جشنوارهها اگر مردمی نباشند، به شکست منجر میشوند

دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: جشنوارهها اگر مردمی نباشند، به شکست منجر میشوند و سیزدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر یک جشنواره مردمی است.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش لباس، کیف و کفش و جواهرات توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس با حضور قادر آشنا مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و جمعی از کارآفرینان و فعالان صنعت پوشاک، مد و لباس در مجموعه فرهنگی آسمان تهران برگزار شد و این جشنواره تا ۲۲ خرداد ماه از ساعت ۱۴ الی ۲۰ در این مجموعه ادامه دارد.
در ادامه مراسم افتتاحیه سید شریف رضوی مشاور هنری جشنواره سیزدهم توضیحاتی درباره آثاری که به نمایش درآمده بودند، ارائه کرد. عمده آثار با توجه به موضوع «کشف ایران» با طراحیهایی از نمادهای ایرانی همچون تاریخ، فرهنگ و معماری به تولید رسیدهاند. در بخش نمایشگاهی ۱۳۰۰ قطعه اثر در طول هفته پیشرو به صورت چرخشی به نمایش درمیآید.
پس از مراسم افتتاحیه نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و جمعی از کارآفرینان و فعالان صنعت پوشاک مد و لباس برگزار شد و در این نشست خبری اعضا به ویژه قادر آشنا، زهرا گلپایگانی و محسن گرجی پاسخگوی خبرنگاران بودند.
در این نشست خبری محسن گرجی، دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: فرایند بررسی آثار در دو بخش و با چهار نوبت ارزیابی انجام شده است. از میان سه هزار و ۲۰۰ اثر ارسالی توسط حدود هزار و ۳۰۰ طراح، بیش از ۲۰۰ طرح در مرحله اول پذیرش شدند که داوری نهایی این آثار با حضور نخبگان دانشگاهی و صنعتی انجام شد.
وی افزود: گروه های منتورینگ در استانهای مختلف راه اندازی شد و تلاش کردیم امسال کانونهای هدایت و راهبری را با نگاه عدالت محور گسترش دهیم تا از کل ظرفیتهای کشور بهرهمند شویم.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: تبدیل طرحها به تولید انبوه یک فرآیند پیچیده است و زمانی محقق میشود که ویژندهای فعال بازار وارد جشنواره شوند. این اتفاق یک روند میانمدت است و نیاز به مشارکت جدی بخش خصوصی دارد.
وی با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره مد و لباس فجر در حوزه پژوهش، گفت: در این دوره، بخش پژوهشی برون سپاری شد و دیگر فراخوان مقاله نداشتیم. به این ترتیب تیمی از بخش خصوصی با همکاری دانشگاه الزهرا مسئولیت این بخش را برعهده داشتند.
گرچی گفت: نشستهایی با ویژندها برگزار کردیم، پایگاههای منتورینگ را به بخش خصوصی سپردیم و از روز اختتامیه نیز قرار است یک پایگاه توانافزایی غیرمتمرکز راهاندازی شود که ماموریت شبکهسازی و اتصال طراحان به بازار را بر عهده دارد.
وی افزود: سیاست کلی جشنواره، واگذاری مسئولیتهای اجرایی و حمایتی به بخش خصوصی است تا بستر حرفهایتری برای رشد صنعت مد و لباس فراهم شود.مهمتر از خود طرح ها، طراح ها هستند. ایران پر از استعداد است، امروز به ۲۰۰ گروه خوب رسیدیم که نباید رها شوند، مدل های دانشگاه استنفورد و ژاپن را بومیسازی کردیم، این استعدادها ذیل رویداد فجر در قالب برگزیدگان جشنواره مشخص می شوند. اینها باید آموزش بیینند، آموزش هایی هنری، صنعتی، مدیریتی، کسب و کاری و غیره که خروجی در بازه ای به طور مثال سه ساله محقق می شود.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: تلاش داریم امسال دو جشنواره یکی خرداد و دیگری ایام دهه فجر داشته باشیم.
وی ادامه داد: در ایران حداقل یک میلیون نفر در حوزه پوشاک فعال هستند و ۲۵۶ صنف توزیعی در بخش توزیع پوشاک، ۲۰ هزار واحد تولیدی صنعت کفش و … فعال داریم. بازار ۱۰ میلیارد دلاری را صنعت مد و لباس دارد که بسیار قابل توجه است و یک صنعت کاملاً مردمی است و حداقل منابع از حاملهای انرژی را استفاده میکند و عملاً در آن انحصاری وجود ندارد.
گرجی گفت: بسیاری از کشور با صنعت پوشاک، تولید ناخالص داخلی خود را افزایش میدهند، گفت: در جشنواره فجر امسال ۷۰۰ تیم، سه هزار و ۳۰۰ اثر ارسال کردند که در مرحله اول طرحها دریافت شد که ۲۱۴ تیم انتخاب شدند. در طول جشنواره آثار به نمایش گذاشته میشود و هر اثر بیشترین امتیاز را کسب کند، برگزیده خواهد شد. اگر ویژندها همکاری کنند، برای ۱۵ برگزیده این دوره برنامههای توانافزایی برگزار خواهد شد.
فراموش نکنیم صنعت مد و لباس یک صنعت مردمی است
در ادامه سومبات هاکوپیان رئیس انجمن طراحان ایران گفت: از ناحیه سیاستگذاری دولتی کمتر به این حوزه توجه شده است. فراموش نکنید با یک صنعت اجتماعی و مردمی سروکار دارید، بنابراین به آن توجه کنید تا اشتباه دهه ۷۰ در این صنعت دوباره اتفاق نیفتد. هرگاه صنعت پوشاک را ندید بگیرید، صنعت نساجی را به خاک سپردهاید.
وی افزود: برای اولین بار، این جشنواره با یک قصه همراه شده است. شما اصالت را در این نمایشگاه ارائه کردهاید که قابل توجه است. از مسئولان درخواست دارم به دانشجویان متعدد رشتههای طراحی لباس توجه کنند.
هاکوپیان با بیان اینکه پیشنهاد کرده موزه لباس اقوام تشکیل شود اما هنوز محقق نشده و همچنان پیگیر آن هستیم، گفت: به این جشنواره از جنبه هنری باید نگاه کرد و از هر طرح ارائه شده میتوان دهها طرح برای پوشش در اجتماع استخراج کرد. هر کدام از این طرحها میتواند یک هنر فراموش شده در یک نقطه کشور را دوباره احیا و زنده کند.
ما همچنان بر روش های کهنه تکیه میکنیم
در ادامه سید مرتضی محمودی نماینده مجلس گفت: یکی از چالشهای جدی ما این است که در همه شئون زندگی مردم ادعا و مداخله داریم اما نسخه درستی ارائه نمیکنیم. چون یک چهارچوب بسته قانونگذاری ایجاد کردهایم و بر روشهای کهنه تکیه میکنیم. جوانان را با خلأ مواجه کردهایم و به نیازهای مردم پاسخ نمیدهیم.
وی ادامه داد: امیدواریم روز به روز شاهد درخشش فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه لباس باشیم.
فروش در جشنوارهها ممنوع
در ادامه ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز عنوان کرد: در این دوره شاهد بروز خلاقیتهایی هستیم که در دورههای قبل کمتر شاهد آن بودیم. در جشنوارهها نباید فروش داشته باشیم بلکه نمایشگاهها باید محل دیده شدن طرحهای طراحان باشد. اما باز هم جای خالی طرحهای اجتماع احساس میشود.
در ادامه زهرا گلپایگانی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز گفت: روح کلی جشنوازه سیزدهم دنبال شدن فضای همدلی بود. گاهی اوقات از وجه صنعت و گاهی از وجه هنر به مد و لباس نگاه میکنیم اما در این دوره تلاش شد، همدلی را ایجاد کرده و بر ایدهپردازی و خلاقیت نیروی انسانی توجه و از سرمایههایمان استفاده کنیم. سعی کردیم پوشاک را رسانه برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی بدانیم.
هدف جشنواره مد و لباس فجر باید شکوفایی استعدادها باشد
در ادامه قادر آشنا دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما ایرانی هستیم، هویتی داریم و این هویت اجزایی دارد. ایرانی بودن ما به زبان، پوشاک، فرهنگ و … ما است که اگر اینها را از ما بگیرند دیگر ایرانی نخواهیم بود، پس باید از ایرانی بودن و هویتمان دفاع کنیم. اگر پوشاک ما تغییر پیدا کند، دیگر به چه چیزی میتوانیم ببالیم؟
وی ادامه داد: در حوزه پوشاک باید تلاش کنیم از هویتمان دفاع کنیم. پوشاک ما باید قصه داشته و برگرفته از فرهنگ ما باشد. همه ما در این حوزه مسئولیت داریم و مد ما باید متناسب با فرهنگمان پیشتاز باشد نه اینکه دنباله رو مد دیگران باشیم. همچنین مد باید ارزان به دست مردم برسد.
آشنا کار ویزه جشنواره را کشف استعداد دانست و گفت: این به منزله ندیدن بزرگان نیست و باید پیشکسوتان در جشنوارهها حضور داشته باشند اما باید جشنوارهها محل کشف استعدادها باشد.
وی، شعار کشف ایران را شعار مناسبی دانست و گفت: این شعار همیشه باید در جشنوارهها وجود داشته باشد و تلاش کنیم جشنواره با کل اجزای مد و لباس در طول سال ارتباط داشته باشد.
آشنا گفت: باید جشنوارهها را بخش خصوصی و ذینفعان برگزار کنند و دولت حفظ اصالتها را مد نظر قرار دهد.
وی افزود: باید تلاش کنیم همه جشنوارهها مردمی باشد و برگزاری و داوری و … جشنوارهها به دست مردم باشد، همچنین تلاش کنیم این مسئله در آینده محقق شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر تا چه اندازه مردمی است، گفت: هدف جشنواره باید شکوفایی استعدادها باشد. این دوره از جشنواره دچار تغییر و تحولاتی بود که می توان به تغییراتی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، دولت و کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر اشاره کرد. گفتند که جشنواره برگزار نشود اما ما گفتیم که بهتر از برگزار کنیم.
وی ادامه داد: جشنواره اگر مردمی نباشد، به شکست منجر می شود و اگر محصولی به خریداری نرسد، منجر به شکست است. ما به عنوان حاکمیت وظیفه داریم که از کار فاخر حمایت کنیم. در همه جای دنیا مرسوم است که سرمایه گذاری می کنند اما در ادامه این مردم هستند که باید آن را اداره کنند. باید تلاش کنیم که جشنواره ها مردمی شوند. این دوره از جشنواره فرآیند داوری ها، شورای سیاست گذاری، منتورینگ، بخش پژوهشی و دانشگاهی اش به بخش مردمی واگذار شده بود. اگر خانم گلپایگانی و همکاران شان نبودند، این جشنواره برگزار نمی شد.
دیدگاهتان را بنویسید