تأثیر نرخ ارز بر بازار پارچه بیشتر روانی است/ سال آینده افزایش قیمت چشمگیری نخواهیم داشت
مجتبی جعفری، رئیس اتحادیه صنف پارچهفروشان تهران گفت: اثر نرخ ارز بر بازار پارچه در کوتاه مدت بیشتر روانی است تا واقعی. با وجود افزایش تقاضا در آستانه نوروز، دپوی کالاهای موجود در بازار و رشد تولیدات داخلی، عرضه پارچه به حد اشباع رسیده و نگرانی بابت کمبود یا گرانی آن وجود ندارد. از سوی دیگر، پارچهفروشان در نمایشگاههای بهاره با تخفیفهای ۳۰ تا ۴۰ درصدی حضور دارند تا قدرت خرید مردم را تقویت کنند.
در روزهای پایانی سال جاری تقاضای خرید در اغلب بازارها افزایشی می شود و خرید پارچه هم از این منظر مستثناء نیست. بنابراین افزایش میزان تقاضا برای خرید پارچه، وضعیت این بازار را مورد توجه فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان قرار داده است. از طرفی نوسانات قیمت دلار تأثیر روانی بر بازار دارد و تصور بر این است که این اتفاق بر قیمت تمام شده کالاهای عرضه شده اثر گذار باشد. البته طبق نظر مسئولان معمولا اثرگذاری قیمت دلار بر قیمت کالاها در بلند مدت اتفاق می افتد و شاید در حال حاضر نقش بخصوصی از این جهت نداشته باشیم. تولیدات داخلی نیز سهم قابلتوجهی در تأمین نیاز بازار داشتهاند و بخش عمدهای از پارچههای موجود، با وجود داشتن طرحهای خارجی، در داخل کشور تولید شدهاند.
در همین رابطه در گفتگویی با مجتبی جعفری، رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان تهران به بررسی عوامل موثر بر بازار پارچه و وضعیت آن در روزهای پایانی سال پرداخته شده است که در ادامه می خوانیم.
تأثیر نرخ ارز بر بازار پارچه
مجتبی جعفری، رئیس اتحادیه صنف پارچهفروشان تهران درباره تأثیر نرخ ارز بر قیمت پارچه گفت:در حال حاضر افزایش قیمت ملموسی در بازار خردهفروشی پارچه مشاهده نمیشود، زیرا هنوز با نرخ جدید دلار، مواد اولیه یا پارچههای خارجی وارد کشور نشده است. آنچه امروز در بازار دیده میشود، بیشتر تأثیر روانی نرخ ارز است، نه افزایش واقعی قیمتها. بازار تولید پارچه زمانبندی مشخصی دارد. تولیدکنندگان معمولاً در شش ماه نخست سال محصولات خود را برای عرضه در نیمه دوم آماده میکنند. از این رو، افزایش نرخ ارز هنوز تأثیر عملی در قیمت پارچه نداشته است.
جعفری در ادامه به رکود تورمی حاکم بر بازار اشاره کرد و گفت: رکود تورمی در تمامی بخش های اقتصادی کشور احساس می شود. در حالی که میزان فروش کاهش یافته و کسبوکارها با چالش روبهرو هستند، اما به دلیل نرخ بالای تورم، هزینهها همچنان افزایش مییابد. با این حال در سال آینده نیز بازار پارچه شاهد افزایش قیمت چشمگیری نخواهد بود و دپوی کالاهای موجود در بازار، عرضه مناسب را تضمین خواهد کرد.
رشد تولیدات داخلی و کنترل قیمت ها
رئیس اتحادیه صنف پارچهفروشان تهران درباره سهم تولیدات داخلی در تأمین بازار گفت: در پنج سال اخیر، تولید پارچههای داخلی افزایش یافته و بسیاری از پارچههایی که در بازار عرضه میشوند، اگرچه دارای طرحهای خارجی هستند، اما در داخل کشور تولید شدهاند. این موضوع به کنترل قیمت ها کمک کرده و باعث کاهش وابستگی به واردات شده است.
جعفری درباره احتمال عرضه پارچههای داخلی با نام پارچههای خارجی در بازار گفت: اتحادیه پارچه فروشان تهران از طریق کمیسیون بازرسی که یکی از فعالترین بخشهای آن است، بهصورت مستمر بر بازار نظارت دارد. بازارهای عمده و خرده فروشی مانند مولوی، عبداللهآباد، زرتشت، کوچه برلن و گاندی به طور روزانه و هفتگی کنترل می شوند. در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: همچنین، کمیسیون آموزش اتحادیه طی دو سال گذشته فعالیت گستردهای در ارائه آموزش های تخصصی به اعضای صنف داشته است. این اتحادیه حدود ۴۰۰۰ واحد صنفی و ۲۵۰ هزار نفر از خانوادههای پارچه فروش تهران را پوشش می دهد و تلاش شده است تا از طریق آموزش و نظارت، میزان تخلفات کاهش یابد. همچنین، اخیراً از فناوری هوش مصنوعی برای نظارت و آموزش صنف استفاده شده است.
تأثیر قیمت پارچه بر سایر صنایع مرتبط
جعفری درباره تأثیر قیمت پارچه بر صنایعی مانند مبلسازی و پرده دوزی گفت: اتحادیه پارچه فروشان تهران در ۱۰ رسته دارد که از جمله آنها پارچههای مبلی و پردهای است. این بخشها تحت نظارت مستقیم اتحادیه قرار دارند و نرخ تخلفات در آنها کاهش یافته است.
وی در خصوص افزایش خرید پارچه و گرایش مردم به دوخت لباس در خانه گفت: در سال های اخیر، بسیاری از مردم ترجیح میدهند پارچه بخرند و خودشان یا با کمک خیاط لباس بدوزند. این موضوع باعث رونق بازار پارچه شده است. فعالیت گسترده مزونها نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است. با وجود کوچکتر شدن سبد خانوارها و کاهش قدرت خرید، فروش پارچه همچنان در سطح مطلوبی قرار دارد و عرضه آن به حد اشباع رسیده است.
حضور پارچهفروشان در نمایشگاههای بهاره با تخفیف ویژه
رئیس اتحادیه صنف پارچهفروشان تهران از حضور این صنف در نمایشگاههای بهاره خبر داد و گفت: امسال نیز پارچهفروشان در نمایشگاههای بهاره صادقیه، ولایت و مصلی تهران حضور خواهند داشت. تمامی پارچههایی که در این نمایشگاهها عرضه میشوند، پیش از فروش توسط اتحادیه قیمتگذاری شدهاند و با تخفیفهای ۳۰ تا ۴۰ درصدی به فروش میرسند. تمامی محصولات ارائهشده در نمایشگاهها تحت نظارت مستقیم اتحادیه قرار دارند. ناظران ما بهصورت غیرمحسوس بر فعالیت غرفهها نظارت خواهند داشت تا از هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری شود.
وی در پایان گفت: با وجود تمامی مشکلات اقتصادی، پارچهفروشان تهران همچنان در کنار مردم ماندهاند و تلاش کردهاند تا بهترین خدمات را ارائه دهند. جا دارد از بزرگان و پیشکسوتان این صنف که نقش مهمی در هدایت و حمایت از کسبه داشتهاند، تشکر و قدردانی کنم. اتحادیه پارچه فروشان تهران با استفاده از فناوری های جدید، نظارت دقیق و آموزش مستمر، تلاش کرده است تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهد و بازار را در شرایط مناسب نگه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید