دعوت رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیوستن به پویش«نه به تصادف!»

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از کمپین‌های پیشگیرانه و تأکید بر فرهنگ رانندگی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای، با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف!» از اول اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۴، همکاری همه‌جانبه با این پویش را در سطح ملی و در دانشگاه‌های علوم پزشکی خوستار شد.

به گزارش وبدا به نقل از مفدا، دکتر حسین کرمانپور در جمع مدیر و کارشناسان پایگاه خبری مفدا وزارت بهداشت در خصوص پویش “نه به تصادف” گفت: در دولت چهاردهم و در دوره جدید فعالیت‌های وزارت بهداشت، تصادفات و تلفات جاده‌ای به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفت به نحوی که در ماه‌های اخیر جلسات متعدد کارشناسی با هدف تعیین چگونگی مواجهه درست با مساله افزایش تصادفات برگزار شد. بخش‌های متعدد وزارت بهداشت عزم خود را جزم کرده‌اند تا سهم خود را در کمک به کاهش تلفات جاده‌ای ادا کنند و در این مسیر با انجام مطالعات اساسی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، بررسی انواع سناریوهای ممکن برای کمک به این پویش،‌ سیاستگذاری‌ها و برنامه‌هایی را برای مواجهه علمی و سودمند با این مساله در افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیشنهاد کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: یقینا چنین سیاستگذاری‌ها و برنامه‌هایی باید با عزم ملی و رویکردهای فرهنگی در همه ابعاد آن در نظرگرفته شود از جمله اصلاح فرهنگ رانندگی و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه، بازنگری در قوانین و مقررات و ضمانت اجرایی آنها، ارتقای کیفیت خودرو، ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل امن، وضع مقررات بازدارنده، تقویت حضور و نقش آفرینی موثر راهور، ارتقای سطح و نوع خدمات اورژانس و..
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای کاهش تصادفات و کاهش آلام مردم، نیازمند یک عزم ملی، تلاش‌ها و هماهنگی‌های بین بخشی و همکاری و همگامی مجموعه دولت، سازمان‌ها و نهادهای مسوول و مردم نهاد و بیش از همه آگاهی‌بخشی و جلب مشارکت و همراهی همه مردم است. اینک در آستانه نوروز و افزایش سفرهای نوروزی پویش “نه به تصادف” طراحی شده و وزارت بهداشت، برچم اجرای آن را برافراشته و امیدوار است همه نهادهای مسوول در این مسیر با هماهنگی، هم‌افزایی و مشارکت مردم، فضای مناسبی را برای کمک به کاهش تصادفات، مصدومیت و مرگ و میر ناشی از آن فراهم کند.
 
وی بیان کرد: در مسیر موفقیت پویش ملی “نه به تصادف!” که از اسفند ماه ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده در گستره‌ای به پهنای ایران برگزار می‌شود، دست همکاری و همراهی همه مردم، رسانه‌ها و مسوولان به خصوص وزارت کشور، راه و شهرسازی، استانداری‌ها، رسانه ملی، پلیس راهنمایی و رانندگی، حمل و نقل جاده‌ای و همکاران وزارت بهداشت و هر کسی که زبان و صدایی برای گفتن و قلمی برای نوشتن و گامی برای همراهی دارد، می‌فشاریم.
 
کرمانپور یادآور شد: تجربه سال‌های گذشته در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد که هرگاه این موضوع به مساله جدی در سطح کشور، وزارتخانه‌ها، نهادها و مردم تبدیل شده، پس از چند سال پیشگیری شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده‌ایم؛ برای مثال در سال ۸۶ آمار مرگ و میرسالیانه کشور در اثر تصادف بالغ بر ۲۷ هزار نفر بود که در سال ۹۶ به ۱۵ هزار نفر کاهش یافت و متاسفانه بعد از سال ۹۶ به جز در مقطع شیوع کرونا باز با روند افزایشی مواجه هستیم و اکنون وظیفه ما این است که اجازه ندهیم در سایه کم توجهی، چنین روندی و چنین شرایطی در نگاه مسوولان و مردم، عادی و معمولی تلقی شود.
وی با اشاره به آغاز کمپین اطلاع رسانی “نه به تصادف!” از ابتدای اسفندماه، خاطرنشان کرد: ماهیت کمپین‌ها، پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه است. با وجود اقدامات مکرری که در زمینه کاهش تصادفات انجام شده بود، به یک یادآوری اساسی در نظام سلامت نیاز داشتیم. همان‌طور که در نظام بهداشتی، واکسن‌های یادآور برای تقویت ایمنی جامعه ضروری هستند، در بحث تصادفات نیز چنین اقدامی لازم بود. چرا که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور، با آمار کشته‌های سال‌های جنگ تحمیلی برابری می‌کند.
 
کرمانپور در ادامه بیان کرد: همگان از این مساله آگاهند، اما آگاهی به‌ تنهایی کافی نیست. در زمینه پیشگیری از سوانح جاده‌ای لازم است به‌طور مداوم یادآوری و اقدام شود تا جامعه در این مسیر هوشیار بماند.
 
کرمانپور خاطرنشان کرد: در تمامی جلساتی که تاکنون از سطوح عالی دولت گرفته تا نشست‌های تخصصی حضور داشته‌ام، همواره یک پرسش را مطرح کرده‌ام که پاسخی تأمل‌برانگیز به همراه داشته است؛ اینکه چه تعداد از حاضران در جلسه، خود یا عزیزانشان قربانی تصادفات بوده‌اند؟ و همواره دست‌های بسیاری بالا رفته است. به جرات می‌توان گفت که نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد، به ‌نوعی درگیر تبعات حوادث رانندگی شده‌اند.
وی گفت: ما در سال ۱۳۸۶، با آمار تکان‌دهنده ۲۷ هزار مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات رو به‌ رو بودیم، اما به‌ مرور و با اجرای برخی مداخلات، این عدد به ۱۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ کاهش یافت. بخش مهمی از این موفقیت، حاصل تجهیز جاده‌ها به دوربین‌های نظارتی و افزایش نظارت پلیس بود. در ابتدا، نصب این دوربین‌ها هم برای رانندگان و هم برای پلیس امری جدید و غیرمعمول به نظر می‌رسید، اما به‌تدریج تأثیر خود را نشان داد و موجب کاهش چشمگیر تصادفات شد، با این‌ حال، متأسفانه پس از دوران کرونا، بار دیگر روند تصادفات افزایشی شد. فرصت زیادی برای کنترل این بحران باقی نمانده است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.
 
وی گفت: امروز، تنها راهی که می‌توان از طریق آن همه را متحد ساخت و برای کاهش این فجایع تلاش کرد، ایجاد یک عزم ملی برای مقابله با تصادفات با شعار “نه به تصادف!” است.
 
کرمانپور با اشاره به آمار مرگ و میر و آسیب دیدگان حوادث جاده‌ای، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ یعنی هر روز بیش از ۵۵ نفر و هر ماه هزار و ۶۰۰ نفر؛ این اعداد نشان می‌دهد که جاده‌ها همچنان جان می‌گیرند.
 
کرمانپور اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از سوانح مرگبار در جاده‌های بین‌شهری رخ می‌دهد و پس از آن، تصادفات درون‌شهری در رتبه بعدی قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد که برای کاهش تلفات، لازم است تمرکز ویژه‌ای بر ایمنی جاده‌های برون‌شهری و ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ و نقل داشته باشیم.
 
وی همچنین گفت: سالانه بیش از ۲۳ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، این آمار در سال جاری تا آبان ماه به حدود ۲۱ هزار نفر رسیده و تاکنون از این رقم نیز فراتر رفته‌ایم. اگر این روند را در مقیاس تاریخی در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که پس از گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، هنوز سالانه رقمی معادل کشته شده‌های یک جنگ را در جاده‌ها از دست می‌دهیم.
 
کرمانپور تصریح کرد: سؤال اساسی این است که چرا این آمار هنوز بالاست و چرا کشورهایی مشابه ما توانسته‌اند آن را کاهش دهند؟ برای مثال، افرادی که از مصر بازگشته‌اند، می‌گویند وضعیت خودروها، خیابان‌ها و فرهنگ رانندگی مردم آن کشور شباهت زیادی به ایران دارد. اما تفاوت در اینجاست که مصر توانسته طی سال‌های اخیر نرخ مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات را به ۹.۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش دهد، درحالی‌که این رقم در ایران همچنان حدود ۲۰ است. این نشان می‌دهد که با اتخاذ سیاست‌های مناسب و مداخلات کارآمد، می‌توان این بحران را مهار کرد.
کرمانپور خاطرنشان کرد: در نوروز ۱۴۰۳، متأسفانه ۱۰۸۹ نفر از هموطنانمان را در تصادفات از دست دادیم. اکنون تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا سال ۱۴۰۴ را به سالی پر از شادی برای ملت ایران تبدیل کنیم.
 
وی با اشاره به کمپین اطلاع رسانی “نه به تصادف!” گفت: برای تحقق این هدف، باید تأکید کنم که کمپین ما تنها ۴۵ روز فرصت دارد. این بازه زمانی، یک فرصت طلایی برای اقدام است، چرا که پس از آن، کمپین وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد. نقش کمپین در این مدت، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ترغیب مردم به تغییر رفتار است. اما پس از آن، دیگر کمپین تاثیر ندارد؛ چرا که مردم به فعالیت‌های طولانی‌ مدت واکنش مطلوبی نشان نمی‌دهند. بنابراین، باید تمام تلاش خود را در این مدت محدود به کار بگیریم تا بتوانیم تأثیرگذاری حداکثری داشته باشیم.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: مشکل خودروها و جاده‌ها به جای خود باقی است، اما آنچه در اختیار ماست، فرهنگ رانندگی و رفتار شخصی ما در جاده‌هاست. تا زمانی که این تغییرات ساختاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل اتفاق نیفتد، ما در وزارت بهداشت وظیفه داریم با همین ابزارهای در دسترس، جان مردم را حفظ کنیم. این کمپین، فرصتی است برای آنکه از همین لحظه، تغییری را که در اختیارمان است، آغاز کنیم.
 
نکته مهم این است که باید از فرصت ایجادشده برای بیان مطالبات خود نیز بهره ببریم، نمی‌توانیم صرفاً اعلام کنیم که خودروها مشکل دارند، بلکه باید با استفاده از این فرصت، مطالبات خود را مطرح کنیم. ما نیز پیش از این، چنین مطالباتی را مطرح کرده‌ایم و از دوستان در استان‌ها خواهش می‌کنم که اگر رسانه‌ها درباره عوامل غیر از خطای انسانی، مانند وضعیت خودروها، جاده‌ها یا قوانین، سؤالی مطرح کردند، آن را رد نکنند و تکذیب نکنند. حقیقت این است که سه عامل “خودرو، جاده و قوانین”، در کنار ضلع چهارم یعنی “خطای انسانی”، نقش به سزایی در بروز تصادفات ایفا می‌کنند، اما بر اساس داده‌های موجود، همچنان ۷۰ تا ۸۰ درصد علل مرگ‌ومیر در جاده‌ها ناشی از خطای انسانی است.
 
کرمانپور در ادامه عنوان کرد: این موضوع نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا نیز صادق است. حتی در کشورهایی که هم جاده‌های ایمن دارند، هم خودروهای استاندارد و هم بودجه‌های کلان برای کنترل ترافیک اختصاص می‌دهند، همچنان شاهد تلفات جاده‌ای هستیم. بنابراین، مشخص است که یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد و این همان نکته‌ای است که ما در این پویش قصد داریم بر آن تمرکز کنیم.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در اقصی نقاط کشور، پویش “نه به تصادف!” با موفقیت پیش رفته و شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.
linkلینک کوتاه خبری :

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید