اهمیت هدفگذاری پژوهشها بر تأمین سلامت، آموزش بهداشت و درمان عمومی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر لزوم تمرکز پژوهشها بر تأمین و ارتقای سلامت، آموزش بهداشت و توسعه درمان عمومی تأکید کرد.
به گزارش وبدا، دکتر شاهین آخوندزاده در مراسمی که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۸ آذرماه) در مجتمع تالارهای سینا و صدرا برگزار شد، با قدردانی از تلاشهای پژوهشگران و فناوران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: پژوهشها زمانی ارزشمند هستند که دستاوردها و منافع آنها در جامعه ملموس باشد و به رشد و بالندگی کشور کمک کنند.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ پیشتاز در عرصه پژوهش
وی به پیشینه این مرکز دانشگاهی در عرصه های علمی کشور و منطقه، از دیرباز تاکنون اشاره کرد و با اشاره به سابقه علمی و پژوهشی دکتر «هاشمی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ابراز امیدواری کرد که این مجموعه بیش از پیش در حوزه های علمی و پژوهشی ارتقا یابد.
ارائه گرنت پژوهشی به برگزیدگان علوم پزشکی شیراز
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ارائه گرنت پژوهشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به برگزیدگان پژوهشی و اعضای هیات علمی، اساتید و پژوهشگران برتر علوم پزشکی شیراز خبر داد و گفت: تلاش برای دسترسی اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی کشور به منابع الکترونیکی، از دیگر اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سال جاری است.
ضرورت تمرکز پژوهش بر سلامت و رفاه جامعه
دکتر آخوندزاده با تاکید بر اینکه پژوهش باید موجب ارتقا و تامین سلامت مردم، توسعه رفاه، آموزش بهداشت و درمان جامعه شود، به بررسی وضعیت پژوهشی کشور ایران در مقایسه با رقبای سنتی منطقه و همچنین مقایسه تعداد مقالات ایران، ترکیه و عربستان از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۲۴ میلادی بر اساس Clarivate پرداخت.
ایران در حوزه پژوهش سرآمد منطقه بوده و هست
وی با بیان اینکه ایران در حوزه پژوهش سرآمد منطقه بوده و هست، به تاثیر کرونا و تحریمها بر حوزه پژوهشی اشاره کرد و افزود: بسیاری از پژوهشهای برتر ایران در گذشته، مربوط به دانشکده پزشکی شیراز بوده است و بیشک با توجه به تلاشهای مسوولان، اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه در حوزه پژوهش، شاهد درخشش بیش از پیش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سطح ملی و دنیا هستیم.
توسعه پژوهشگران جوان و شرکتهای دانشبنیان؛ از اولویتهای اصلی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دیدار با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از این دانشگاه به عنوان یکی از سرآمدان عرصه پژوهش در کشور، از گذشته تاکنون یاد کرد و گفت: لازم است تلاش کنیم برنامهریزی و اقداماتی پیش بینی شود که اعضای هیات علمی جوان فعال دانشگاه ها در حوزه پژوهش مطرح و در سطح دنیا دیده شوند.
دکتر آخوندزاده در این نشست با ارائه راهکارهای درخصوص ارتقای وضعیت پژوهشی در دانشگاه، از اقدامات و فعالیتهای پژوهشی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز قدردانی کرد و با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰ مرکز تحقیقات فعال در کشور؛ بر اهمیت برنامه ریزی برای توسعه شرکتهای فناورانه و دانش بنیان کاربردی، آموزش مطلوب پژوهشگران و تلاش برای تامین منابع مالی پژوهشگران تاکید کرد.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه های دسترسی به منابع علمی جدید برای اعضای هیات علمی، یادآور شد: باید روند پژوهش به ویژه برای اعضای هیات علمی جوان تسهیل شود. همچنین تعامل بیشتر اساتید گروه علوم پایه و بالینی، محوری کلیدی برای توسعه علمی در دانشگاه هاست.
حضور در اجلاس معاونان تحقیقات کلان منطقه ۵
دکتر آخوندزاده همچنین در اجلاس معاونان تحقیقات و فناوری کلان منطقه 5 در شیراز حضور یافت. در این اجلاس پیرامون توانمندیها و نیازمندیها و راهکارهای ارتقای حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاههای این کلان منطقه با محوریت ذخایر ژنتیکی و داده های زیستی، مطالعات همگروهی، کلان داده ها، دسترسی و اشتراک داده ها، کمیت و کیفیت مقاله های اصلی و مروری، اعتبارات و زیرساخت ها، آموزش و تشویق پژوهشگران جوان، ارتقای نمایه سازی مجلات و مطالعات ژن و پروتئین، اندیشه ورزی شد.
بازدید از برج پژوهشی حضرت محمد رسول الله (ص) شیراز
معاون وزیر بهداشت همچنین در سفر به استان فارس در بازدید از برج پژوهشی حضرت محمد رسول الله (ص)، این مجموعه علمی را از افتخارات علمی کم نظیر و بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کشور عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت جایگزینی رویکرد کیفی به جای رویکرد کمی در توسعه فعالیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: ایجاد مراکز تحقیقاتی مشابه، موازی و دارای همپوشانی در یک دانشگاه، با اصل بهره وری سازگاری ندارد.
دکتر آخوندزاده با اشاره به بازطراحی و جایگزینی مراکز تحقیقاتی جدید به جای برخی مراکز تحقیقاتی غیر موثر به عنوان یکی از راهکارهای در دست اقدام در این زمینه، بیان کرد: نیاز است که پژوهش در دل آموزش و گروههای آموزشی دانشکده ها رشد کند و برای اجرای ساز و کارهای عملیاتی سازی آن، در حال برنامه ریزی هستیم.
دیدگاهتان را بنویسید