اولویت وزارت بهداشت جلوگیری از جهش قیمت تجهیزات پزشکی است

جهش قیمت تجهیزات پزشکی / رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اولویت مهم وزارت بهداشت ساماندهی مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است، به خصوص حوزه تجهیزات پزشکی که اگر ارز واردات آن به ارز آزاد تبدیل شود با افزایش جهشی قیمت ها مواجه می شویم و بسیاری از مردم دیگر توان پرداخت هزینه های سلامت را نخواهند داشت.

به گزارش ریان حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: مشکل جدی و اول وزارت بهداشت مساله دارو و تجهیزات پزشکی است. اگر قرار است با تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی (تالار دوم) یا ارز آزاد ۴۵ هزار تومانی برای واردات این کالاها مواجه شویم هزینه های تجهیزات پزشکی برای مردم و مراکز درمانی بسیار بالا می رود به طوری که اکثر بیماران از پس این هزینه ها بر نمی آیند.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد پرداختی مردم برای سلامت بسیار بالا خواهد رفت و مردم به مشکل می خورند، به نظر من باید دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی را در اولویت قرار دهد و تکلیف ارز دارو و تجهیزات پزشکی را در اسرع وقت مشخص کند تا گرفتار مشکلات بعدی نشویم.
شهریاری افزود: مدیریت ارز تجهیزات پزشکی کار پیچیده ای است، اگر بخواهند همان ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدهند یکسری مشکلات دارد اما اگر این ارز برداشته شود و ارز تالار دوم جایگزین شود، شاهد گرانی تجهیزات پزشکی در بازار خواهیم بود و البته اگر بخواهند تجهیزات پزشکی را با ارز ۴۵ هزار تومانی وارد کنند که دیگر بیمارستانهای دولتی، دانشگاهی و بخش خصوصی هم از پس این هزینه ها بر نمی آید و واقعا دچار وضعیت خطرناکی می شویم.
بسیاری ارز دولتی گرفتند اما تجهیزات پزشکی وارد نکردندوی ادامه داد: اگر بخواهند این هزینه ها را با انتقال یارانه دولتی به بیمه ها جبران کنند نیز مشکلات دیگری به وجود می آید. بیمه های سلامت منافع کافی در اختیار ندارند و با کسر بودجه زیادی مواجه هستند و اگر قرار باشد دستگاهها و تجهیزات پزشکی را نیز با قیمت گران بخرند، توان مالی آن را ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر قرار باشد یک بیمارستان یک وسیله تشخیصی را مثلا به یک میلیون دلار بخرد چقدر باید تعرفه خدمات از مردم بگیرد که بتواند هزینه این دستگاه را جبران کند. در این صورت هزینه ها و پرداخت از جیب مردم برای سلامت افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: مشابه این طرح برای دارو در دولت قبل به نام طرح دارویار اجرا شد اما موفق نبود و منجر به افزایش پرداخت از جیب مردم شد. علت آن هم این بود که دولت نتوانست منابع مالی آن را تامین کند. اگر قرار باشد بودجه ها و یارانه های دولتی به آخر زنجیره مصرف برسد، باید به نحوی برنامه ریزی شود که مردم، بیمه ها و مراکز درمانی دچار مشکل نشوند.

linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید