 عمل جراحی برای مصدومان لبنانی ناشی از انفجار پیجرها انجام شده است.
چهارمین کنگره ملی تروما امروز (چهارشنبه ۲۳ آبان ماه) در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
دیدگاهتان را بنویسید