تأثیر قابل توجه قیمت ارز و تنش‎های سیاسی بر هزینه‎های تمام شده موتورسیکلت/ نکات مهم در خرید موتورسیکلت

اصغر فرضی‌پور، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران درباره قیمت موتور سیکلت‌ها گفت: بیشتر قطعات و نیازهای اولیه تولید موتورسیکلت وارداتی هستند و با ارز وارد کشور می‌شوند. بالا رفتن قیمت ارز و تنش‌های سیاسی ایجاد شده در یک سال اخیر تأثیر قابل توجهی بر قیمت تمام‌شده موتورسیکلت داشته است.

صنعت موتورسیکلت‌سازی در ایران با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است؛ از یک سو، افزایش قیمت خودرو و مشکلات اقتصادی، تقاضا برای موتورسیکلت را به‌شدت افزایش داده و از سوی دیگر، چالش‌هایی مانند تحریم‌ها، نوسانات ارز و محدودیت‌های تولید، بر این صنعت تأثیر گذاشته است.

  موتورسیکلت‌های تولید داخل ایران، با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که داشته‌اند، همچنان با چالش‌هایی در زمینه کیفیت، تنوع و فناوری روبه‌رو هستند. در گفت‌وگو با اصغر فرضی‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه، به مقایسه کیفیت و عملکرد موتورسیکلت‌های داخلی با محصولات خارجی پرداخته شده و اینکه آیا موتورسیکلت‌های ایرانی می‌توانند با برندهای جهانی رقابت کنند؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران درباره قیمت موتور سیکلت‌ها گفت: بیشتر قطعات و نیازهای اولیه تولید موتورسیکلت وارداتی هستند و با ارز وارد کشور می‌شوند. اصغر فرضی‌پور، می‌گوید: بالا رفتن قیمت ارز و تنش‌های سیاسی ایجاد شده در یک سال اخیر تأثیر قابل توجهی بر قیمت تمام‌شده موتورسیکلت داشته است.

همچنین با افزایش قیمت خودرو و مشکلات مربوط به خرید آن، بسیاری از افراد به سمت خرید موتورسیکلت به‌عنوان یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه روی آورده‌اند که این امر باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت شده است. در برخی موارد نیزکاهش عرضه موتورسیکلت در بازار، به‌دلیل محدودیت‌های واردات یا مشکلات تولید، این افزایش قیمت را ایجاد کرده است. فعالیت دلالان در بازار موتورسیکلت و ایجاد التهاب در بازار نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت محسوب می‌شود.

فرضی‌پور ادامه داد: در حال حاضر موتورسیکلت‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند به لحاظ قیمت، کارایی، مزایا و حتی معایب دارای تنوع زیادی هستند. فرضی‌پور ادامه می‌دهد: در این میان بعضی از موتورسیکلت‌ها ارزان‌تر و درواقع اقتصادی‌تر هستند؛ این به آن معنا نیست که این محصولات کیفیت ندارند؛ مثلا قیمت موتورسیکلت طرح کلیک از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. این طرح از موتورسیکلت در بیشتر شرکت‌ها ساخته می‌شود و به‌راحتی در دسترس و قابل خریداری است.

خدمات پس‌از فروش موتورسیکلت

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران درباره گارانتی موتورسیکلت‌های تولید داخل افزود: براساس قوانین حمایت از مصرف‌کننده، تمام عرضه‌کنندگان موتورسیکلت، موظف هستند محصول خود را به‌مدت حداقل یک سال گارانتی کنند. یکی از شرایط اصلی دریافت مجوز تولید موتورسیکلت، تامین قطعات و ارائه خدمات پس ‌از فروش است. شرایط گارانتی هر شرکت ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین، قبل از خرید، حتماً شرایط گارانتی را به دقت مطالعه کنید.

معمولا گارانتی موتورسیکلت‌های داخلی یک سال است اما ممکن است برخی از شرکت‌ها گارانتی‌های طولانی‌تری را ارائه دهند. توصیه می‌کنم حتما قبل از خرید موتورسیکلت، شرایط گارانتی شرکت‌های مختلف را مقایسه کنید و با نمایندگی‌های مجاز آنها تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

وی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های مورد استفاده در کشور از تولیدات داخلی هستند که در ۴۰ شرکت سازنده در کشور تولید می‌شوند. اصغر فرضی‌پور می‌گوید: موتورسیکلت‌ها به‌صورت سوکتی وارد کشور و در شرکت‌های داخلی مونتاژ می‌شوند. البته در سال‌های اخیر، شاهد جهش قابل‌توجهی در تولید موتورسیکلت‌های داخلی بوده‌ایم.

راسته‌های اصلی فروش موتورسیکلت

فرضی‌پور راسته‌های خرید و فروش موتورسیکلت را اینگونه معرفی کرد: در تهران ۲ راسته اصلی مختص فروش موتورسیکلت وجود دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در این‌باره توضیح می‌دهد: خیابان هلال‌احمر یکی از راسته‌های اصلی و مرکز تجمع فروشندگان موتورسیکلت است. همچنین خیابان ولیعصر حد فاصل میدان راه‌آهن تا چهارراه معزالسلطان نیز دومین راسته و مرکز فروش موتور در تهران محسوب می‌شود.

خیابان‌های ۱۷ شهریور و سبلان در محله نظام‌آباد نیز جزو مراکز فرعی فروش موتور هستند. اگر کسی قصد خرید موتورسیکلت داشته باشد در این راسته‌ها هر نوع موتوری را می‌تواند پیدا کند.

نکات مهم هنگام خرید موتورسیکلت

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران درباره نکات مهم هنگام خرید موتورسیکلت گفت: نخستین موضوعی که خریداران موتورسیکلت باید به آن دقت کنند، شرکت سازنده است. از بین ۴۰ شرکت سازنده موتورسیکلت در کشور تعدادی هستند که تولیدات باکیفیت‌تری نسبت به دیگر تولیدکنندگان به بازار ارائه می‌دهند.

این موضوع را می‌توان با یک پرس‌وجوی سطحی از موتورسواران متوجه شد. در مرحله بعدی مشخص کنید که می‌خواهید از موتورسیکلت برای چه کاری استفاده کنید. آن را برای رفت‌وآمد روزانه در شهر، سفرهای تفریحی، کار در پیک‌موتوری یا ورزش‌های موتوری می‌خواهید؟ برای هرکدام از این مصارف باید به نکات مرتبط به همان مورد دقت کرد؛ مثلا اگر قرار است با موتور در پیک کار کنید باید یک موتور محکم با مصرف پایین و کارایی بالا انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید باید قبل از خرید حسابی تحقیق کنید. یکی از بهترین روش‌های تحقیق، پرس‌وجو کردن از کسانی است که قبل از شما موتور مورد نظرتان را خریداری کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

با این روش می‌توانید از معایب و مزایای موتور موردنظر اطلاعات خوبی به‌دست بیاورید. همچنین با جست‌وجو در سایت‌های شرکت‌های سازنده موتور سیکلت، درباره کیفیت هر محصول می‌توان اطلاعات کافی به‌دست آورد. گارانتی و خدمات پس از فروش نیز نکته بسیار مهمی است که قبل از خرید باید به آن توجه کرد.

فرضی‌پور توضیح داد: امروزه شاهد تنوع بسیار بالایی در مدل‌ها و سبک‌های موتورسیکلت‌های داخلی هستیم که از موتورسیکلت‌های شهری گرفته تا موتورسیکلت‌های اسپرت و آفرود را شامل می‌شود. اگرچه کیفیت برخی از محصولات داخلی به سطح قابل‌قبولی رسیده است، اما همچنان برخی از تولیدکنندگان در زمینه کیفیت با چالش‌هایی مواجه هستند.

همچنین در زمینه طراحی و فناوری، برخی از تولیدکنندگان داخلی هنوز به اندازه کافی به‌روز نیستند و محصولات آنها ممکن است از نظر نوآوری نسبت به محصولات خارجی ضعیف‌تر باشد. در نهایت، انتخاب یک موتورسیکلت مناسب، به نیازها و اولویت‌های هر فرد بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است به‌دنبال یک موتورسیکلت ارزان‌قیمت و با مصرف سوخت پایین باشند؛ درحالی‌که برخی دیگر به‌دنبال یک موتورسیکلت قدرتمند و اسپرت هستند؛ بنابراین قبل از خرید، بهتر است تحقیق کافی و مشاوره از افراد متخصص برای بهترین انتخاب انجام شود.

موتور دست‌دوم بخریم یا نخریم؟

وی گفت: موتورهای کارکرده و دست‌دوم همیشه بازار خوبی داشته‌اند. خیلی از افراد بعد از مدت کوتاهی استفاده، موتورسیکلت خود را می‌فروشند و اقدام به خرید موتور نو می‌کنند. موتورهای دست‌دوم موجود در بازار مانند موتورهای دست‌دوم قدیمی مستهلک نیستند و خیلی از آنها موتورهای سالم و بسیار خوبی هستند. خرید موتورسیکلت دست‌دوم از موتور نو راحت‌تر است، به این صورت که بعد از توافق اولیه باید به دریافت برگه خلافی اقدام شود، سپس با دریافت وکالت یا اینکه به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاک مراجعه شود و بعد از انجام این مرحله می‌توان موتور را تحویل گرفت. اما هنگام خرید موتور نو باید منتظر ماند تا مدارک صادر شود که این صدور مدارک شامل یک زمان شاید چند هفته‌ای می‌شود.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید