بزرگترین مانع در حوزه واردات قطعات خودرو عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت است

سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در جریان برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک گفت: عدم هماهنگی میان دو وزارتخانه صمت و اقتصاد چالش‌های عدیده‎ای را در تامین و واردات قطعات مورد نیاز ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به بحث تقلب درباره قطعات یدکی بپردازیم این یک فضای گسترده است که عوامل مختلفی در حوزه تولید، توزیع کالاها و قطعات بی‌کیفیت موثرند.
وی تصریح کرد: بزرگترین مانعی که در حوزه قطعات واردات خودرو وجود دارد، عدم هماهنگی بین دو وزارتخانه اقتصاد و صمت است که در مبادی ورودی کشور و گمرکات متولی امر وزارت اقصاد است و در داخل کشور و رصد کالاها بر عهده وزارت صمت است، عدم هماهنگی میان این دو وزارتخانه چالش‌های عدیده ای را در این زمینه ایجاد کرده است.
حسینی تاکید کرد: در حدود دو الی سه سال است که بحث ماده ۱۳ مبارزه با قاچاق کالا و ارز داغ شده است و شاید عنوان شناسه کالا و کد رهگیری به گوش عموم دوستان رسیده باشد. اما عدم هماهنگی نتوانسته است اهداف قانونگذار را از تصویب این قانون به اجرا درآورد. بلکه این موضوع بستری برای فساد و جولان کالای تقلبی شده است به طور مثال شمع موتور خودرو با یک برند اروپایی که دهه‌ها است که توسط آن شرکت تولید نمی‌شود، امروزه در ایران به علت عدم هماهنگی این دو وزارتخانه با برند همان کشور و با کد رهگیری و شناسه آن کالا وارد کشور می‌شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ادامه داد: در حوزه تولیدات داخلی قطعا از یک منظر تولیدکنندگان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تولیدکنندگان صنعتی و صنفی. تولیدکنندکان صنفی ما شناسنامه‌دار نبوده و با نام بازرگانی‌های مختلف آغاز به کار می‌کنند یا اینکه ناچارند برندهای خارجی که امروزه نمایندگی در داخل کشور ندارند را به همت اتحادیه و اتاق اصناف ایران شناسنامه‌دار کرده و از سوبسید و مزایای دولتی استفاده کنند و حوزه فعالیت‌شان را گسترش و کارگاه‌های خود را وارد عرصه ظهور کنند که این موضوع قطعا کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد کرد.

مصرف کنندگان حتما از واحدهای مجازی دارای پروانه کسب  قطعات مصرفی را تهیه کنند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران همچنین درخصوص تاثیر برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در شناسایی قطعات تقلبی خودرو و مونتاژی گفت: نمایشگاه یک جایگاه ویژه در معرفی و شناسایی تولیدکنندگان و بازرگانان واقعی ما دارد. در حوزه‌ای که محصولات بدون واسطه وارد بازار می‌شوند، این موضوع می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی گفت: رویدادهای مهمی که با عنوان نمایشگاه برگزار می‌شود با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردهای داخلی بازرگانان ماست که محفلی برای تعامل با تولیدکنندگان و بازرگانان نیز خواهد بود.

حسینی ادامه داد: مصرف کنندگان نیز می‌توانند با شرکت در این نمایشگاه‌ها از پیشرفت‌های صورت گرفته در یکسال گذشته در زمینه تکنولوژی‌های موثر در صنعت قطعات یدکی بهره کافی را ببرند. این نمایشگاه‌ها میثاقگاهی است که دیدارها تازه می‌شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران افزود: ما با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها امیدواریم که با مورد استقبال بازدیدکنندگان، بازرگانان و تولیدکنندگان محترم قرار گیرد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تصریح کرد: توصیه ما به مصرف‎کنندگان این است که حتما از واحدهای مجازی که دارای پروانه کسب هستند قطعات مصرفی را تهیه کنند. تمامی اتحادیه‌های صنفی دارای کمیسیون‌هایی از جمله کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات هستند که اگر کالای بی‌کیفیت یا کالای تقلبی به آنها ارائه شد می‌توانند به اتحادیه‌ها مراجعه کنند.
هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ در سالن نمایشگاه حجاب با حضور فعالان و دست‎اندکاران این حوزه برگزار شد.
linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید