تفاهمنامه تحکیم همکاری معاونت های بهداشت و درمان در زمینه مداخلات سلامت محور

معاونت های بهداشت و درمان برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت، کاهش موازیکاری و بهینهسازی منابع، تفاهمنامهای مشترک امضا کردند. این همکاری بر حوزههایی مانند نظام ارجاع، پیشگیری و درمان بیماریها، سلامت مادران، بهداشت دهان و دندان، و سلامت روان تمرکز دارد.

به گزارش وبدا، معاونت های بهداشت و درمان همیشه مکمل هم بوده و به مثابه دو روی یک سکه محسوب می شوند و در بسیاری از برنامه ها و مداخلات سلامت محور همکاری تنگاتنگ و مشترکی را طلب می نمایند. در این تفاهمنامه سعی شده است برخی از برنامه ها که نیازمند همکاری پایدار و روش های ماندگار در تبادل اطلاعات و تجربیات و هماهنگی بیشتر به منظور پاسخگویی به مراجعین مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز درمانی تخصصی و غیر تخصصی و همچنین ایجاد هماهنگی در مدیریت زیر مجموعه معاونین بهداشت و درمان دانشگاه ها دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور است، مورد توافق قرار گیرد. امید است تا با حمایت طرفین و تشکیل جلسات مشترک مراکز و دفاتر دو معاونت به راهکارهای مشخصی برای ایجاد هماهنگی بیشتر دست یابند فواید همکاری و هماهنگی مستمر و پایدار بین معاونت های بهداشت و درمان در پاره ای از برنامه های مشترک عبارتند از:
-پرهیز از دوباره کاریها و رفع سردرگمی ارباب رجوع با ایجاد هماهنگی بین کارشناسان و مدیران دانشگاهی و ستادی برنامه های مشترک و مشابه بخش بهداشت و درمان مکمل یکدیگر خواهند بود.
-صرفه جویی در وقت، انرژی، منابع مالی و در پاره ای مواقع حتی نیروی انسانی کارشناسی ارائه دهنده خدمات حتی مدیریت برنامه ها در سطوح مختلف
-مدیریت موثر به صرفه و کم هزینه تر در نظام سلامت
-اتخاذ سیاستهای واحد در حوزه های مختلف نظام سلامت و اجتناب از برنامه های موازی یا سیاست های متناقض بهبود مدیریت کارآمد نظام سلامت در شرایط اضطراری بویژه در پاندمی ها، بحران ها و بلایای طبیعی
-امکان جذب منابع بیشتر بین المللی از طریق مشخص نمودن کارآمدی و اثربخشی نظام سلامت
ماده ۱) موضوع و محورهای همکاری
۱-ارائه خدمات جامع بهداشتی و درمانی
۱-۱ – برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع
۱-۲ سیستم نوبت دهی بیماران ارجاع شده اولویت پذیرش بیماران ارجاعی در کلینیک های تخصصی و بیمارستانها از طریق ایجاد مشترک ایستگاه ارجاع در کلینیک های تخصصی و بیمارستانها (در طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع)
1-3 اجرای مشترک پرداخت مشوق به پزشکانی که از قوانین و دستورالعمل نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع تبعیت می نمایند.
۱-۴ بازآموزی نیروهای بهداشتی و درمانی سطوح مختلف شبکه
۱-۵- تدوین بازنگری پروتکل های درمانی بیماری های شایع جهت توزیع بین پزشکان در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع
۱-۶ ایجاد هماهنگی در تعرفه گذاری سطوح مختلف ارائه خدمات
۱-۷- تهیه و بازنگری مشترک بستههای خدمت در سطوح ۱، ۲ و ۳
۲- بیماریهای واگیر و غیر واگیر
۲-۱- برنامه ایمنی بیمار و بهبود کیفیت خدمات و اعتبار بخشی مراکز خدمات جامع سلامت، پلی کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستانها بخش سرپایی و بستری
۲-۲ برنامه پیشگیری ،غربالگری تشخیص و درمان بیماریهای مزمن از جمله سرطان ها، قلب و عروق، دیابت و ….
۲-۳- ارتقای اجرای هماهنگ نظام مراقبت عفونتهای بیمارستانی
۲-۴ اجرای هماهنگ نظام مراقبت مقاومت میکروبی در بیمارستانها و بخش خصوصی و دولتی درمان ۲-۵ همکاری دو معاونت در اجرای نظام مراقبت سندرومیک
۲-۶ همکاری در اجرای نظام مراقبت دیده وری بیماریهای منتقله از طریق آمیزشی
۲-۷ برنامه های مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد
3-برنامه مراقبت دوران بارداری و ارائه خدمات مامایی
۴- پیشگیری و درمان بیماریهای دهان و دندان و امور دندانپزشکی
۵- برنامه های بهبود وضعیت تغذیه در بیمارستانها و جامعه — بیماریهای شغلی و بهداشت محیط و حرفه ای
۶-۱ برنامه مبارزه با بیماریهای شغلی
۶-۲ برنامه مبارزه با پرتوها
۶-۳ بهداشت محیط بیمارستانها
۷- تجهیزات پزشکی و امور آزمایشگاهی
۷-۱ برنامه های مشترک تامین تجهیزات پزشکی سطوح مختلف ارائه خدمات
۷-۲ مدیریت هماهنگ و همسو امور آزمایشگاههای مرجع و شبکههای آزمایشگاهی کشور
۷-۳ به اشتراک گذاشتن ظرفیت تجهیزات آزمایشگاهی در بخشهای بهداشت و درمان دانشگاهها
۷-۴ مدیریت یکپارچه دادهها و اطلاعات آزمایشگاهی بخش بهداشت و درمان و تجزیه و تحلیل و استفاده از آنها در سیاستگذاری های مبتنی بر شواهد
۷-۵ فراهم نمودن امکان گزارش گیری بیماریهای واگیر از کلیه پزشکان اعم از خصوصی دولتی و همچنین از آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی و ایجاد سامانه یکپارچه
۷-۶ فراهم کردن امکان گزارش گیری بیماریهای واگیر از بیمارستانها و کلینیک های دولتی و بخش خصوصی و اعمال این موارد در اعتبار بخشی
7-7 فراهم نمودن امکان خرید بعضی از خدمات آزمایشگاهی در بخش دولتی و خصوصی برای موارد ضروری بطور مشترک
۷-۸ ایجاد ساز و کار هماهنگ برای آزمایشگاههای بهداشتی و اعتبار سنجی آنها
۷-۹ استفاده از توانمندی نیروی انسانی آزمایشگاهی بخش درمان در بخش بهداشت خصوصا مسئولین فنی واجد شرایط با توجه به کمبود شدید مسئول فنی در آزمایشگاههای بهداشتی
8- سامانه های اطلاعات و نظام الکترونیک
۸-۱ امکان وصل شدن سامانه های داده های بهداشت و درمان و استفاده مشترک از اطلاعات در سیاستگذاری و و برنامه ریزی های نظام سلامت
8-2 تبادل اطلاعات به شکل الکترونیک در مواقع بحران و اپیدمی ها
8-3 اطمینان از بازخورد پزشکان متخصص به سطح ۱ در موارد ارجاع در برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع
۹- سلامت روان
۹-۱ تامین و توزیع نیروهای تخصصی از جمله روانپزشک جهت ارائه خدمات در مراکز سراج
۹-۲ افزایش تخت های روانپزشکی در بیمارستانهای عمومی و جانمایی با توجه به نیاز مناطق مختلف کشور
۹-۳ تسریع در تدوین علمی پروتوکلهای مرتبط با درمانهای دارویی و غیر دارویی مرتبط با سلامت روان و اعتیاد
۹-۴ همکاری در تامین نیروی انسانی روانشناس و روانپزشک و ایجاد مراکز خدمات جامع سلامت در مجتمع های خوابگاهی دانشجویی با ظرفیت بیش از ۵۰۰۰ نفر باشد.
ماده ۲) مدت تفاهم نامه
مدت این تفاهم نامه از تاریخ امضاء طرفین به مدت ۴ سال تعیین و در صورت توافق طرفین ادامه همکاری بلامانع می باشد.
ماده ۳) تعهدات معاونت درمان: معرفی نمایندگانی برای هر یک از ۹ موضوع و محورهای همکاری ذکر شده بالا جهت تهیه برنامه عمل و تسهیل در ارائه خدمات هماهنگ
ماده ۴) تعهدات معاونت بهداشت: معرفی نمایندگانی برای هر یک از ۹ موضوع و محورهای همکاری ذکر شده بالا جهت تهیه برنامه عمل و تسهیل در ارائه خدمات هماهنگ
ماده ۵) نسخ تفاهم نامه
این تفاهمنامه در ۳۰ صفحه ۵ ماده و ۹ محور و در ۲ نسخه تنظیم که هر کدام حکم واحد داشته و در تاریخ 24/11/1403 به امضاء رسیده است.
دیدگاهتان را بنویسید