نمایشگاه‌های بهاره در شرایط کاهش قدرت خرید مردم، کمک‌کننده می‎باشند/ بر قیمت کالاها نظارت می‌شود

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های بهاره می‌توانند در شرایط کاهش قدرت خرید مردم، کمک‌کننده باشند تأکید کرد: نظارت کافی از سوی اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و دستگاه‌های تعزیراتی بر کیفیت و قیمت کالاها انجام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و توزیع کالا‌های اساسی در این نمایشگاه‌ها اظهار کرد: با توجه به تقارن بهار با ماه مبارک رمضان، یکی از اهداف ما این بود که کالا‌های موردنیاز ماه رمضان و همچنین کالا‌های تنظیم بازاری را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنیم. برنج، روغن، شکر و گوشت از جمله کالا‌هایی هستند که در ستاد تنظیم بازار برای عرضه در این نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است. هر چند آمار دقیقی از میزان عرضه این کالا‌ها در اختیار ندارم، اما تا جایی که اطلاع دارم، این کالا‌ها در نمایشگاه‌های بهاره عرضه شده‌اند.

وی در خصوص تأمین کالا‌های این نمایشگاه‌ها گفت: بخشی از تأمین این کالا‌ها بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و بخشی دیگر نیز توسط استانداری‌ها و معاونت اقتصادی و تنظیم بازار آنها تصمیم‌گیری می‌شود. این نمایشگاه‌ها می‌توانند به توازن عرضه و تقاضا کمک کنند، به‌ویژه در ماه پایانی سال و ماه مبارک رمضان که مصرف برخی کالا‌ها افزایش می‌یابد. خوشبختانه در خصوص این کالا‌ها کمبودی وجود ندارد و تنها مسئله، نحوه توزیع مناسب آنها در همه سطوح بازار است.

رستگار در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر پایین بودن کیفیت کالا‌های عرضه‌شده در نمایشگاه‌های بهاره توضیح داد: هر کالایی متناسب با کیفیت خود قیمت‌گذاری می‌شود. کالا‌هایی که به‌عنوان تنظیم بازار و با نرخ دولتی عرضه می‌شوند، قطعاً قیمت پایین‌تری نسبت به کالا‌های مشابه در بازار دارند، چرا که یارانه دولتی روی آنها اعمال می‌شود. این کالا‌ها بی‌کیفیت نیستند، اما طبیعتاً نمی‌توان آنها را با کالا‌های لوکس و درجه‌یک که قیمت بسیار بالاتری دارند، مقایسه کرد. در کل، تلاش شده که کالا‌های تنظیم بازاری کیفیت مناسبی داشته باشند و متناسب با قیمت خود عرضه شوند.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره نقش نمایشگاه‌های بهاره در حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: این نمایشگاه‌ها می‌توانند در شرایط کاهش قدرت خرید مردم، کمک‌کننده باشند، اما برگزاری آنها باید با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود. اگر نمایشگاه‌های مختلف بدون برنامه‌ریزی مناسب برگزار شوند، می‌توانند به واحد‌های صنفی آسیب بزنند. ما نباید شرایطی ایجاد کنیم که واحد‌های صنفی دچار ضرر شوند، چرا که آنها مالیات پرداخت می‌کنند، دارای شناسنامه و تعهدات قانونی هستند و هزینه‌های خود را می‌پردازند. بنابراین، ضروری است که بین عرضه و تقاضا توازن برقرار باشد و همه دستگاه‌ها در این زمینه هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.

وی در پایان درباره نظارت بر کیفیت و عرضه کالا‌ها در نمایشگاه‌های بهاره تأکید کرد: نظارت بر این نمایشگاه‌ها بر عهده اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و دستگاه‌های تعزیراتی است. اتحادیه‌ها نمایندگانی را به‌عنوان بازرسان خود در نمایشگاه‌ها مستقر می‌کنند و بر عرضه کالا‌ها نظارت دارند. همچنین، اتاق اصناف و دستگاه‌های تعزیراتی نیز مسئولیت نظارت بر قیمت، کیفیت و استاندارد بودن کالا‌ها را بر عهده دارند تا حقوق مصرف‌کنندگان حفظ شود.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید