رتبه پنجم وزارت بهداشت به عنوان پاسخگوترین دستگاهها در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گامی اساسی در راستای تحقق اهداف شفافیت، پاسخگویی و دولت الکترونیک به شمار میرود. این سامانه با تکیه بر مفاد قانون مربوطه، بستری فراهم آورده تا شهروندان بتوانند بهسرعت و بدون واسطه به اطلاعات عمومی و عملکرد دستگاههای اجرایی دسترسی پیدا کنند. از طریق این پلتفرم، نهادهای دولتی موظف شدهاند تا اطلاعات مربوط به ضوابط، آییننامهها، آمار و سایر اسناد غیر شخصی خود را در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار عموم قرار دهند؛ امری که موجب افزایش اعتماد عمومی و مشارکت فعال در نظارت بر عملکرد دولت میشود. این ابتکار نه تنها موجبات شفافیت و کاهش فساد اداری را فراهم میآورد، بلکه راه را برای ارتقای سطح خدمات عمومی و تحقق اهداف دولت الکترونیک هموار میکند. سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ایجاد ارتباط مستقیم میان شهروندان و دستگاههای اجرایی، نقش مؤثری در تحقق دسترسی برابر به اطلاعات و ارتقای استانداردهای پاسخگویی ایفا میکند.
به گزارش وبدا، دکتر سید حسین موسوی، مسئول سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشریح گزارش این سامانه از تاریخ 20 آبان ماه تا 13 بهمن ماه 1403، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس اهدافی نظیر لزوم شفافیت، تامین حقوق، تکریم و افزایش رضایتمندی آحاد جامعه، کوتاه کردن زمان و مراحل کاری، افزایش بهره وری، کاهش فساد اداری، انجام یک تکلیف قانونی، تسهیل در دسترسی به اطلاعات و دستیابی به شاخصه های دولت الکترونیک، لایحه ای را تحت عنوان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در تاریخ 6 بهمن 87 به تصویب رساند.
وی افزود: بر اساس مواد این قانون بطور کلی هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی شامل اطلاعات غیر شخصی نظیر ضوابط و آیین نامه ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری را دارد، مگر مواردی را که قانون منع کرده و یا درخواست فردی متضمن افشای اطلاعات شخصی سایرین و یا دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه دستگاه های اجرایی باشد. به استناد قانون یاد شده مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.
وی تصریح کرد: در بازه زمانی20 آبان ماه تا 13 بهمن ماه، اقداماتی نظیر مکاتبه و جمع آوری لیست رابطین معاونت، سازمان، دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی جهت معرفی نماینده، مکاتبه با سازمان، دانشگاه و دانشکدهای علوم پزشکی به جهت اخطار به روزسانی سامانه و برگزاری جلسات مستمر و پیگیری و تعامل مداوم با دبیرخانه سامانه به جهت مشاوره و رفع مشکل و پاسخگویی برای موارد شکایت شده، بوده است.
دکتر موسوی بیان کرد: همچنین در این مدت، وزارت بهداشت در زمینه درصد پاسخگویی در میان دستگاههای اجرایی از ۷۹ به ۹۱ درصد رسیده و به ۸۲ درخواست سررسید شده در گذشته پاسخ داده است.
وی افزود: تعداد موارد شکایت شده در خصوص عدم پاسخگویی به اطلاعات درخواستی از ۱۰۹ مورد به ۷۴ مورد کاهش یافته است و امیدواریم این تعداد با تلاش، همت و تعهد معاونت ها به حداقل برسد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر وزارت بهداشت در این سامانه، به عنوان پردرخواست ترین دستگاه در میان ۲۶۸۴ دستگاه متصل به سامانه، رتبه ششم و به عنوان پرپاسخ ترین دستگاه در میان ۲۶۸۴ دستگاه های متصل به سامانه، رتبه پنجم را دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون 7 دانشگاه علوم پزشکی و برخی سازمان های تابعه وزارت بهداشت هنوز به سامانه متصل نشده اند، افزود: وضعیت سازمان، دانشگاه و دانشکده هایی که تاکنون به سامانه متصل نبوده اند نیز پیگیری شده تا هرچه سریعتر به این سامانه متصل شوند.
دکتر موسوی ادامه داد: لیست سازمان و دانشگاه و دانشکده هایی که ضعیف ترین عملکرد را در زمینه پاسخگویی به مکاتبات داشته اند و تلاشی برای بهبود وضعیت خود نمی نمایند تا پایان سال اعلام خواهند شد.
مسئول سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت بهداشت، درخصوص دستگاه ها و سازمان های مرتبط با وزارت بهداشت که پاسخگویی 100 درصدی داشته اند، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی سیرجان، اردبیل، زاهدان، تربت حیدریه، دزفول، کاشان، خراسان شمالی، کردستان و دانشگاه هوشمند و دانشکده های علوم پزشکی شوشتر، ساوه و خمین و در بین سازمان ها نیز انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون و سازمان بیمه سلامت، بیشترین درصد پاسخگویی را داشته اند.
وی با بیان اینکه این سامانه اطلاعات عمومی شامل اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط و آیین نامه ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که افراد در مراجعه حضوری و یا از طریق وبسایت نتوانسته اند به دست آورند را در اختیار می گذارد، تاکید کرد: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مختص ثبت شکایات نیست، بنابراین افراد نمی توانند از طریق این سامانه شکایات خود از بخش های مختلف حوزه سلامت را ثبت و پیگیری کنند. ثبت و پیگیری شکایات فقط از طریق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات امکان پذیر است.
وی گفت: متاسفانه عدم طبقه بندی درخواست ها در این سامانه به عنوان یک چالش، موجب کاهش سرعت پاسخگویی شده و زمان استخراج و ارائه اطلاعات را از سوی سازمان های ذیربط افزایش می دهد. امیدواریم این موضوع از طریق دبیرخانه سامانه هرچه سریع تر پیگیری و رفع شود.
دیدگاهتان را بنویسید